بازاریابی محتوا

آموزش تولید محتوای جذاب به روش هرم وارونه + ویدیو

سال‌هاست که ژورنالیست‌ها از سبک نوشتار هرم وارونه استفاده می‌کنند. در این روش، شما مهم‌ترین اطلاعات خود را همان ابتدا در اختیار خواننده می‌گذارید. جلوی خودتان را نمی‌گیرید و کل داستان را در همان پاراگراف اول تعریف می‌کنید. خوشبختانه این روش در محتوانویسی آنلاین هم خیلی خوب جواب می‌دهد و نوشته شما را جذاب و خواندنی می‌کند. در ادامه توضیح می‌دهیم که محتوانویسی به روش هرم وارونه چیست؟

هرم وارونه چیست؟

بیشتر خوانندگان برای خواندن دقیق مقالات وقت یا تمایل ندارند. به همین دلیل، ژورنالیست‌ها برای جلب توجه خوانندگان بخش‌های مهم داستان را در پاراگراف اول می‌آورند. این پاراگراف بخش اساسی مطلب است. به این ترتیب، هر خواننده‌ای می‌تواند پاراگراف اول را (که به آن لید هم گفته می‌شود) بخواند و درک کاملی از اینکه مقاله درباره‌ی چیست به‌دست آورد. این پاراگراف پاسخ ۶ سئوال سنتی را به خواننده می‌دهد:

  • چه کسی؟
  • چه چیزی؟
  • کجا؟
  • چرا؟
  • و البته، چگونه؟

6 پرسش در نگارش هر پاراگراف در تولید محتوا

پس از پاراگراف مقدمه، پاراگرافی می‌آید که حاوی جزئیات پراهمیت است. پس از آن، نوبت اطلاعات کلی و هر پیشینه‌ای است که از دید نویسنده برای درک مطلب اصلی لازم است. این روش نگارش چندین مزیت دارد:

  • برای تمام خوانندگان مفید است. (حتی آنهایی که سرسری مطالعه می‌کنند)
  • درک مطلب را بهبود می‌دهد، چون هر چیزی را که باید از مقاله فهمیده شود در همان پاراگراف اول ارائه می‌کند
  • برای فهمیدن نکته‌ی اصلی، زمان کمتری صرف می‌شود
  • نویسنده یک پاراگراف کامل برای جلب خواننده فرصت خواهد داشت
  • اگر خوب نوشته شده باشد، خوانندگان را تشویق می‌کند که صفحه را اسکرول کنند و بقیۀ مقاله را بخوانند
  • نویسده می‌تواند ساختار مقاله را کاملاً کنترل کند
  • ویرایش مقاله را ساده‌تر می‌کند

چطور میتوانم تولید محتوای خوبی برای سایت یا شبکه‌های اجتماعی خود داشته باشم؟ پاسخ به این سوال را در این مطلب بخوانید:

تولید محتوا مناسب مخاطب هدف در ۳ مرحله

مثالی از محتوانویسی به سبک هرم وارونه

برای مثل، پاراگراف مقاله‌ای با «عنوان سئو چیست؟» را در ادامه ببینید. این پاراگراف دقیقاً به همین پرسش به روشی ساده‌فهم پاسخ می‌دهد و علاوه بر این، در خواننده انگیزه ایجاد می‌کند تا او را وادار کند تا انتهای مقاله را بخواند:

کلمه‌ی سئو سرنام عبارت «بهینه‌سازی موتور جستجو» (Search Engine Optimization) است. این روشی است برای بهینه‌سازی وبسایت‌ها برای رساندن آنها به جایگاه بالاتر در نتایج جستجوی گوگل (یا سایر موتورهای جستجو). سئو بر رتبه‌بندی در نتایج جستجوی ارگانیک (و نه پولی) تمرکز دارد. در این مطلب، من به این پرسش که «سئو چیست؟» پاسخ می‌دهم و برایتان توضیح خواهم داد که ما اینجا در Yoast چطور سئو را پیاده‌سازی می‌کنیم.

هرم وارونه تنها یکی از چندین تکنیک موجود برای ارائه و ساختاردهی به محتوا است. می‌توانید از این تکنیک برای نوشتن مقاله‌های خبری، اطلاعیه‌های رسانه‌ای، صفحات محصول، پست‌های وبلاگی، یا مقالات توضیحی حرفه‌ای استفاده کنید.

روش هرم وارونه برای چه محتوایی مناسب نیست؟

اما این سبک نوشتار برای همه‌ی انواع محتوا مناسب نیست. شما می‌توانید شعر یا مقالات بلندی با آرک داستانی کامل و یا صرفاً یک متن داستانی پیچیده بنویسید. منتقدان این روش می‌گویند که سبک هرم وارونه خلاقیت‌شان را از بین می‌برد. اما اگر چنین باشد هم، باز می‌توانید از تکنیک‌های هرم وارونه چیزهایی بیاموزید که به شما کمک می‌کنند خوانندگان را جذب کنید و به مطلب ساختار بدهید. ساختار خوب کلیدی است که به افراد (و موتورهای جستجو) کمک می‌کند تا محتوای شما را درک کنند. این روش برای نوشتن بخش توضیحات محصول هم مناسب است. برای درک بهتر مفهوم، سایر نکات در نوشتن محتوای توضیحات محصول را هم بخوانید.

قدرت پاراگراف‌ها را در نظر بگیرید

پاراگراف‌هایی که به خوبی نوشته شده باشند قدرت زیادی دارند، چرا که، این پاراگراف‌ها می‌توانند برای خودشان مستقل عمل کنند. من همیشه سعی می‌کنم متنم را به شکل قطعات مجزا بنویسم. به این علت که: اگر به نتیجه برسم که پاراگرافی در بخش دیگری از مقاله بهتر جواب می‌دهد، بتوانم آن را راحت جابه‌جا کنم. به این ترتیب، ویرایش و تغییر ساختار داستان بسیار ساده‌تر می‌شود.

نویسنده‌ی خوب در ابتدای هر پاراگراف یک جمله‌ی برجسته می‌گذارد. این جمله‌ها به نام «جملات اصلی core sentences» معروف‌اند و برای هر پاراگراف یک پرسش یا مفهوم را مطرح می‌کنند. به این ترتیب، اگر کسی مقاله را با خواندن جمله‌ی اول هر پاراگراف مرور کند، بحث کلی در آن پاراگراف را می‌فهمد و می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا بقیه پاراگراف را بخواند یا نه. ناگفته پیداست که ادامۀ پاراگراف هم به پاسخ به آن پرسش یا تبیین آن مفهوم اختصاص خواهد داشت.

امروزه تمام محتواها بلوکی شده‌اند

در فضای وب، جنبشی برای تولید محتوای بلوکی به‌وجود آمده است. به دو دلیل:

  • گوگل، برای پاسخ دادن به پرسش‌ها، پاراگراف‌های کاملی از مقالات را در قالب کادر پاسخ برجسته (featured snippets) یا باکس‌های پاسخ در نتیجۀ جستجو ارائه می‌دهد.
  • نتایج جستجوی صوتی گوگل برا اساس محتوای بلوکی تعیین می‌شود.

قرار گرفتن در فیچرد اسنیپت با تولید محتوای بلوکی به سبک هرم وارونه

حتی CMS وردپرس محبوب ما هم به ویراستار بلوکی جدیدی به نام گوتنبرگ منتقل شده است. علاوه بر این، با دادن داده‌های ساختار‌یافتۀ مورد نیاز به این بلوک‌ها، موتورهای جستجو دقیقاً از محتوای بلوک مطلع خواهند شد. دلیل دیگر برای نوشتن پاراگراف‌های بهتر این است که بلوک‌ها اصل مطلب هستند.

پاسخ ‌دادن به پرسش‌ها

مسئله‌ی دیگری هم وجود دارد: بخش بزرگی از محتوای موجود در وب مشخصاً با هدف پاسخگویی به سئوالات و بر مبنای هدف کاربر نوشته می‌شود. به‌علاوه، گوگل پرسش‌ها و پاسخ‌های بسیار بیشتری را در همان نتایج جستجو نشان می‌دهد. به همین خاطر، بسیار منطقی است که پرسش‌ها و پاسخ‌هایتان را به شکلی ساختاردهی کنید که هضم آن هم برای خوانندگان و هم موتورهای جستجو آسان باشد.

این موضوع مؤید نظریۀ هرم وارونه نیز هست. اگر می‌خواهید به پرسش خاصی پاسخ بدهید، این کار را درست زیر آن پرسش انجام دهید. مبهمش نکنید. صریح و روشن بنویسید. می‌توانید پرسش‌های مکملی را پاسخ بدهید یا پاسخ مفصل‌تری در ادامۀ متن بیاورید. اگر داده‌هایی دارید که مؤید پاسخ‌تان هستند، لطفاً آنها را مطرح کنید.

چگونه بر اساس سبک هرم وارونه بنویسیم؟

هرم وارونه شما را وادار می‌کند تا درباره‌ی مطلبتان فکر کنید: چه چیزی می‌خواهید بنویسید، کدام بخش کلید درک کل مطلب است؟ حتی اگر دقیقاً از ساختار پیروی نمی‌کنید، تمرکز روی بخش‌های اصلی و حذف شاخ و برگ‌ها همیشه روش خوبی است. معروف است که ویلیام استرانک در اثر مکتب‌آفرین خود، عناصر سبک (The Elements of Style)، نوشته است:

نوشته‌ی قدرتمند موجز است. درست به همان دلیل که نقاشی باید عاری از خطوط غیرضروری و ماشین عاری از قطعات غیرضروری باشد، جمله هم نباید کلمات غیرضروری داشته باشد و پاراگراف باید فاقد کلمات غیرضروری باشد. این به معنای آن نیست که نویسنده باید جملات کوتاهی بنویسد یا از آوردن جزئیات خودداری کند و تنها به‌صورت تیتروار به موضوع اشاره کند، بلکه به معنی آن است که باید کاری کند هر کلمه گویا باشد.

به‌طور خلاصه، در نوشتن اینطور عمل کنید:

  • تهیه‌ی نقشه‌ی کار: مهم‌ترین نکاتی که می‌خواهید به آنها اشاره کنید کدامند؟
  • فیلتر کردن: کدام نکات مکمل هستند اما کلیدی نیستند؟
  • برقراری ارتباط: نحوۀ قرار گرفتن اجزاء در کنار هم چگونه است؟
  • ساختاردهی: برای ساختن ساختاری ساده‌فهم در مقاله‌تان، از تیترهای فرعی استفاده کنید.
  • نوشتن: هر پاراگراف را با جمله‌ی اصلی شروع کنید و در ادامه جملات پشتیبان، اثبات، رد، و غیره را بیاورید.
  • بازنگری: آیا ترتیب پاراگراف‌ها درست است؟ شاید بد نباشد جای بعضی از آنها را عوض کنید تا خوانایی و درک مطلب آسان‌تر شود؟
  • ویرایش: به عبارت دیگر، کشتن عزیز دلتان! آیا کارتان را خودتان ویرایش می‌کنید یا کس دیگری می‌تواند این کار را برای شما انجام دهد؟
  • انتشار: مقاله را در وردپرس کپی کنید و کلید انتشار را بزنید.

محتوا نویسی جذاب به سبک هرم وارونه چیست؟

مزایای سبک هرم وارونه برای نوشتن در وب

سبک هرم وارونه بسیار مناسب محتوای اینترنتی (که از مانتیور یا موبایل خوانده می‌شود) است. همه می‌دانیم که کاربران صبور نیستند و محتوای آنلاین را با دقت نمی‌خوانند. کاربرها اسکرول می‌کنند، ولی فقط اگر فکر کنند به محتوایی مورد نیاز خود خواهند رسید. سبک هرم وارونه برای تمام این جنبه‌های رفتاری کاربران جوابی دارد.

با استفاده از سبک هرم وارونه، می‌توانید:

  • درک مطلب را بهبود دهید: کاربران می‌توانند به سرعت مدلی ذهنی و درکی کلی از مقاله پیدا کنند که درک جزئیات مطالب بعدی را ساده‌تر می‌کند.
  • هزینه‌ی تعامل را کاهش دهید: کاربران می‌توانند، بدون صرف زمان زیاد برای خواندن، نکتۀ اصلی صفحه را بگیرند.
  • کاربر را به اسکرول‌ کردن تشویق کنید: ساختار متن می‌تواند، از طریق درگیر کردن مخاطب با نکتۀ اصلی و جلب توجه آنها به جزئیات بعدی، به اسکرول‌ کردن تشویقشان کند.
  • محتوا را به صورت منطقی ساختاربندی کنید: آغاز کار با اطلاعات گسترده بستر را برای آنچه در پی می‌آید آماده می‌کند. اگر محتوا به‌گونه‌ای ساختار یافته باشد که کاربر را با خود تا انتهای صفحه ببرد، ممکن است به عناصری چون انکرلینک‌ها یا جامپ‌لینک‌ها نیازی نباشد.
  • از کاربرانی که مطلب را سرسری مطالعه می‌کنند پشتیبانی کنید: خوانندگان می‌توانند هر زمان که بخواهند دست از خواندن بکشند و باز هم با دانستن نکتۀ اصلی صفحه را ترک کنند.

حتماً هرم وارونه را امتحان کنید

همانطور که گفتم، نمی‌توان در همۀ انواع تولید محتوا از هرم وارونه استفاده کرد. اما این سبک در یک قرن گذشته، و بیشتر از آن، جای پای خود را محکم کرده است. حتی امروز هم که اغلب محتواها برای وب نوشته می‌شوند، هرم وارونه به ما کمک می‌کند تا روی مهم‌ترین بخش‌ها (و چگونگی بیان آنها) تمرکز کنیم. این سبک ما را وامی‌دارد تا واقعیت را از خیال جدا کنیم و ناخالصی‌های طلای متن خود را بگیریم! امتحانش کنید، شاید مقالۀ بعدی شما به بهترین کارتان تبدیل شود.

منبع
First things first: writing content with the inverted pyramid style

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. دو مطلب ترجمه در ارتباط با تولید محتوا موجود بود و هر دو پر مغز و به شدن مفید
    بابت ترجمه و به اشتراک گذاری ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا