عمومی

کنیبالیزیشن یا همخواری چیست ؟

آیا چیزی در مورد کانیبالیزیش شنیده‌اید؟ کانیبالیزیشن در سئو درست همان هم‌نوع‌خواری است. هم‌نوع‌خواری در سئو نیز اصلاً خوشایندی نیست و عواقب ناگواری را در پی دارد. خوشبختانه، این نوع هم‌نوع‌خواری قابل رفع است. برای رفع کانیبالیزیشن، لازم نیست صفر تا صد سئو را بشناسید، بلکه کافی است چند راهکار ساده را بدانید! اما هم‌نوع‌خواری در موتورهای جستجو چگونه رخ می‌دهد؟ چگونه می‌توانیم متوجه کانیبالیزیشن در سئو شویم؟ چگونه می‌توان آن را برطرف کرد؟

در این مطلب، هر هرآنچه باید در مورد هم‌نوع‌خواری در سئو و راه‌های تشخیص و رفع آن بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با شبکه مترجمین ایران همراه باشید!

کنیبالیزیشن یا Cannibalization چیست؟

و اما کانیبالیزیشن یا Cannibalization چیست؟ اگر در وبسایت‌تان بیش از یک محتوا پیرامون یک مفهوم یا کلمه کلیدی به‌خصوص وجود داشته باشد، همنوع خواری در سئو رخ می‌دهد. عموماً، موتورهای جستجو از هر دامنه یا دومِین (Domain) یک یا دو (نهایتاً، اگر سایت اعتبار بالایی داشته باشد)، سه URL را در صفحه نتایج نشان می‌دهند.

وقتی در وبسایت و دومین‌تان، چندین محتوا درباره یک موضوع خاص یا دو موضع بسیار متشابه ارائه می‌کنید، همه آنها برای کسب جایگاه بالاتر، به جای URL های دامنه‌های دیگر، با یکدیگر رقابت می‌کنند و اصطلاحاً، همخواری می‌کنند.

چرا کنیبالیزیشن به سئو سایت صدمه می‌زند؟

همان‌گونه که گفتیم، وقتی صفحات متفاوت وبسایت‌تان «همخواری» می‌کنند، یعنی برای جایگاه بهتر در صفحه نتایج، به جای این‌که با دیگران رقابت کنید، با خودتان رقابت می‌کنید! حالا ممکن است دو محتوایی که هم‌خواری می‌کنند کاملاً یکسان باشند یا درباره موضوعات بسیار مشابهی صحبت کنند. در چنین شرایطی، موتور جستجو برای یافتن بهترین و مرتبطترین محتوا به مشکل برمی‌خورد و سردرگم می‌شود. در نتیجه، هر دو محتوا را نمایش می‌دهد و بالطبع، به جایگاه هر دو صدمه می‌زند.

برای مثال، تصور کنید محتوایی درزمینه «موفقیت زنان جهان سومی» و محتوای مجزایی در زمینه «عوامل موفقیت زنان» دارید. این دو محتوا به موضوعات مشابه اما مجزایی می‌پردازند؛ اما وقتی شخصی در مورد «موفقیت زنان» جستجو می‌کند، موتور جستجو برای یافتن بهترین محتوا به مشکل برمی‌خورد و یافتن محتوای بهتر را به جستجوگر می‌سپارد. در نتیجه، موتور جستجو هر دو محتوا را نمایش می‌دهد؛ اگر چندین محتوا برای انتخاب کردن وجود نداشت و فقط یک محتوا نمایش داده می‌شد، در جایگاه بهتری قرار می‌گرفت.

چگونه تشخیص دهیم که کنیبالیزیشن رخ داده است؟

فهمیدن اینکه میان صفحات متفاوت سایت‌تان همنوع خواری اتفاق می‌افتد یا خیر، کار آسانی است. برای این منظور، هر کلمه کلیدی‌ای را که فکر می‌کنید ممکن است درباره‌اش چندین محتوا داشته باشید، با نام سایت خودتان، به‌صورت «کلمه کلیدیsite: example.com » جستجو کنید.

برای مثال، اگر سایتی با نام movafaqiat.com دارید و نگرانید که چندین محتوا با کلمه کلیدی «موفقیت زنان» داشته باشید، می‌توانید با جستجوی «موفقیت زنان site: movafaqiat.com » نتایجی را که برای این کلمه کلیدی از وب‌سایت شما نمایش داده می‌شود را مشاهده کنید.

اما راه دیگر برای تشخیص کانیبالیزیشن! می‌توانید کلمه کلیدی مورد نظرتان را در موتور جستجو، جستجو کنید. اگر بیش از یک URL   از دامنه خود مشاهده کردید، مشکل کنیبالیزیشن گریبان‌گیر شما است. البته اگر نتایج‌تان را در جایگاه اول و دوم دیدید، جای هیچ نگرانی‌ نیست. اما وقتی محتواهای‌تان را در جایگاه‌های هفتم و هشتم دیدید، بهتر است آستین بالا بزنید و برای رفع کنیبالیزیشن سایت‌تان اقدام کنید!

چگونه مشکل کنیبالیزیشن را برطرف کنیم؟

برای رفع مشکل همنوع‌خواری کلمات کلیدی، می‌توانید از چهار گام ذیل بهره بگیرید:

  1. محتواهای‌تان را بررسی کنید.
  2. نقش و هدف هر محتوا را تعیین کنید.
  3. تصمیم بگیرید که کدام محتواها ارزش نگه داشتن دارد.
  4. اقدام نهایی را (یعنی ادغام کردن، پاک کردن یا ریدایرکت) انجام دهید.

گام اول و دوم به شما کمک می‌کنند تا تشخیص دهید کدام محتوا ارزشمند است و باید در سایت نگه داشته شوند و کدام محتواها باید در دل دیگر محتواها حل شوند یا کلاً، از سایت حذف شود. در بسیاری مواقع، برای حل مشکل کنیبالیزیشن، باید از روش پاک کردن ، ادغام کردن و ریدایرکت استفاده کنید. اما گاهی اوقات، بهبود لینک‌های داخلی سایت‌ها نیز می‌تواند سئو را افزایش دهد و مشکل را برطرف کند.

اگر هر دو محتوای‌تان به گونه‌ای است که گروه خاصی از متقاضیان را جلب می‌کند و در واقع، مطلبی واحد را بیان می‌کند، بهتر است آنها را با یکدیگر ادغام کنید و محتوایی جامع بنویسید.

از این طریق، از دو جهت، به ارتقای سئو محتوای‌تان کمک می‌کنید:

  1. با ادغام این دو محتوا، فقط یک محتوا برای ارائه دارید و در نتیجه، جایگاه بهتری پیدا خواهید کرد.
  2. با طولانی‌تر کردن محتوا، دل موتورهای جستجو را، همچون گوگل، می‌برید! گوگل شیفته‌ی محتوا و مقاله‌های بلندبالا و حرفه‌ای است!

یکی دیگر از راه‌هایی که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای مهم‌تر را راحت‌تر تشخیص دهد، استفاده از لینک‌های داخلی است. اگر بیش از یک محتوا درباره یک موضوع دارید، طبق چهار گام ذکرشده پیش بروید و محتواها را بررسی کنید. سپس، چندین لینک داخلی از محتوای ضعیف‌تر به محتوای قوی‌تر بدهید. بدین ترتیب، موتور جستجو متوجه می‌شود که محتوای مهم‌تر و جامع‌تر کدام است و در نهایت، مشکل کنیبالیزیشن حل می‌شود.

سخن آخر

بعضی افراد، بابت برداشت‌های اشتباهی که از مفاهیم سئو دارند، چندین محتوای تقریباً یکسان در سایت‌تان قرار می‌دهند و گروهی دیگر از افراد، بدون توجه یا آگاهی از قوانین سئو، مطالب بسیار مشابهی را درباره موضوعی واحد می‌نویسند. غافل از این که این موضوع، منجر به بروز مشکلی با نام کنیبالیزیشن یا همنوع‌خواری کلمات کلیدی می‌شود که در نهایت، به سئو سایت و نرخ کلیک محتواها صدمه می‌زند. راه‌های ساده‌‌ای ‌برای تشخیص مشکل کنیبالیزیشن در سایت وجود دارد که یکی از ساده‌ترین آنها، جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر در یک موتور جستجو است. بهتر است برای رفع مشکل همنوع‌خواری در سئو، محتواهای مشابه را با یکدیگر ادغام کنید و محتواهای ضعیف‌تر را از سایت حذف کنید. اما می‌توانید با استفاده از لینک‌های داخلی، به موتور جستجو بفهمانید که کدام محتوا مهم‌تر است و در نهایت، مشکل کنیبالیزیشن را به همین سادگی برطرف کنید!

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا