عمومی

نرخ کلیک (CTR) و تأثیر آن بر سئو

نرخ کلیک ابزاری کاربردی برای پی بردن به وضعیت استقبال جامعه هدف از مطلب، سایت، کمپین یا هشتگ شما است. به عبارت ساده‌تر، نرخ کلیک پایین، زنگ هشداری است که به شما گوشزد می‌کند برای رساندن پیام‌تان به مخاطب ناموفق بوده‌اید. این ابزار یکی از بهترین مقیاس‌های سنجش اثرگذاری تبلیغات محصولات و خدمات در بازاریابی دیجیتال است. در این مطلب، هر آنچه باید در مورد نرخ کلیک و افزایش نرخ آن بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با شبکه مترجمین ایران همراه باشید!

نرخ کلیک چیست؟

نرخ کلیک (Click Trough Rate) یا به اختصار، CTR در تبلیغات آنلاین  درصد بازدید اشخاص از وب‌سایت شما و کلیک بر تبلیغات موجود در صفحه است. نرخ کلیک به شما می‌گوید یک تبلیغ چقدر در جلب توجه مخاطبان موفق بوده است. هر چه نرخ کلیک بالاتر باشد، تبلیغات موفق‌تر بوده است.

چگونه نرخ کلیک را محاسبه کنیم؟

برای محاسبه نرخ کلیک، کافی است تعداد بازدید (impression) محتوای مورد نظرتان را بر تعداد کلیک کاربران بر آن تقسیم کنید. با ضرب عدد حاصل در 100 نرخ کلیک به درصد بیان می‌شود. اما تعداد بازدید و کلیک را از کجا بیابیم؟ خیلی ساده است؛ با استفاده از  ابزارهایی نظیر سرچ کنسول گوگل به‌راحتی می‌توانید به این اطلاعات ارزشمند دسترسی پیدا کنید.

کاربرد نرخ کلیک چیست؟

مهم‌ترین کاربرد نرخ کلیک پی بردن به میزان محبوبیت مطلب در میان کاربران است. معمولاً، مطالب تخصصی جامعه هدف مشخصی دارند. برای مثال، ممکن است صرفاً متخصصان یا فعالان حوزه مخابرات نوری بر محتوایی تبلیغی درباره «آمپلی‌فایرهای رامان» کلیک کنند و از آن بازدید کنند. بنابراین، نرخ کلیک برای موضوعات محتوایی مختلف سطوح مختلفی دارد. از کاربردهای این نرخ می‌توانید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پی بردن به گرایش کاربران در حوزه‌ای خاص
  • بهبود محتوا متناسب با بازخورد حاصل از نرخ کلیک
  • همراهی با نیازمندی‌های محتوایی مخاطبان
  • پی بردن به میزان گسترش یک کمپین در جامعه هدف

ارتباط نرخ کلیک با سئو چیست؟

بهبود نرخ کلیک باعث می‌شود الگوریتم‌های موتورهای جستجویی نظیر گوگل محتوای‌تان را در جایگاه بهتری رتبه‌بندی کنند. بنابراین، یکی از راه‌کارهای بهبود محتوا از نظر سئو تلاش برای نزدیک شدن به ذائقه مخاطبان از طریق افزایش نرخ کلیک است. حتماً کمپین‌هایی را دیده‌اید که بدون گسترش در سطحی قابل قبول، فراموش شده‌اند. نرخ کلیک و سئو را می‌توانید دو روی یک سکه بدانید.

چگونه نرخ کلیک را افزایش دهیم؟

اما چگونه می‌توانیم نرخ کلیک را افزایش دهیم؟ عمده‌ترین راه‌کارها برای بهبود CTR بر مدار بهبود محتوا و چشمگیر کردن آن هستند. در ادامه به مهم‌ترین روش‌های بهبود نرخ کلیک اشاره می‌کنیم.

  • محتوای مورد اقبال مخاطب را عرضه کنید. شاید شناسایی چنین چیزی برای حوزه‌ای تخصصی آسان نباشد، اما اگر وقت و انرژی کافی بگذارید، به آن دست خواهید یافت.. می‌توانید با شناسایی ترندها (Trends) محتوای مورد اقبال را شناسایی کنید.
  • به مطلب‌تان جذابیت ببخشید. تأثیر جذابیت‌بخشی به محتوا بر ارتقای نرخ کلیک اثبات شده است. جذابیت توجه مخاطب را به محتوای شما جلب می‌کند. برای مثال، جستجویی ساده در گوگل درباره «راه‌های جلوگیری از بوی بد دهان» نتایجی متنوعی را نشان می‌دهد. اما شاید دیدن نمادی، تصویری یا حتی جمله‌ای جذاب ما را ترغیب به بازدید از محتوایی خاص کند.
  • ابزارهای تعاملی را دست کم نگیرید: ابزارهایی نظیر متادیسکریپشن یا تگ نوعی شیوه بیان مؤثر هستند که بر ضمیر ناخودآگاه بازدیدکنندگان تأثیر می‌گذارند. چنین ابزاری محتوای‌تان را بهتر از آن چیزی که هست نشان می‌دهند.
  • سازوکار رتبه‌بندی موتورهای جستجو را یاد بگیرید: دانستن چگونگی ارتقای رتبه‌بندی در موتورهای جستجو باعث می‌شود محتوای تولید شده را متناسب با شاخص‌های الگوریتم این جستجوگرها تنظیم کنید و به نرخ کلیک بالاتری دست یابید.

خط قرمز ارتقای نرخ کلیک چیست؟

در پاره‌ای موارد، «تکنیک‌های کلاه سیاه» با استفاده از ربات یا به‌طور عام و  فریب موتور جستجو، نرخ بالاتری را کسب می‌کنند. اما چنین چیزی دائمی نخواهد بود. یعنی جستجوگری نظیر گوگل با توجه به رتبه محتوا و سایر معیارهای سنجش محتوا کلیک‌ها یا بازدیدهای کاذب را شناسایی می‌کند. حتی ممکن است چنین کاری منجر به تنزل رتبه محتوای‌تان شود.

میزان مطلوب نرخ کلیک چیست؟

نرخ کلیک کاملاً متناسب با محتوا و نسبی است. به عبارت ساده، نرخ کلیک بر اساس ظرفیت بازدید یا کلیک ِکمپین یا محتوایی در حوزه‌ای تخصصی چقدر باشد، متغیر است. برای مثال، ممکن است نرخ کلیک 24 درصد در حوزه بازی‌های کامپیوتری مطلوب ارزیابی شود، درحالی‌که برای موضوع معماری این عدد  55 درصد باشد. در هر حال، برای هر موضوعی باید نیاز مخاطب را در نظر بگیرید.

روش‌های بهبود نرخ کلیک برای تبلیغات چیست؟

دلیل بررسی جداگانه نرخ کلیک تبلیغات این است که بسیاری از مخاطبان با مشاهده تبلیغات، آن را، به‌صورت ناخوآگاه، نادیده می‌گیرند. اما برای بهبود نرخ کلیک تبلیغات چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

  • تبلیغات‌تان را به‌صورت پیکره‌ای از مطلب اصلی‌تان طراحی کنید.
  • تبلیغات را با یادگیری همراه کنید.

 افزودن عناصر آموزشی به تبلیغات باعث جلب توجه و ارتقای نرخ کلیک بر آن می‌شود. توصیه می‌کنیم تبلیغات‌تان را با مطالب کوتاه و بسیار جذاب همراه کنید.

  • غیرمستقیم صحبت کنید.

 گاهی بیان مستقیم واکنشی منفی را در پی دارد. بیان غیرمستقیم مطلب تبلیغی در جلب توجه مخاطب مؤثر است. این شیوه افزایش نرخ کلیک در بازاریابی اجتماعی بیشتر استفاده می‌شود. برای مثال، با افزودن مطلبی با عنوان «کمک مستقیم هرچند خرد اما بسیار ارزشمند به کودکان سرطانی» در کنار معرفی محصول یا خدمت‌تان، این کار را به بهترین شیوه می‌توانید انجام دهید.

  • تبلیغات را تکرار کنید.

 تکرار تبلیغات تأثیر چشم‌گیری در در افزایش بازدید و نرخ کلیک دارد. لینک‌دهی به سایت‌های دیگر و هشتگ‌ها شانس دیده شدن مجدد را فراهم می‌کنند. چنین فرصتی را باید غنیمت بدانید.

سخن آخر

نرخ کلیک صرفاً یک عدد نیست؛ بلکه نمایانگر درک شما از دغدغه و اقبال مخاطب است. اگر برای معرفی خدمت یا محصول‌تان، به دنبال برقراری ارتباطی مؤثر با مخاطبین‌تان هستید، نرخ کلیک می‌تواند یاری‌تان کند. نرخ کلیک موضوعات مختلف به ‌علت ترکیب گوناگون مخاطبان آن‌ها متفاوت است. برای ارتقای نرخ کلیک، می‌توانید محتوای‌ جذاب تولید کنید، سازوکار رتبه‌بندی موتورهای جستجو را یاد بگیرید و محتوای مورد علاقۀ مخاطب‌تان را تولید کنید. افزایش نرخ کلیک یعنی شما مخاطبان بیشتری را به سوی خود جلب کرده‌اید. در نتیجه، همواره، برای افزایش نرخ کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا