عمومی

ترفندهای جستجوی گوگل برای معادل‌یابی

نویسنده: نیکان رقامی

1. جستجوی دقیق

زمانی که به دنبال عبارتی چند کلمه‌ای می‌گردید، نتیجۀ جستجوی‌تان ممکن است حاوی صفحه‌هایی باشد که هر یک از این کلمه‌ها در یکی از قسمت‌های‌شان باشد. برای اینکه فقط صفحه‌هایی نمایش داده شوند که حاوی این کلمه‌ها درست به همان ترتیبی که در نوار جستجو نوشته‌اید هستند، باید عبارت مد نظر را در داخل کوتیشن قرار دهید (شکل زیر).

جستجو

2. جستجو فقط در صفحه‌های فارسی

این کار به پیدا کردن معنای کلمه‌ها و عبارت‌های انگلیسی کمک زیادی می‌کند. نتیجۀ جستجو فقط محدود به صفحه‌هایی می‌شود که هم فارسی هستند و هم عبارت مدنظر را دارند. از ترکیب این روش با جستجوی دقیق (بند 1) می‌توانید نتیجۀ دقیق‌تری بگیرید. اما در نظر داشته باشید که احتمال غلط تایپی در کلمه‌های انگلیسی در وبسایت‌های فارسی بسیار زیاد است. به همین دلیل، اگر با جستجوی دقیق نتیجه نگرفتید، کوتیشن‌ها را بردارید و دوباره امتحان کنید.

برای جستجو فقط در صفحه‌های فارسی، به شیوۀ زیر عمل کنید:

مرحلۀ 1: پس از جستجوی عبارت مد نظر، روی Settings و سپس Advanced search کلیک کنید.
جستجوی فارسی

مرحلۀ 2: در صفحۀ جدید، از قسمت Language، گزینۀ Persian را انتخاب کنید و، در انتها، روی دکمۀ Advanced Search (انتهای صفحه) کلیک کنید.
جستجوی فارسی

مرحلۀ 3: صفحۀ جستجوی شما باید به شکل زیر شده باشد.
جستجوی فارسی

توصیه می‌کنم، در مرورگرتان، همیشه یک تب مخصوص Persian pages باز نگه دارید تا سرعت جستجویتان بیشتر شود.

3. جستجو در یک نوع فایل خاص

این کار زمانی مفید است که می‌خواهید نتایج عبارت جستجوشده را فقط در یک نوع فایل خاص ببینید (مثلاً، فایل‌های pdf). این روش برای پیدا کردن معادل انگلیسی کلمه‌های تخصصی فارسی از بین مقاله‌های منتشرشدۀ فارسی بسیار مفید است. برای محدود کردن نتایج جستجو به یک نوع فایل خاص، در جلوی عبارت مدنظرتان در نوار جستجو، دستور filetype:[FILE EXTENSION] را بنویسید. توجه کنید که به جای [FILE EXTENSION] باید پسوند مدنظر را قرار دهید. برای مثال، فایل‌های pdf را به صورت filetype:pdf می‌توانید بیابید. استفاده از دستور در کنار ترفندهای معرفی‌شده در دو بند قبلی می‌تواند کمک زیادی در راه رسیدن به هدف‌تان کند. برای نمونه، به منظور یافتن معادل accommodating که نوعی شیوۀ یادگیری است، می‌توانید به صورت نشان داده شده در شکل زیر عمل کنید.
جستجوی فایل

ملاحظه می‌کنید که فقط فایل‌های pdf فارسی که حتماً حاوی واژۀ accommodating هستند نمایش داده شده‌اند.

4. استفاده از وایلدکارد

این ترفند بیشتر زمانی کاربرد دارد که واژه‌ای از یک عبارت را فراموش کرده‌اید یا می‌خواهید ببینید که چه ترکیب‌ها یا کلمه‌هایی را می‌توانید در کنار یا داخل عبارت مدنظرتان استفاده کنید. پس کاربرد این ترفند در ترجمۀ فارسی به انگلیسی بیشتر است. برای استفاده از قابلیت گوگل، عبارت مد نظرتان را داخل کوتیشن قرار دهید (جستجوی دقیق، بند 1). سپس در محل کلمه یا عبارت که فراموش کرده‌اید یا می‌خواهید ببینید چه واژه‌های دیگری استفاده می‌شود، یک ستاره یا asterisk (*) بگذارید. مثلاً، اگر واژۀ red را در عبارت was caught red handed فراموش کرده‌اید، می‌توانید به صورت زیر عمل کنید:
وایلدکارد

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام. عالی بود. ممنون بابت به اشتراک گذاری.

  2. محمد امین امیدی گفت:

    سلام، عالی بود. ممنون بابت به اشتراک گذاری

  3. بسیار مفید. تشکر فراوان

  4. سلام واقعا عالی بود ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا