عمومی

معرفی گرایش های رشته حقوق

رشته حقوق یکی از رشته‌های پرطرفدار گرایش علوم انسانی است. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی گرایش‌های رشته حقوق بپردازیم. معمولاً فارغ‌التحصیلان این رشته از وضعیت شغلی خوبی نسبت به سایر رشته‌های علوم انسانی برخوردار هستند. برای همین پذیرش در دانشگاه‌های سراسری برای رشته حقوق و گرایش‌های آن کمی سخت است. اگر می‌خواهید شانس قبولی‌تان را بالا ببرید، توصیه می‌شود تنها یک گرایش را انتخاب کنید. با این کار می‌توانید زمان خود را صرف یک گرایش کنید و در گرایش مورد نظرتان قبول شوید.

 

معرفی گرایش‌های رشته حقوق

در این بخش از مقاله می‌توانید با معرفی گرایش‌های رشته حقوق، گرایش مورد نظرتان را انتخاب کنید. در ادامه با این گرایش‌ها بیشتر آشنا می‌شویم:

 

حقوق خصوصی

در رشته حقوق خصوصی، روابط خصوصی اشخاص با یکدیگر مورد بررسی قرار می‌گیرد. این رشته یکی از رشته‌های پرطرفدار گرایش حقوق است که خود به دو دسته حقوق مدنی و حقوق تجارت تقسیم می‌شود. حقوق آئین دادرسی مدنی نیز جزو زیرشاخه حقوق خصوصی محسوب می‌شود. مسائلی مانند ازدواج و طلاق، قرارداد افراد با یکدیگر، روابط بین شرکت‌ها و مسائل مرتبط با ارث و میراث جزو مسائلی هستند که در رشته حقوق خصوصی مورد بحث قرار می‌گیرند.

 

حقوق جزا و جرم‌شناسی

گرایش حقوق جزا و جرم‌شناسی دارای اصول و قواعدی است که عمر آن حدود دو قرن است. این رشته خود به دو دسته تقسیم می‌شود: ماهوی (حقوق جزای عمومی و اختصاصی) و شکلی (آیین دادرسی کیفری). در این رشته در مورد قوانین حاکم بر جرایمی مانند قتل، ضرب و جرح، توهین و سرقت توضیح داده می‌شود. همچنین به مجازات‌های مربوط به این جرایم مانند اعدام، شلاق و زندان پرداخته می‌شود.

 

گرایش عمومی

روابط بین دولت و مردم در رشته حقوق عمومی مورد بررسی قرار می‌گیرد. مباحث حقوق اساسی، حقوق اداری و حقوق مالی از مهم‌ترین دروس رشته حقوق عمومی محسوب می‌شوند. در واقع، سیاسی‌ترین گرایش رشته حقوق، رشته حقوق عمومی است، چون رابطه دولت و دستگاه‌های آن با اشخاص حقوقی و حقیقی در آن توضیح داده می‌شود. بعد از فارغ‌التحصیلی از این رشته می‌توانید در آزمون وکالت شرکت کنید و یا به‌عنوان قاضی در دیوان عدالت کشوری مشغول به کار شوید. مشاور حقوقی ادارات، معاونت در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی نیز جزو فرصت‌های شغلی این رشته هستند.

 

حقوق بین‌الملل

در ادامه معرفی گرایش‌های رشته حقوق نوبت به معرفی رشته حقوق بین‌الملل می‌رسد. در این رشته، قوانین مقرراتی مورد بررسی قرار می‌گیرند که جزو تاثیرگذارترین روابط جامعه بین‌المللی و تابعان حقوق بین‌الملل محسوب می‌شوند. منظور از تابعان حقوق بین‌الملل، دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی هستند. این دولت‌ها و سازمان‌ها در زمینه‌های مختلف مانند صلح و امنیت، اقتصاد و یا فرهنگ و خیلی از موارد دیگر تابع حقوق بین‌الملل هستند. این رشته را نباید با رشته روابط بین‌المللی اشتباه گرفت. رشته روابط بین‌المللی مربوط به شاخه رشته علوم انسانی است. رشته حقوق بین‌الملل به‌خاطر به وجود آمدن زمینه‌های مختلف در جامعه بین‌المللی از جذابیت خاصی برخوردار است و هر روزه به علاقمندان این رشته افزوده می‌شود.

 

حقوق بشر

رشته حقوق بشر یکی از رشته‌های جدید گرایش حقوق است که توسط علوم قضایی تاسیس شده است. در این رشته، حقوق انسان یا همان حقوق بشر از دیدگاه‌های مختلفی مانند دیدگاه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. این رشته بیش از دو دهه است که وارد دانشگاه‌های کشور شده است. در واقع، رشته حقوق بشر نوعی میان رشته‌ای است که سایر رشته‌های علوم انسانی مانند فلسفه، سیاست و و روانشناسی به آن مربوط هستند.

 

حقوق خانواده

بررسی مسائل مربوط به خانواده، ارتباط والدین با یکدیگر و همچنین ارتباط والدین با فرزندان مربوط به رشته حقوق خانواده است. مسائل حقوقی خانواده از اهمیت زیادی برخوردار است و باید قوانینی وضع شود که به بنیان خانواده صدمه‌ای وارد نشود. هدف این رشته تربیت متخصصانی است که بتوانند نیازهای حقوقی خانواده‌ها را برطرف کنند.

 

حقوق اقتصادی

آموزش اصول اقتصادی، آموزش قوانین حاکم بر روابط در بخش‌های عمومی و خصوصی بخشی از اهداف رشته حقوق اقتصادی محسوب می‌شوند. موضوعاتی مانند بیمه، مالکیت و مواردی مانند آن مرتبط با این رشته هستند. در حقیقت، قوانین بین‌المللی اقتصادی، امور مالیاتی، تخلفات مالیاتی و جرائم اقتصادی در این رشته مورد بررسی قرار می‌گیرد. افرادی که می‌خواهند در این رشته تحصیل کنند باید قبل از ورود به این رشته از علومی مانند علوم اقتصاد و امور مالی اطلاعات کافی داشته باشند.

 

کلام آخر

در این مقاله با معرفی گرایش‌های رشته حقوق تلاش کردیم تا شما را با این گرایش‌ها آشنا کنیم تا بتوانید در رشته‌ای که در آن دارای توانایی لازم هستید ادامه تحصیل دهید. رشته حقوق نسبت به رشته‌های دیگر علوم انسانی از بازار کار خوبی برخوردار است و در حال حاضر به این رشته نیاز مبرمی وجود دارد. این گرایش‌ها علاوه بر اینکه نیاز به مهارت و تسلط در رشته خاص خود را دارند، نیاز به مهارت‌های فردی هم دارند تا فرد بتواند با تعامل بهتری در محیط کاری و سازمان‌های مختلف حضور داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا