عمومی

با چکیده تفصیلی شانس‌تان را افزایش دهید

شما همیشه به چکیده تفضیلی مقاله‌تان نیاز دارید. در واقع، برای این‌که بتوانید تعداد افراد بیشتری را در جریان کارهای تحقیقاتی و پژوهشی‌تان قرار دهید، ناچارید تا یک چکیده مقاله آماده کنید. فرقی نمی‌کند به فکر ترجمه مقاله هستید یا تألیف مقاله، در هر صورت، چکیده مقاله به مخاطب شما این امکان را می‌دهد تا سریع‌تر در جریان کارهای پژوهشی شما قرار بگیرد. حتماً به خوبی می‌دانید که سایر پژوهشگران و محققان وقت چندانی برای مطالعه مقاله‌های مختلف ندارند و زمان کوتاهی برای آگاهی از چند و چون مقاله‌های علمی در نظر می‌گیرند. مسلماً وقتی مورد نیاز برای مطالعه یک چکیده مقاله بسیار کمتر از زمان مورد نیاز برای خواندن یک مقاله کامل است. پس بزرگترین مزیت چکیده تفصیلی مقالات این است که برای همین زمان کوتاه مناسب است و پژوهشگران با مطالعه آن در جریان رخدادهای مربوط به یک کار پژوهشی قرار می‌گیرند. اما تعریف چکیده تفصیلی و مزایای آن محدود به همین موارد نیست.

در این مطلب، هر آنچه باید در مورد چکیده تفصیلی مقاله بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با شبکه مترجمین ایران همراه باشید!

چکیده مقاله چیست؟

چکیده هر مقاله‌ یا مطلبی قطعاً متنی کوتاه و جمع و جور است که توضیحاتی درباره متن اصلی در خود دارد. چکیده مقاله‌ها معمولاً با اهداف خاصی تهیه می‌شوند و هر دسته از آنها نیز مخاطبان خاص خود را دارد. اما هدف اصلی همۀ آنها این است که مخاطب را با سرعت بیشتری در جریان محتوای مقاله اصلی قرار دهند.

در ترجمه فارسی به انگلیسی چکیده و بالعکس نیز باید به اصول مربوط به تألیف مقاله توجه داشته باشید.

چکیده و خلاصه مقاله چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

تا به این‌جا دانستید چکیده مقاله چیست، اما یادتان باشد که نباید چکیده و خلاصه را با یکدیگر اشتباه نگیرید، اگر چه هر دوی آنها متن‌های کوتاهی هستند، اما تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. در خلاصه مقاله، معمولاً تلاش می‌شود تا متن کوتاه شود بدون آن که ویژگی‌های خاص آن در نظر گرفته شود. در واقع نویسنده هنگام خلاصه نویسی آنچه را که به نظرش بی‌اهمیت می‌آید از متن حذف می‌کند در حالی که اگر بخواهید چکیده تفصیلی بنویسید، برخی بخش‌های متن قابل حذف نیستند و حتماً می‌بایست در متن گنجانده شوند. همچنین نباید هر آنچه را در صفحه اول تحقیق می‌آید چکیده دانست.

چرا باید چکیده مقاله تفصیلی بنویسید؟

همه افرادی که مقاله علمی پژوهشی می‌نویسند باید چکیده مقاله نیز بنویسند. بسیاری از نشریه‌های علمی ممکن است حتی پیش از دریافت مقاله علمی نیز از شما بخواهند تا چکیده مقاله را برای‌شان بفرستید و گروه دیگری نیز پس از داوری و در صورتی که مقاله شما پذیرفته شود، از شما چکیده تفصیلی را خواهند خواست.

در هر صورت، اگر از آن دسته افرادی هستید که مقاله علمی نوشته‌اید یا قصد دارید مقاله علمی بنویسید و در نشریات علمی پژوهشی منتشر کنید، لازم است به فکر نوشتن چکیده مقاله تفصیلی نیز باشید.

چکیده مقاله تفصیلی از  قاعده چکیده نویسی مستثنی نیست و در واقع، متن کوتاه شده‌‌ای از مقاله علمی است که برای هدفی خاص و با در نظر گرفتن ویژگی‌های مخصوص نوشته می‌شود.

ویژگی‌های چکیده مقاله تفصیلی

رعایت ویژگی‌های خاص سبب می شود تا شما بتوانید یک چکیده مقاله تفصیلی بنویسید.

هر چکیده تفصیلی معمولاً می‌بایست شامل موارد زیر باشد:

  • عنوان مقاله
  • نام پدیدآورده یا پدیدآورندگان
  • چکیده
  • مقدمه
  • بدنه‌
  • نتیجه

آنچه را باید به خاطر بسپارید این است که  «منبع و مأخذ» تمامی اطلاعاتی که در مقاله استفاده شد هم حتما می‌بایست در چکیده به صورت مشخص نام برده شوند.

چکیده‌ای که ابتدای چکیده تفصیلی و پس از عنوان و نام پدپدآورنده تدوین می‌شود معمولاً بین ۱۵۰ نا ۲۰۰ کلمه است که برای نوشتن آن به هنرمندی بسیار زیادی نیاز دارید و شاید بتوان آن را دشوارترین بخش در نوشتن چکیده تفصیلی مقاله دانست.

مراقب باشید تا این چکیده به فهرست تبدیل نشود، دیده شده که بسیاری افراد این اشتباه را مرتکب شده‌اند.

این چکیده می‌بایست اهداف، پرسش‌ها، روش‌ها و نتایج پژوهش را در بر داشته باشد و در واقع، همچون ویترینی است که مخاطب را برای خواندن سایر بخش‌ها و گاهی حتی خواندن مقاله کامل تشویق و ترغیب می‌کند.

کلید واژه‌ در چکیده تفصیلی مقاله

اگر چه کلید واژه در زمره ارکان اصلی چکیده تفصیلی مقاله به صورت جداگانه قید نشده است، اما شما باید در انتخاب و کاربرد کلیدواژه‌ها دقت کنید.

کلیدواژه‌ها شانس شما را در نمایش چکیده‌ تفصیلی‌تان افزایش می‌دهند. اگر در انتخاب کلید واژه کمی دقت کند یا تبحر خاصی داشته باشد، مطمئن باشید که این شانس تا چند برابر نیز ممکن است افزایش داشته باشد.

قوانین مجله‌ها برای نوشتن چکیده تفصیلی

مقاله نویسی برای هر ژورنالی قوانیم مختص به خودش را دارد. اگر چه ممکن است ارکان چکیده مقاله تفصیلی برای تمام مجلات یکسان باشد، اما گاهی ممکن است برخی مجله‌ها قوانین خاص خود را نیز در این زمینه داشته باشند.

برای نوشتن چکیده تفصیلی، نیازمند گنجاندن ارکانی مانند مقدمه، بدنه، نتیجه‌گیری و غیره هستید، اما توجه به مقررات دیگر هم لازم و ضروری است.

برخی مجله‌های علمی پژوهشی اندازه حروف (فونت) را نیز مشخص می‌کنند و مثلاً از شما می‌خواهند تا حتما مقاله‌تان را با فونتی خاص (بدر، نازنین،آریا و غیره) و در اندازه‌ای مشخص، مثلاً سایز ۱۲ یا ۱۴،  و نام پدید آورندگان را فونت و سایز دیگری بنویسید.

مطمئن شوید که حتماً به این نکات توجه کرده‌اید، چرا که عدم توجه به این نکات ممکن است تا حد زیادی شانس‌تان را در پذیرش متن کاهش دهد.

فرمت مقالات درخواستی معمولاً ورد (Word) است، اما گاهی ممکن است مقاله را در اسناد دیگری نیز از جمله PDF از شما بخواهند. این نکات را نیز در نظر بگیرید.

نوشتن چکیده تفصیلی به زبان انگلیسی

اگر از ابتدا مقاله‌تان را برای یک مجله انگلیسی زبان نوشته‌اید که قطعا متن چکیده تفصیلی‌تان هم به همین زبان خواهد بود. اما گاهی ممکن است که شما مقاله‌تان را دریک نشریه علمی فارسی زبان منتشر کرده باشید و از شما خواسته شود که چکیده‌ای به زبان انگلیسی هم تهیه کنید.

شاید از ابتدا به نظر برسد که صرفا برگرداندن زبان متن به زبان مقصد (انگلیسی) بهترین راه برای تهیه یک چکیده تفصیلی انگلیسی است اما بهتر است در این زمینه توجه بیشتری به خرج دهید و به صرف برگرداندن همان متن اکتفا نکنید گاهی جمله‌های ساده در زبان فارسی هنگام بردگرداندن به زبان دیگر اگر مهارت کافی نداشته باشید ممکن است منظور شما را به درستی منتقل نکنند.

سخن آخر

همه ما از هنگام ورود به دبستان سواد خواندن و نوشتن را همزمان آموخته‌ایم و در طی سالیان تحصیل در مدرسه و دانشگاه هم همواره متن‌های کوتاه یا بلندی نوشته‌ایم. اما فراموش نکنید درست نوشتن و خوب نوشتن کار آسانی نیست و حتی اگر همه ما توانایی نوشتن کلمات را داشته باشیم نمی‌توان انتظار داشت که نویسندگان خوبی برای نوشتن چکیده تفصیلی مقاله‌های علمی باشیم. اگر متن چکیده مقاله‌تان به خوبی و شیوایی نوشته شود قطعا شانس شما در خوانده شدن مقاله از سوی افراد بیشتر افزایش پیدا می‌کند. پس هنگام نوشتن این نوع مقالات حتما از افراد خبره کمک بگیرید و برای به دست آوردن هر آنچه که شانس شما را افزایش می‌دهد از هیچ تلاشی دریغ نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا