عمومی

کاربرد پایتون در مهندسی برق: چرا باید پایتون یاد بگیرید!

کاربرد پایتون در مهندسی برق می‌تواند تاثیر بسیاری زیادی بر این شغل بگذارد. جهان به سرعت در حال تغییر است، برنامه‌نویسی نیز به‌عنوان یکی از مهارت‌های مورد نیاز در موفقیت صنعت IT محسوب می‌شود. زبان‌های برنامه‌نویسی بسیار متعددی وجود دارند که برای اهداف گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما شاید این سوال به ذهن‌تان خطور کند که آیا زبان پایتون می‌تواند در مهندسی برق استفاده شود. در این مقاله می‌خواهیم به این سوال مهم پاسخ دهیم.

خوب قبل از این که به صورت کامل به کاربرد پایتون در مهندسی برق بپردازیم، می خوام سرویس ترجمه تخصصی برق شبکه مترجمین ایران را به شما معرفی کنم، اگه نیاز به ترجمه تخصصی مقاله برای ارسال به ژورنال های خارجی دارید قطعا بهترین انتخاب شما خواهد بود.

کاربرد پایتون در مهندسی برق

زبان‌های بسیار زیادی وجود دارند که بتوانید یاد بگیرید، اما چرا پایتون این همه در مهندسی برق مهم است؟ کاربرد پایتون در مهندسی برق چیست؟ در ادامه با این کاربردها آشنا می‌شویم.

پردازش فایل

یکی از مهم‌ترین کاربردهای زبان پایتون در مهندسی برق این است که از زبان پایتون می‌توان برای پردازش فایل استفاده کرد. نوع پردازش می‌تواند متفاوت باشد که به نرم‌افزار، مشتری و غیره بستگی دارد. اگر بخواهیم در مورد کاربرد پایتون در مهندسی برق مثال بزنیم می‌توانیم به زمانی اشاره کنیم که فایلی را با یک فرمت (مانند XML) دارید و مشتری فایل را به‌صورت دیگری نیاز دارد (مانند CSV). می‌توانید با چند کد ساده پایتون، فایل‌های متنی را با فرمت‌های مختلف تغییر دهید.

خودکارسازی تجهیزات تست

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های کاربرد پایتون در مهندسی برق این است که می‌توانید از زبان پایتون برای کنترل و خودکارسازی تجهیزات تست استفاده کنید. امروزه استفاده از تجهیزات تست کم هزینه بسیار رایج‌تر شده است تا بتوان داده‌ها را جمع‌آوری کرد و آنها را به‌صورت فرمت‌های رایج مانند CSV جمع‌آوری کرد. زبان پایتون در ابتدا برای تجزیه متن ایجاد شده بود، بنابراین می‌توانید اطلاعات بسیار مفیدی را به کمک زبان پایتون استخراخ کنید. در بسیاری از تجهیزات تست برای کنترل تجهیزات از زبان پایتون استفاده می‌شود.

میکروفریم ورک پایتون

کاربرد پایتون در مهندسی برق فقط به خودکاری سازی تجهیزات تست محدود نمی‌شود. امروزه نیاز به طراحی محصولاتی است که از طریق REST API به اینترنت متصل باشند. اگر قصد توسعه سخت‌افزار دارید و یا می‌خواهید یک سیستم عامل را تست کنید، می‌توانید برای تنظیم سرور تست با REST API برای متصل شدن به آن از زبان برنامه‌نویسی پایتون استفاده کنید.

برای این هدف نیازی به توسعه‌دهنده وب ندارید و یا لازم نیست زبان دیگری را یاد بگیرید، چون تنظیم REST API با استفاده از فریم ورک فلاسک پایتون بسیار ساده است. این کار را می‌توانید فقط در عرض یک ساعت انجام دهید.

زبان مدیریت پایگاه داده‌ها

کار کردن با پایگاه داده‌ها در زبان پایتون یکی از لذت‌بخش‌ترین موارد کاربرد پایتون در مهندسی برق است. اگر قصد انتقال کد به پایگاه داده متفاوتی را دارید، بخصوص سرور محور، توصیه ما استفاده از کتابخانه SQLALchemy است. این کتابخانه به شما کمک می‌کند تا با بسیاری از پایگاه داده‌های مشهور مانند SQLite، PostgreSQL و MySQL بدون تغییر در کد سر و کار داشته باشید.

دلایل استفاده از زبان پایتون در مهندسی برق

کاربرد پایتون در مهندسی برق مزیت‌های زیادی در پروژه‌ها دارد و می‌تواند به رشد و پیشرفت شغل‌تان کمک کند. در ادامه به چند دلیل برای یادگیری زبان پایتون در رشته مهندسی برق اشاره می‌کنیم:

ساده بودن و انعطاف‌پذیری

پایتون می‌تواند محاسبات و توابع بسیار پیچیده را به ساده‌ترین شکل ممکن حل کند. زبان پایتون این فرصت را برای مهندسان برق فراهم می‌کند تا بتوانند به‌صورت خودکار طراحی کنند، از علم داده‌ها استفاده کنند و غیره. با استفاده از زبان پایتون، انعطاف‌پذیری کافی را برای یادگیری در مورد پایگاه داده‌ها، وب سرورها، کتابخانه‌های مختلف و غیره خواهی داشت.

پیاده‌سازی آسان

بدون دانش قبلی در مورد زبان برنامه‌نویسی می‌توانید یادگیری این زبان را شروع کنید و در حرفه‌تان از آن استفاده کنید. این زبان در مقایسه با زبان‌های دیگر مانند جاوا، .NET و غیره بسیار آسان است. در مهندسی برق، پروژه‌هایی وجود دارند که می‌توان آنها را به‌راحتی و به کمک زبان پایتون انجام داد.

نتایج بهتر

زبان پایتون را در هر زمینه‌ای می‌توان استفاده کرد، چون نتایج بهتر و سریع‌تری را فراهم می‌کند. تقریباً در هر پروژه موفق مهندسی برق از زبان پایتون استفاده می‌شود. برای مثال، میکرو پایتون نوعی پیاده‌سازی پایتون است که روی سخت‌افزاری مانند میکروکنترل‌گرهای مورد استفاده توسط مهندسان برق اجرا می‌شود.

برای کار با پایتون کافی است اسکریپت‌ها را برای تست سنسورها و اتصال آنها به کنترل‌گرها نوشت، در صورت بروز خطا می‌توان آن را اصلاح کرد. همچنین به کمک زبان پایتون می‌توانید طول عمر باتری دستگاه را بدانید. چنین کاربردهایی به کمک پایتون بسیار مفید است.

کلام آخر

کاربرد پایتون در مهندسی برق، دری را به روی دنیای جدیدی در مهندسی برق باز می‌کند. هنوز هم در مهندسی برق بر روی طراحی الکترونیکی تاکید می‌شود. در این مقاله به مواردی اشاره کردیم که می‌توانید از زبان برنامه‌نویسی پایتون در مهندسی برق استفاده کنید. دانستن زبان برنامه‌نویسی پایتون به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی بر روی پروژه‌تان کار کنید چون هم مسائل سخت‌افزار و هم مسائل نرم‌افزار را خودتان کنترل خواهید کرد. پایتون را می‌توانید بر روی هرگونه ادیتوری اجرا کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا