عمومی

محتوای همیشه سبز چیست؟

آیا می‌خواهید بدانید چه رازی در پس کسب مداوم ترافیک ارگانیک و رتبه گرفتن در کلمات کلیدی مهم وجود دارد؟ پاسخ ساده است: محتوای همیشه سبز! اما محتوای همیشه سبز چیست؟ محتوای همیشه سبز، برای مدت طولانی یا حتی برای همیشه، مخاطب دارد و کاربران، همواره، به سراغش می‌روند. این محتوا کامل و جامع است و مردم برای یادگیری و کسب اطلاعات کامل، به آن مراجعه می‌کنند. به عبارت ساده، محتوای همیشه سبز هیچ‌وقت قدیمی نمی‌شود، بلکه برای سالیان سال، جذاب و ارزشمند خواهد ماند. اما چگونه محتوای همیشه سبز تولید کنیم؟ چگونه می‌توان رتبۀ آن را در صفحات جستجو حفظ کرد؟ چرا محتوای همیشه سبز باید بخشی از استراتژی هر بازاریاب باشد؟

در این مطلب، برای‌تان خواهیم گفت محتوای همیشه سبز چیست، چرا مهم است و چگونه محتوای همیشه سبز تولید کنیم. با شبکه مترجمین ایران همراه باشید!

محتوای همیشه سبز چیست؟

«همیشه‌سبز» واژۀ جدیدی نیست و همۀ ما پیش‌تر، آن را شنیده‌ایم. درختان همیشه سبز، همواره، به عنوان درخت کریسمس استفاده می‌شوند. در واقع، درخت همیشه سبز نماد زندگی ابدی و جاودانگی است، زیرا در همۀ فصول سال، برگ‌هایش سبز است و هرگز زرد نمی‌شود. محتوای همیشه سبز نیز دقیقاً این ویژگی را دارد!

اما  محتوای همیشه سبز چیست؟ محتوای همیشه سبز محتوایی است که می‌تواند تا ماه‌ها، سال‌ها یا حتی، تا ابد، به بالابردن ترافیک وب‌ سایت‌ کمک کند.

تاریخ مصرف محتوای سبز هیچ‌وقت نمی‌گذرد. در واقع، محتوای سبز در مورد موضوعی است که سالیان سال، مردم به آن علاقه‌مند خواهند ماند، به آن نیاز خواهند داشت و به سراغش خواهند رفت.

از موضوعات سبز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روش‌های کاهش وزن
  • دستور پخت کیک شکلاتی
  • راه‌های افزایش درآمد
  • نحوۀ بهینه‌سازی وب‌سایت

در همۀ فصول سال، عده‌ای این عناوین را جستجو می‌کنند، در نتیجه، محتوایی با این مضامین همیشه مخاطب خواهد داشت.

بازاریاب‌ها، همواره، سعی بر تولید محتوای سبز دارد تا بتوانند از این طریق، ترافیک ارگانیک وب‌سایت‌شان را افزایش دهند.

به زبان ساده، موضوع محتوای همیشه سبز، برای مدت طولانی یا همیشه، برای مردم جذاب است، در نتیجه، باید در مورد آن‌ها بنویسید.

اما چه محتوایی همیشه سبز نیست؟

  • بهترین هدیه برای ولنتاین
  • روش‌های درمان کرونا
  • ترند زمستان 2020

محتواهایی با این مضامین همیشه سبز نیستند و فقط طی دورۀ مشخصی، مخاطب و خواننده دارند. طبیعتاً، در بهار 2021، دیگر کسی به فکر فهمیدن ترند زمستان 2020 نخواهد بود. به عبارتی، تاریخ چنین محتواهایی خیلی زود می‌گذرد.

چرا محتوای همیشه سبز مهم است؟

حتماً، تا به این‌جا پی برده‌اید چرا محتوای همیشه سبز مهم است. اما اهمیت محتوای همیشه سبز فقط محدود به این موارد نیست.

در ادامه، به‌تفصیل، به شرح محتوای همیشه سبز خواهیم پرداخت.

1.محتوای همیشه سبز رتبه سایت را افزایش می‌دهد.

آیا می‌دانستید 75 درصد از مردم فقط به نتایج صفحه اول گوگل اکتفا می‌کنند و به سراغ صفحات بعدی نمی‌روند؟ اگر در صفحه اول گوگل باشید، مخاطب خواهید داشت، در غیر این‌صورت، ممکن است مردم هرگز محتوای‌تان را نبینند.

محتوای همیشه سبز می‌تواند در افزایش امتیاز E-A-T (تخصص (Expertise)، اعتبار (Authoritativeness) و قابلیت اطمینان (Trustworthiness)) به شما کمک کند. هرچه امتیاز E-A-T بیشتر باشد، احتمال اینکه بتوانید رتبه‌تان را در اولین صفحۀ جستجو حفظ کنید بیشتر خواهد بود.

تولید محتوای همیشه سبز از راههای افزایش رتبه سایت است. در واقع، با استفاده از این محتوا، می‌توانید بدون پرداخت هزینه افزایش رتبه سایت، بتوانید رتبه سایت‌تان را به میزان چشم‌گیری افزایش دهید.

یادتان باشد کیفیت محتوا از اهمیت بالایی برخوردار است و صرفاً، تولید محتوای سبز کافی نیست! به عنوا مثال،  تولید محتوای سبز مفید، جامع و باکیفیت در مورد کاهش وزن می‌تواند در افزایش رتبه سایت به شما کمک کند، اما تولید محتوایی معمولی و ساده در مورد نکاتی پیرامون کاهش وزن هرگز چنین کمکی به شما نخواهد کرد.

اما دلیل آن چیست؟ در واقع، گوگل از اهمیت تخصص داشتن آگاه است. اگر در حوزۀ خودتان متخصص هستید، شانس بیشتری برای تولید محتوای همیشه سبز و دستیابی به رتبه در اولین صفحه گوگل خواهید داشت.

2.محتوای همیشه سبز سبب افزایش ترافیک ارگانیک وب‌سایت‌تان می‌شود.

محتوای همیشه سبز سبب افزایش ترافیک ارگانیک وب‌سایت شما می‌شود. اما ترافیک ارگانیک چیست؟ به زبان ساده، ترافیک ارگانیک تعداد کسانی است که وب‌سایت شما را در موتور جستجو پیدا می‌کنند و روی آن کلیک می‌کنند.

چگونه محتوای همیشه سبز تولید کنیم؟

و اما چگونه محتوای همیشه سبز تولید کنیم؟ هنگام تولید محتوای همیشه سبز، باید این سوال مهم را از خودتان بپرسید:

آیا سال‌های بعد نیز مردم به سراغ این مقاله خواهند آمد یا خیر؟

هدف از تولید محتوای همیشه سبز همین است؛ محتوایی که سالیان سال برای مردم مفید باشد و به سراغش بروند. در واقع، این نوع محتوا هرگز ارزشش را از دست نخواهد داد و همواره، مخاطب خواهد داشت.

با تولید محتوای همیشه سبز، می‌توانید همواره، مخاطب داشته باشید و همواره، در رقابت پیشی بگیرید.

در ادامه، برای‌تان خواهیم گفت چگونه می‌توان محتوای همیشه سبز تولید کرد؟

1.موضوع مناسب انتخاب کنید

در قدم اول، باید موضوع مناسب را انتخاب کنید؛ موضوعی که بتواند ترافیک وب‌سایت‌تان را افزایش دهد.

در این قسمت از کار، ابزارهای تحلیلی، مانند Google Analytics، می‌توانند به کمک‌تان بیایند.

باید بین موضوعات همیشه سبز و موضوعات ترند روز تمایز قائل شوید. این دو چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

  • پست‌های ترند روز: معمولاً، میزان اولیه جستجوی این موضوعات بسیار زیاد است، اما این میزان جستجو، به‌سرعت، کاهش پیدا می‌کند. در واقع، چنین پست‌هایی فقط در بازۀ کوتاهی از زمان مخاطب دارند.
  • پست‌های همیشه سبز: پست‌های همیشه سبز باعث افزایش ترافیک می‌شود. افزایش ترافیک حاصل از این پست‌‌ها مقطعی نیست، بلکه ماندگار است.

برای شروع، می‌توانید نگاهی به محتواهایی که تا به امروز، تولید کرده‌اید داشته باشید. ببینید، کدام موضوعات ترافیک بیشتری را به همراه داشته‌اند. پس از آن، به دنبال انتخاب موضوعات مشابه باشید.

2.کلمات کلیدی مناسب را انتخاب کنید

حال که چند موضوع سبز انتخاب کرده‌اید، نوبت به انتخاب بهترین کلمات کلیدی می‌رسد. به سراغ بهترین کلمات کلیدی برای سئو بروید تا محتوای‌تان در اولین صفحۀ جستجو قرار بگیرد. اما راه یافتن بهترین کلمات کلیدی چیست؟

در این قسمت از کار، از کلمات کلیدی طولانی غافل نشوید. این کلمات کلیدی می‌توانند مخاطبان را به سوی محتوای شما جذب کنند و به مرور زمان، سبب افزایش ترافیک وب‌سایت و همچنین، افزایش رتبه‌تان شوند. در ضمن، کلمات کلیدی طولانی دشوار نیستند و رتبه گرفتن در آن‌ها آسان است.

3. به سراغ مراسم‌ها و اتفاقات خاص نروید

برای تولید محتوا، تمرکزتان را روی  موضوعات مورد بحث روز نگذارید. با سپری شدن این دوران یا مباحث خاص، تاریخ مصرف محتوای شما نیز می‌گذرد.

به عنوان مثال، با سپری شدن دورۀ کرونا، دورۀ مقاله‌هایی مانند «چگونه در دورۀ کرونا در خانه کار کنیم» به سر می‌آید و کسی به سراغ‌شان نمی‌رود. در نتیجه، این موضوعات همیشه سبز نیستند و فقط محدود به دورۀ خاصی هستند.

4. در عنوان محتوای‌تان از تاریخ استفاده نکنید

در عنوان مقاله‌تان، از تاریخ استفاده نکنید، چرا که در آینده، هر کسی عنوانش را ببینید، فکر می‌کند قدیمی است و در نتیجه، به سراغش نمی‎‌‌ود. اگر مجبور به استفاده از تاریخ بودید، می‌توانید سالیانه، عنوان مقاله‌تان را عوض کنید.

برای مثال، عنوان «چگونه در سال 2021 در دیجیتال مارکتینگ پیشرفت کنیم» را تبدیل به «چگونه در سال 2022 در دیجیتال مارکتینگ پیشرفت کنیم» کنید. بدین ترتیب، می‌توانید هر سال، محتوای‌تان را به روز رسانی کنید.

5. محتوای آموزشی جامع تولید کنید

مردم وقتی به دنبال محتوای آموزشی هستند، دوست دارند محتوایی جامع و دقیق را در دست داشته باشند و پاسخ سوالات مورد نظرشان را از درون همان محتوا پیدا کنند.

محتوای آموزشی جامع از محتواهای همیشه سبز است و همواره، مخاطبان مختص به خود را دارد.

علاوه بر این، تولید محتوای آموزشی جامع و مفید حاکی از اعتبار و دانش شما است و باعث می‌شود دیگران اطمینان بیشتری به برندتان پیدا کنند. همانطور که می‌دانید، این عوامل می‌توانند به بالابردن رتبه سایت در موتورهای جستجو کمک کنند.

6. منبعی مطمئن باشید

محتوایی کامل تولید کنید تا دیگران شما را به چشم منبع ببینند و برای کسب اطلاعات کامل، به شما مراجعه کنند. برای رسیدن به این هدف، باید وقت بیشتری را صرف نگارش و تولید محتوای همیشه سبز کنید.

7. برای مبتدی‌ها بنویسید

یادتان باشد کمتر ییش می‌آید متخصصان برای کسب اطلاعات و کمک گرفتن، به سراغ مقالات موجود در وب‌سایت‌ها بروند، در نتیجه، مخاطب محتوای شما مبتدیان هستند.

محتوای همیشه سبزتان را برای مبتدیان تولید کنید. در چنین محتوایی، جای برای نکات و مطالب تخصصی و فراتر از دانش مخاطب مبتدی وجود ندارد. همچنین، نباید در این مقاله‌ها، به سراغ واژه‌های تخصصی و پیچیده بروید، بلکه باید به دنبال بیان مطالب به زبان ساده باشید.

8. محتوای‌تان را، به‌طور مرتب، به‌روزرسانی کنید.

حتی اگر بهترین محتوای سبز را تولید کرده باشید، باز هم باید به فکر به‌روزرسانی آن باشید. باید محتوای‌تان را، به‌طور مرتب، به‌روزرسانی کنید. استراتژی‌ها تغییر می‌کنند، ابزارهای جدیدی برای پژوهش به وجود می‌آیند و به مرور زمان، محتوا تازگی‌اش را از دست می‌دهد. بنابراین، اگر می‌خواهید محتوای‌تان همیشه رتبۀ بالایی در موتور جستجو داشته باشد، باید همواره، به فکر به‌روزرسانی محتوای‌تان باشید.

اما منظور از بروزرسانی محتوا چیست؟

  • اطلاعات بیشتری را به محتوای‌تان اضافه کنید.
  • تصاویر را عوض کنید یا تصاویر جدیدی را به محتوای‌تان بیفزایید.
  • جزئیات تاریخ‌گذشته را حذف کنید.
  • جمله‌بندی محتوای‌تان را بهبود ببخشید و در صورت امکان، از عبارات و واژگان جدیدی استفاده کنید.

پس از به‌روزرسانی محتوا، آن را دوباره پروموت کنید.

نمونه‌هایی از محتوای همیشه سبز

همان‌طور که گفتیم، محتوای همیشه سبز محتوایی است که همیشه مخاطب دارد و بی‌خواننده نمی‌ماند. در ادامه، نمونه‌هایی از موضوع و محتوای همیشه سبز را برای‌تان خواهیم گفت:

  • دستور پخت

دستور پخت غذا، کیک و چنین مواردی از بهترین نمونه‌های محتوای همیشه سبز است. حتی اگر دستور پخت غذا یا کیکی را بدانیم، ممکن است بارها و بارها، به دیگر دستورهای پخت مراجعه کنیم.

  • روانشناسی

محتوای مربوط به حوزۀ روانشناسی همیشه سبز است. فرقی نمی‌کند تابستان باشد یا زمستان، در هر صورت، انسان‌ها همواره الگوهای رفتاری مشابهی دارند. همچنین، انسان همواره به فکر بهبود زندگی‌اش است و بالطبع، به دنبال راهی برای بهبود آن می‌گردد. مقالات روانشناسی از بهترین منابع برای رسیدن به این هدف است. در نتیجه، مقالات مربوط به حوزۀ روانشناسی همواره خواننده دارند.

  • کاهش وزن

سال‌هاست که تناسب اندام و لاغری تبدیل به یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث شده است. اشخاص، در هر سنی و با هر وزنی، به دنبال حفظ تناسب اندام‌شان یا رسیدن به تناسب اندام هستند. در نتیجه، محتوای پیرامون این موضوع همیشه پرطرفدار است و همیشه مخاطب دارد.

  • مراقبت از حیوانات خانگی

به عنوان مثال، می‌توانید موضوعاتی را، مانند «چگونه برای سگ خانه بسازیم»، انتخاب کنید و با ارائۀ اطلاعات کامل و جامع پیرامون آن و گنجاندن تصاویر جذاب در محتوای‌تان، مخاطبان را جذب کنید و بدین ترتیب، ترافیک ارگانیک وب‌سایت‌تان را افزایش دهید.

البته، این‌ها فقط نمونه‌هایی از موضوعات همیشه سبز هستند. اگر به دنبال انتخاب موضوعات همیشه سبز هستید، باید موضوعات مربوط به کسب‌وکار خودتان را شناسایی کنید. به عنوان مثال، اگر در حوزۀ فروش لوازم‌التحریر فعالیت می‌کنید، می‌توانید به سراغ موضوعاتی مانند «چگونه میز تحریرمان را مرتب نگه داریم؟» و «انواع خودکار و کاربرد آن‌ها» بروید.

چگونه رتبۀ محتوای همیشه سبزمان را حفظ کنیم؟

حال، محتوای همیشه‌سبزتان را تولید کرده‌اید و به رتبۀ مطلوب‌تان نیز دست یپدا کرده‌اید. قدم بعدی چیست؟

اکنون، نوبت به پیادهسازی ترفندها برای ماندن در صفحۀ اول می‌رسد. اما چگونه می‌توان ماه‌ها و حتی سال‌ها در صفحۀ اول جستجو باقی ماند؟

دو راهکار وجود دارد:

  1. محتوای‌تان را پروموت کنید تا مطمئن شوید مردم، همیشه، آن را در صفحه اول جستجو پیدا می‌کنند. محتوا را در شبکه‌های اجتماعی‌تان نیز به اشتراک بگذارید و با استفاده از هشتگ‌های مختلف، آن را با عدۀ بیشتری به اشتراک بگذارید.
  2. لینک محتوای همیشه‌سبزتان را در دیگر صفحه‌های وب‌سایت‌تان قرار دهید این کار باعث افزایش ترافیک وب‌سایت‌تان می‌شود. همچنین، این لینک‌های داخلی از بهترین راه ‌های بهبود سئو سایت است.

آیا باید فقط محتوای همیشه سبز تولید کنیم؟

حتماً، تا به این‌جا، این سوال برای‌تان پیش آمده است که آیا باید همۀ تمرکزمان را روی تولید محتوای همیشه سبز بگذاریم؟ آیا باید چشم‌مان را روی موضوعات ترند روز ببندیم؟ خیر، همۀ محتوایی که تولید می‌کنید لزوماً نباید سبز باشد. مخاطب‌تان باید بداند که شما از ترندها و اخبار روز نیز آگاه هستید.  محتوای همیشه سبز عالی است، اما نباید از موضوعات ترند روز غافل شوید.

این موضوعات برای انواع کمپین ‌های بازاریابی، به‌خصوص کمپین‌های کوتاه‌مدت، مناسب هستند. اگر می‌خواهید در بازۀ زمانی کوتاه، ترافیک زیادی را دریافت کنید، باید به سراغ چنین موضوعاتی بروید.

از یاد نبرید که بهترین استراتژی  های بازاریابی محتوا شامل ترکیبی از موضوعات ترند روز و موضوعات همیشه سبز هستند.

سخن آخر

جف بیزوس، بنیان‌گذار و مدیرعامل آمازون، می‌گوید: «روی چیزهایی تمرکز کنید که تغییر نمی‌کنند.» محتوای همیشه سبز نیز دقیقاً همین ویژگی را دارد. محتوای همیشه سبز همواره تازه و خواندنی است و هیچ‌وقت، تاریخ مصرفش نمی‌گذرد.

اگر می‌خواهید ترافیک ارگانیک وب‌سایت‌تان را افزایش دهید، به مخاطب‌تان چیزی بیاموزید و اعتبار برندتان را افزایش دهید، باید تولید محتوای همیشه سبز باکیفیت و مفیید را در برنامۀ بازاریابی محتوای‌تان بگنجانید.

سوالات متداول

آیا فقط باید روی محتوای همیشه سبز تمرکز کنیم و موضوعات ترند روز را فراموش کنیم؟

خیر، باید هر دو نوع محتوا را در برنامۀ تولید محتوای‌تان بگنجانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا