عمومی

فیپا مخفف چیست؟

وقتی کار نوشتن و ویراستاری یا ترجمه کتاب تمام می‌شود، باید برای مجوزهای موردنیاز برای چاپ کتاب اقدام کنید. فیپا یکی از این مجوزها است که باید آن را از سازمان اسناد و کتابخانه ملی بگیرید. در این مقاله به سوال «فیپا مخفف چیست» پاسخ می‌دهیم و اطلاعات مختصری از این مجوز را ارائه می‌کنیم.

فیپا یا فهرست‌نویسی قبل از چاپ

قبل از چاپ کتاب به مجوزهایی مثل فیپا احتیاج دارید. فیپا را بعد از دریافت شماره شابک به شما می‌دهند. شابک را به عنوان شماره استاندارد بین‌المللی کتاب می‌شناسند و برای کتاب یک شماره منحصربه‌فرد است. بعد از اینکه شابک کتاب را گرفتید، باید سراغ دریافت فیپا بروید. هر کتابی برای انتشار و عرضه در بازار کتاب به فیپا احتیاج دارد و فیپا فهرست توصیفی و تحلیلی کتاب است که حکم شناسنامه کتاب را دارد. شناسنامه را در صفحه اول کتاب چاپ می‌کنند و اطلاعات کتاب و نویسنده را در آن می‌نویسند. فیپا مالکیت حقوقی نویسنده را نشان می‌دهد و به کتاب اعتبار می‌بخشد.

فیپا حاوی چه اطلاعاتی است؟

فیپا مهم‌ترین اطلاعات کتاب را به خواننده‌ها نشان می‌دهد. این اطلاعات شامل موارد زیر هستند:

  • نام نویسنده اصلی،
  • سال تولد،
  • عنوان کتاب،
  • مشخصات نشر: آدرس و نام انتشرات و سال چاپ کتاب در این بخش نوشته می‌شود.
  • مشخصات ظاهری: این مشخصات تعداد صفحه‌های کتاب، جدول‌ها، تصویرها و نمودارها هستند.
  • شابک، موضوع،
  • شناسه افزوده:
  • رده‌بندی‌ها: در بخش رده‌بندی، رده‌بندی کنگره، رده‌بندی دیویی و شماره کتاب‌شناسی ملی آورده می‌شود.

مزایای دریافت فیپا

با گرفتن فیپا، کتاب‌ شما بین کتاب‌های دیگر سازمان‌دهی می‌شود. فیپا فرایند فهرست‌نویسی در کتاب‌خانه‌ها را آسان می‌کند و از ثبت تکراری کتاب جلوگیری می‌کند. با وجود فیپا، اطلاعات مرتبط به کتاب سریع‌تر منتقل می‌شود و لازم نیست برای مراحل پیش از چاپ کتاب هزینه‌های زیادی صرف کنید. بنابراین با وجود اطلاعات فیپا باعث صرفه‌جویی در وقت و انرژی‌تان می‌شود.

برای گرفتن فیپا به چه مدارکی احتیاج دارید؟

قبل از تهیه فیپا، کپی شناسنامه و کارت ملی و فایل نهایی کتاب را آماده کنید و مشخصات کتاب را بنویسید. این مشخصات نام نویسنده، عنوان کتاب و مشخصات ظاهری آن هستند. اگر کتاب را ترجمه کرده‌اید باید همه صفحه‌های کتاب را اسکن کنید. درصورتی‌که اولین کتابتان را ترجمه می‌کنید، بهتر است به مقاله توصیه‌های مهم قبل از شروع ترجمه کتاب مراجعه کنید.

چگونه فیپا بگیرید؟

برای دریافت فیپا باید مدارک و اطلاعات لازم را به کارشناس‌های صدور فیپا بدهید. معمولا بعد از ۳ تا ۱۲ روز فیپا یا شناسنامه کتاب صادر می‌شود. اگر در خصوص دریافت فیپا به اطلاعات بیشتری احتیاج دارید، می‌توانید مقاله «فیپا چیست» را مطالعه کنید.

در نهایت اینکه

در این مقاله به سوال «فیپا مخفف چیست» پاسخ دادیم و مراحل دریافت آن را به‌طور خلاصه بیان کردیم. توصیه ما این است که تمام مراحل چاپ کتاب از جمله دریافت فیپا و گرفتن بقیه مجوزها را با حوصله پیش بروید. دریافت فیپا به‌صورت اینترنتی هم انجام می‌شود. می‌توانید مراحل آن و پرداخت هزینه را آنلاین انجام دهید. اگر در خصوص دریافت فیپا سوالی دارید، می‌توانید سوال‌هایتان را در بخش نظرات بپرسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا