عمومی

سندباکس گوگل چیست؟

آیا تا به حال، اسم سندباکس گوگل به گوش‌تان خورده است؟ سالیان سال است که این واژه وجود دارد، اما بسیاری اشخاص هنوز چیزی در موردش نشنیده‌اند. سندباکس گوگل مثل یک دوره آزمایشی است و طی آن، هر چقدر تلاش کنید، نمی‌توانید رتبه‌ای در گوگل به دست آورید و وارد رقابت با سایت‌های قدیمی شوید. جالب است بدانید گوگل هنوز وجود چنین الگوریتمی را تأئید نکرده است، اما سئوکاران تأثیر آن را باور دارند. اما واقعیت چیست؟ آیا سندباکس گوگل واقعاً وجود دارد؟ چگونه می‌توانیم از سندباکس گوگل رها شویم؟

در این مطلب، هر آنچه باید در مورد سندباکس گوگل بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با شبکه مترجمین ایران همراه باشید!

سندباکس گوگل یعنی چه؟

سندباکس گوگل واژه‌ای استعاری است و به ما می‌گوید چرا وب‌سایت‌های جدید رتبه پایینی در صفحه‌ نتایج موتور جستجو (SERPS) دارند. مفهوم سندباکس گوگل سال‌هاست که وجود دارد، اما عدۀ کمی از مردم اطلاعات کافی در موردش دارند. در واقع، سندباکس بازه‌ای از زمان است که طی آن، صاحب وب‌سایت جدید به وب‌سایتش محتوا اضافه می‌کند، اما گوگل آن را به نمایش نمی‌گذارد و اجازه نمی‌دهد وب‌سایت رتبه‌ای را در نتایج موتور جستجو کسب کند. در این دوره آزمایشی، وب‌سایت در شن‌ها پنهان می‌شوند و هیچ چیزی برای نمایش وجود ندارد.

اما دلیل وجود سندباکس چیست؟ در واقع، سندباکس گوگل باعث می‌شود گوگل وب‌سایت‌های جدیدی را که هنوز محتوای خاصی ندارند از وب‌سایت‌هایی که محتوای باکیفیت و به‌روز تولید می‌کنند جدا کند. در واقع، گوگل می‌خواهد مفیدترین، به‌روزترین و مرتبط‌ترین نتایج را به کاربرانش نشان دهد. محدود کردن وب‌سایت‌های جدید و نظارت بر آن‌ها باعث می‌شود گوگل بتواند نتایج دقیق‌تری را در صفحه‌ نتایج موتور جستجو به نمایش بگذارد.

چرا سندباکس گوگل وجود دارد؟

همان‌طور که گفتیم، گوگل اجازه نمی‌دهد وب‌سایت‌های تازه‌کار رتبه‌ای کسب کنند و بدین ترتیب، زمان بیشتری را به ارزیابی کیفیت وب‌سایت اختصاص می‌دهد. در واقع، گوگل اجازه نمی‌دهد وب‌سایت جدیدی از راه برسد و طی یک هفته، از وب‌سایت‌های قدیمی و صاحب رتبه پیشی بگیرد.

از سوی دیگر، بر هیچ‌کس پوشیده نیست که بک‌لینک‌ها اهمیت ویژه‌ای در کسب رتبه در موتور جستجو دارند و تقریباً،غیرممکن است صفحه‌های مختلف یک وب‌سایت‌ جدید بتوانند طی چند هفته، بک‌لینک‌های قوی دریافت کند.

به‌علاوه، بسیاری سئوکاران معتقدند که گوگل رفتار کاربران را در الگوریتم‌های رتبه‌گیری، از طریق نرخ کلیک، زمان توقف و دیگر معیارها، می‌سنجند.

 

طی دور سندباکس، گوگل محتوای جدید را، برای مدت کوتاهی، در جایگاه بالاتری قرار می‌دهد تا ببیند که آیا این محتوا می‌تواند رضایت کاربران را جلب کند یا خیر. در تصوی زیر، می‌توانید این دوره کوتاه را مشاهده کنید.

سندباکس چیست؟

آیا گوگل وجود سندباکس گوگل را تأئید کرده است؟

جالب است بدانید گوگل هنوز سندباکس گوگل را به صورت رسمی تأئید نکرده است، اما بسیاری سئوکاران معتقدند سندباکس گوگل وجود دارد، چرا که هنگام رتبه گرفتن برای وب‌سایت جدید، با تأثیرات آن روبه‌رو شده‌اند.

چرا سایت‌های جدید در گوگل رتبه نمی‌گیرند؟

تخصص، اعتبار و اعتمادپذیری (Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness) یا به اختصار، EAT یک وب‌سایت اهمیت بسیار زیادی برای گوگل دارد. ممکن است یک وب‌سایت جدید بتواند اعتماد گوگل را طی یک یا دو ماه جلب کند. در ادامه، برای‌تان خواهیم گفت چرا یک وب‌سایت طی چند ماه اول رتبه نمی‌گیرد.

  • نداشتن محتوا

اگر محتوای کافی در سایت‌تان نداشته باشید، گوگل نمی‌تواند موضوع سایت‌تان را تشخیص دهد. در واقع، گوگل برای تصمیم‌گیری در مورد هر سایت، به محتوای آن و کلمات کلیدی‌اش نگاه می‌کند.

  • نبود سیگنال‌های کاربری

گوگل برای رتبه‌بندی، به داده‌‌های رفتاری نیز توجه می‌کند. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، سئوکاران معتقدند گوگل رفتار کاربران را در الگوریتم‌های رتبه‌گیری، از طریق نرخ کلیک، زمان توقف و دیگر معیارها، می‌سنجند. گوگل تا وقتی داده‌های رفتاری مربوط به وب‌سایت‌تان را پردازش نکند و آن را با دیگر وب‌سایت‌ها مقایسه نکند، رتبه‌گیری در کلمات کلیدی محبوب را به تعویق می‌اندازد.

  • نبود بک‌لینک‌های باکیفیت

بک‌لینک، در کنار محتوا و رنک برین (RankBrain) از سه عامل اصلی رتبه‌گیری در گوگل است. اگر محتوای‌تان بک‌لینک‌های ضعیفی داشته باشد و آنقدر قوی نباشد که با لینک‌های داخلی از لینک جویس (link juice) بگذرد، گوگل آن را به سایت‌هایی با بک‌لینک‌های قوی ارحج نمی‌داند.

طی یک ماه، می‌توانید چند بک‌لینک ایجاد کنید، اما اگر بک‌لینک‌ها باکیفیت نباشند، گوگل آن‌ها را نادیده خواهد گرفت. از سوی دیگر، بهینه‌سازی بیش از حد انکر تکست (متن لینک) و افزایش سریع و مشکوک بک‌لینک‌ها نیز باعث می‌‍شود جریمه شوید.

  • صنعت و رقابت

گوگل صنایع مختلف را بر اساس سیگنال‌های متفاوت رتبه‌بندی می‌کند. به عبارت ساده، یک الگوریتم واحد برای رتبه‌بندی سایت‌های مربوط به صنایع مختلف وجود ندارد.

 

چه سایت‌هایی در دام سندباکس می‌افتند؟

هر وب‌سایتی به سندباکس راه پیدا می‌کند. عوامل مختلفی در تعیین مدت زمان حضور آن‌ها در سندباکس دخیل است. برای مثال، سایت‌هایی که برای کلمات کلیدی دشوار رقابت می‌کنند مدت بیشتری در سندباکس می‌ماند.

هر سایت چقدر در سندباکس باقی می‌ماند؟

معمولاً، هر سایت یک تا شش ماه در سندباکس باقی می‌ماند. اگر کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی‌تان رقابتی نباشید، مدت‌زمان کمتری در سندباکس خواهی ماند و بالعکس.

چگونه از تاثیر سندباکس گوگل رها شویم؟

اما چگونه از سندباکس گوگل رها شویم؟ راه‌هایی برای بیرون آمدن از این دوره آزمایشی وجود دارد که در ادامه، برخی آن‌ها را برای‌تان خواهیم گفت.

  • کلمات کلیدی کم رقابت را انتخاب کنید.
  • از ساختار سیلویی تبعیت کنید.
  • کامنت‌های بیشتری را دریافت کنید.
  • تعاملات داخلی بسیار اثرگذار هستند و منتهی به افزایش نرخ تبدیل خواهند شد.

آیا گوگل سندباکس چیزی شبیه به گوگل دنس است؟

اگر گمان می‌کنید گوگل دنس و سندباکس گوگل شبیه به یکدیگرند، باید بدانید که تنها نیستید. در واقع، این دو شبیه به یکدیگرند، اما گوگل دنس، بر خلاف گوگل سندباکس، هیچ ربطی به قدمت سایت ندارد.

گوگل دنس به این معناست که رتبه وب‌سایت‌تان در کلمات کلیدی مشخصی، طی چند روز، تغییر چشم‌گیری پیدا می‌کند. یادتان باشد گوگل دنس جریمه نیست، بلکه روندی طبیعی است که پس از ارائه بک‌لینک‌ها رخ می‌‌دهد. به عبارت ساده، می‌توان گوگل دنس را ارزیابی مجدد موقعیت وب‌سایت برای دادن رتبۀ بهتر در آینده دانست.

سخن آخر

تا به این‌ دانستید سندباکس گوگل چیست و با مفهوم سندباکس گوگل آشنا شدید. در واقع، سندباکس گوگل دوره‌ای آزمایشی برای وب‌سایت‌های تازه‌کار است که طی آن، باید قابلیت‌شان را اثبات کنند و برای رهایی از این سند (شن) بکوشند. در دوره سندباکس، سایت و محتوایش رتبه‌ای در موتور جستجو کسب نمی‌کند، حتی اگر محتوا و بک‌لینک داشته باشد. برای رهایی از سندباکس گوگل
، بهتر است در ابتدای کار، به دنبال رتبه گرفتن در کلمات کلیدی پررقابت نباشید و به سراغ کلمات کلیدی کم‌رقابت بروید. محتواهای باکیفیتی را براساس کلمات کلیدی کم‌رقابت تولید کنید و بدین ترتیب، راه‌تان را به سوی خروج از سندباکس هموار کنید. همچنین، استفاده از ساختار سیلویی، دریافت کامنت‌های بیشتر و افزایش تعاملات داخلی می‌توانند روند رهایی‌تان را از سندباکس تسریع کنند. پس از خارج شدن از دوره سندباکس، می‌توانید با دیگر سایت‌ها رقابت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا