عمومی

هر آنچه باید درباره‌ گواهی ویرایش نیتیو بدانید

در انتشار مقالات در نشریات معتبر، علاوه بر مفاهیم تخصصی، کیفیت متن از لحاظ ساختاری و رعایت قوانین نگارشی هم اهمیت زیادی دارد. در واقع، در بیشتر نشریات معتبر، بررسی کیفیت نگارشی و ظاهری متن در مرحله‌ی نخست انجام می‌شود و حتی ممکن است  مقاله‌ای که از لحاظ علمی بسیار قوی است به دلیل ایرادات ساختاری و نگارشی از سوی نشریه‌ای معتبر رد شود. از جمله اقداماتی که می‌توان برای جلوگیری از رد مقاله به این دلیل انجام داد استفاده از ویرایش نیتیو است. مؤسسات مختلفی ادعا می‌کنند که کار ویرایش خود را توسط ویراستاران نیتیو انجام می‌دهند که ممکن است همگی در ادعای خود صادق نباشند یا گواهینامه‌ی معتبری صادر نکنند. در این نوشتار درباره‌ اهمیت گواهی ویرایش نیتیو و نکات مربوط به آن برایتان خواهیم گفت.

ویرایش نیتیو  به چه نوع ویرایشی گفته می‌شود؟

 

ویرایش نیتیو توسط ویراستاری انجام می‌شود که زبان مقصد زبان مادری اوست و به تمام ظرایف و قوانین آن زبان تسلط کامل دارد. هر چقدر هم که فرد غیرنیتیو در زبان مقصد مهارت داشته باشد یا سال‌های زیادی را صرف آموختن آن زبان کرده باشد، هرگز نمی‌تواند به‌قدر فردی که آن زبان را به‌عنوان زبان مادری آموخته بر آن تسلط داشته باشد. البته، در ویرایش نیتیو لازم است که ویراستار با مفاهیم و زمینه‌ متنی که ویرایش می‌کند هم آشنایی داشته باشد. از سوی دیگر، معمولاً ویراستاران نیتیو سوابق دانشگاهی و تحصیلی خوبی دارند که با کمک آن می‌توانند ساختار و چارچوب متن شما را به شیوه‌ای مطابق با سبک مورد نظر اصلاح کنند. البته، ویرایش نیتیو تنها مختص مقالات علمی نیست، بلکه برای مقالات ژورنالیستی یا متون داستانی یا هر متنی که می‌خواهید از آن به‌صورت بین‌المللی استفاده کنید هم می‌توانید از این خدمات بهره ببرید. با این حال، گواهی ویرایش نیتیو معمولاً برای متن‌های علمی و تخصصی بیشتر کاربرد دارد.

ویرایش نیتیو چه اهمیتی دارد؟

 

اهمیت ویرایش نیتیو به میزان اهمیت متن مورد نظر شما بستگی دارد. مسلماً برای شما مهم است که مقاله‌تان در نشریه معتبری پذیرفته شود و اگر بدانید که یکی از ارکان این پذیرش نکات نگارشی و ویرایشی است، آنگاه حتماً اهمیت ویرایش نیتیو را درک خواهید کرد. برای نشریات معتبر علمی شکل ظاهری و شیوه نگارشی مقالات هم به اندازه محتوای علمی‌شان مهم است، چرا که این مسئله اعتبار نشریه را در چشم مخاطبان گوناگون نشریه حفظ می‌کند. ویراستار نیتیو به شما کمک می‌کند که هم متن شیواتری داشته باشید و هم متن شما دقیقاً آنچه را که می‌خواهید بگویید به خواننده منتقل می‌کند. گاهی ممکن است متن شما در زبان فارسی متنی بسیار قدرتمند و علمی و شیوا باشد، اما ترجمه‌ نامناسب و خطاهای زبانی باعث شود آنچه برای نشریه ارسال می‌کنید به مقاله‌ای بی‌کیفیت تبدیل شده باشد. بنابراین، استفاده از ویرایش نیتیو شانس پذیرش مقاله‌تان را از هر نظر بالا خواهد برد. با دانستن اهمیت ویرایش نیتیو اهمیت اخذ گواهی ویرایش نیتیو هم آشکار می‌شود.

 

بسیاری از فارسی‌زبانان در هنگام نگارش متن به انگلیسی، می‌توانند منظور خود را به زبان انگلیسی بیان کنند، ولی اگر شخص انگلیسی‌زبانی متن آن‌ها را بخواند، متوجه ایرادات زیادی می‌شود. شبکه مترجمین ایران در خدمات ویرایش نیتیو و بازخوانی، متن‌ها و مقاله‌های انگلیسی شما را به زبانی شیوا روان تبدیل می‌کند تا مقاله شما همانند متنی که توسط یک انگلیسی زبان Native نوشته شده به نظر بیاید.

سفارش ویرایش نیتیو

گواهی ویرایش نیتیو چیست؟

همانطور که گفتیم، ویرایش نیتیو می‌تواند تعیین‌کننده‌ی پذیرش یا رد مقاله‌ی شما باشد. بنابراین، بسیار مهم است که اطمینان داشته باشید کار شما توسط ویراستار نیتیو ویرایش شده است. گواهی ویرایش نیتیو، نوعی گواهینامه است که معمولاً در مؤسسات معتبر ارائه‌کننده‌ی خدمات ترجمه و ویرایش در هر کشوری به شما تحویل می‌شود. این مدرک، که ممکن است به همراه متن اصلی و متن ویرایش‌شده به شما تحویل شود، گواهینامه‌ای است که طی آن مؤسسه تعهد می‌کند کار شما توسط ویراستار نیتیو (یا به عبارت دیگر، ویراستار حرفه‌ای در زبان مورد نظر) ویرایش شده است. بدون تردید، گواهی ویرایش نیتیو شما باید روی سربرگ رسمی مؤسسه‌ی مورد نظر چاپ شده باشد. همچنین، مشخصات کامل ویراستاری که کار شما را ویرایش کرده باید در این گواهی قید شود. مهر، امضا، کد رهگیری، و سایر مشخصات گواهی هم باید به‌گونه‌ای باشد که بتوان صحت آن را استعلام کرد. در ایران، برخی مؤسسات ارائه‌دهنده خدمات ترجمه و ویرایش با همتایانشان در کشورهای دیگر همکاری می‌کنند و گواهی هم توسط مؤسسه همکار در کشوری که زبان مورد نظر زبان بومی و رسمی آن باشد صادر خواهد شد.

 

گواهی ویرایش نیتیو چه اهمیتی دارد؟

اصولاً صرف اقدام مؤسسه در صدور گواهی می‌تواند خیال شما را تا حد زیادی از کیفیت ویرایش انجام‌شده راحت کند، چرا که در واقع مدرکی برای اثبات ادعای مؤسسه در دست خواهید داشت. از سوی دیگر، شما می‌توانید گواهی ویرایش نیتیو را به همراه متن مقاله‌ خود برای نشریه مورد نظر ارسال کنید. وجود مدرک رسمی و قابل تأیید در کنار متن مقاله باعث می‌شود داوران نشریه نگاه بهتری نسبت به اثر شما داشته باشند. حتی ارسال گواهی ویرایش تخصصی به همراه مقاله در برخی نشریات ضروری است. توجه داشته باشید که گاهی ممکن است دبیر یا داور نشریه با مؤسسه مورد نظر تماس بگیرد و درخواست کند که متن اصلی (پیش از ویرایش) و متنی که توسط ویراستار نیتیو ویرایش شده برایش ارسال شود. بنابراین، نباید در متنی که مؤسسه برای آن گواهی ویرایش نیتیو صادر کرده تغییراتی بدهید، چون در غیر اینصورت، گواهینامه شما برای نشریه مورد نظر از اعتبار ساقط خواهد شد. اگرچه وجود گواهی به‌معنی «تضمین» پذیرش مقاله شما در نشریه مورد نظر نیست، بیشتر مؤسسات ارائه‌دهنده خدمات ترجمه و ویرایش این گواهینامه را به‌صورت تضمینی صادر می‌کنند. این یعنی که در صورتی که مقاله شما در ارسال اول با بازخوردهایی رد شود، مؤسسه حاضر است مجدداً آن را با توجه به بازخورد داوران ویرایش و به شما کمک کند یک بار دیگر شانس خود را امتحان کنید.

 

گواهی ویرایش نیتیو چگونه دریافت می‌شود؟

البته هر مؤسسه برای صدور گواهی ویرایش نیتیو از روش خاص خود استفاده می‌کند، ولی به‌طور معمول، ممکن است صدور گواهینامه بخشی از «بسته خدمات ویرایش نیتیو» باشد و یا نیاز باشد که به‌طور جداگانه برای صدور گواهینامه درخواست دهید و مبلغ آن را هم جداگانه بپردازید. اگر خودتان در کار ترجمه و ویرایش دست دارید، صدور چنین گواهینامه‌ای می‌تواند به اعتبار و رونق کار شما بسیار کمک کند. ارائه‌ گواهینامه معتبر و قابل استعلام و همچنین خدمات بیشتری مانند پذیرش ویرایش مجدد در صورت درخواست داوران با هزینه‌ اندک یا حتی رایگان هم اعتبار خدمات ویرایش شما را افزایش خواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا