تقویم محتوا یا تقویم محتوایی یکی از ابزارهای سازماندهی محتوا در فضای مجازی است. این ابزار به تولید و انتشار محتوا نظم داده و آن را برنامهمحور میکند. با خواندن این مطلب خواهید دانست که تقویم محتوا چیست؟ تقویم تولید محتوا به چه علت مفید است؟ چگونه تقویم محتوایی درست کنیم؟ در این مطلب، هر آنچه باید در مورد تقویم محتوایی بدانید برایتان خواهیم گفت. با شبکه مترجمین ایران همراه باشید!
تقویم محتوا چیست؟
تقویم محتوایی (Content Calendar) منبعی است که از آن برای برنامهریزی محتوا استفاده میکنیم. با استفاده از این ابزار، میتوانیم محتوایی را مشخص کنیم که تصمیم داریم طی دوره زمانی مشخصی، مثل یک سال، در شبکههای مختلف اجتماعی یا وبسایت منتشر کنیم. برای مثال، تقویم محتوایی 1400 برنامه شبکههای اجتماعی و وبسایت ما در سال 1400 خواهد بود.
در تقویم محتوا، مسئولیت افراد مختلف را درباره هر محتوا نیز مشخص میکنیم. از این ابزار بهعنوان یکی از اصول بازاریابی محتوا تعبیر میکنند، زیرا تولید و انتشار محتوا بر اساس برنامهای منظم برای جذب مخاطبان و معرفی محصولات یا خدمات بسیار مهم است.
تقویم محتوایی چه مزیتهایی برای صاحبان کسبوکارها دارد؟
- تقویت برند: در تقویم محتوایی، نوع و زمان انتشار محتوای مربوط به کسبوکار را در پلتفرمهای پیشبینی شده مشخص میکنیم. انتشار محتوا در موقعیت مناسب فرصت دیده شدن برند را فراهم میکند و باعث تقویت آن میشود.
- ایجاد نظم: تقویم محتوا به تولید و انتشار محتوا نظم میدهد. این ویژگی باعث میشود اختلالی در کار با افراد مختلف، ازجمله نویسندگان، ویراستاران، استراتژیستها و طراحان، در مدیریت محتوا ایجاد نشود.
- تیمسازی محتوایی: تعریف مسؤولیتها و شرح وظایف افراد مختلف در تقویم محتوایی چگونگی تعامل افراد با یکدیگر و نقش آنها در مدیریت محتوا را مشخص میکند.
- سازماندهی فعالیتهای مربوط به محتوا: در تقویم محتوا، تمامی فعالیتهای لازم جهت مدیریت محتوا را برای بازه زمانی مشخصی تعیین میکنیم. درنتیجه، با رصد چگونگی انجام فعالیتها در آینده میتوانیم از فراموش شدن برخی موارد جلوگیری کنیم.
- دستیابی به تصویر بزرگ (Big Picture) محتوایی: تقویم محتوا دورنمای محتوای مربوط به کسبوکار را در آینده نشان میدهد. با این کار تحلیل نقاط قوت و ضعف در مدیریت محتوا آسانتر میشود.
- شناسایی نقاط عطف محتوا: رویدادها یا تاریخهای مهم نقاط عطف محتوا هستند که آنها را در تقویم محتوایی مشخص میکنیم. این نقاط عطف برای شناساندن کسبوکار به جامعه هدف بسیار تأثیرگذار هستند.
بازخوردگیری: تهیه تقویم محتوایی بازخوردگیری از فعالیتها و اقدام پیشگیرانه و اصلاحی را در مدیریت محتوا امکانپذیر میکند.
چگونه تقویم محتوایی بنویسیم؟
و اما چگونه تقویم محتوایی بنویسیم؟ رعایت موارد زیر را برای داشتن تقویم محتوایی اثربخش و کارآمد، توصیه میکنیم.
- تقویم محتوا باید همانند بیانیه ارزشهای سازمان یا برنامههای کاربردی روزمره، دائم در دسترس و مقابل دید اعضای تیم باشد. در اینصورت افراد دائماً نقش خود را در مدیریت محتوای کسبوکار مرور میکنند.
- پویایی تقویم محتوایی باید حفظ شود؛ هر زمان لازم دیدیم با توجه به اهداف، بتوانیم تغییراتی در محتوا یا پلتفرم انتشار آن ایجاد کنیم.
- از ترفندهای خلاقیتپروری، نظیر طوفان فکری، غافل نشوید. فرصت دادن به طرح ایدهها برای دستیابی به تقویم محتوایی جامع و تأثیرگذار بر مخاطبان، بسیار اهمیت دارد.
- راههای انتشار محتوا را متنوع کنید. تولید و انتشار محتوا و پیشبینی آن در تقویم محتوایی باعث میشود تا برای افرادی با استعدادهای مختلف در فرآیند مدیریت محتوا نقش قائل شویم.
- با برنامهریزی اصولی، محتوا را به فرصتی برای جذب دنبالکنندگانتان در روزهای مهم سال، ازجمله تعطیلات ملی و تاریخهای مهم بینالمللی تبدیل کنید.
برای ساخت تقویم محتوا چه باید کنیم؟
برای اینکه تقویم محتوایی مناسبی برای کسبوکارتان بسازید، لازم است مراحل زیر را بهدقت اجرا کنید.
- شناخت جامعه هدف: برای تهیه تقویم محتوایی مطلوب، باید شناختی از افرادی پیدا کنید که شما را در هر پلتفرم دنبال میکنند. چنین درکی از مخاطبان باعث ایجاد محتوای مناسب برای آنها در هر پلتفرم میشود.
- مشخص کردن عناصر کلیدی محتوا: عناصر کلیدی محتوا، در واقع، پاسخ به سؤالات چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، کجا و چرا است. این سؤالات جوانب مختلف محتوا را مشخص میکنند.
- تعیین تعداد پستها: تعداد پستهایی را تعیین کنید که قرار است متناسب با وضعیت مخاطبان و کسبوکارتان در هر پلتفرم منتشر شوند. تعیین تعداد پستها برای مدیریت محتوای هر پلتفرم اهمیت دارد.
- مرتبسازی محتوا: در این مرحله، باید مشخص کنید که چه نوع محتوایی بیشتر مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است و چرا؟ در اینصورت، میتوانید محتوای پیشبینیشده را برای انتشار در تقویم محتوا مرتب کنید.
- بانک اطلاعاتی را برای محتوا ایجاد کنید: برای تسلط بر محتوای هر پلتفرم، میتوانید بانکی از محتوا را ایجاد کنید و آن را، به تفکیک پلتفرمها، مرتب کنید.
- تقویم محتوا را ایجاد کنید: در این مرحله، با توجه به نتایج مراحل قبل میتوانید تقویم محتوایتان را بسازید. ابزارهای مختلفی برای این کار عرضه شدهاند.
- انتشار محتوا را به تفکیک تاریخهای مهم در تقویم محتوا مشخص کنید: این کار برای حصول اطمینان از اینکه هیچ تاریخ مهمی فراموش نخواهد شد، اهمیت دارد.
چه اطلاعاتی را در تقویم محتوا درج کنیم؟
نوع اطلاعات قابل درج در تقویم محتوایی دارای استاندارد مشخصی نیست. اما معمولاً موارد زیر را به همراه افراد مسئول و تاریخ انتشار در آن مشخص میکنیم.
- پستهای وبلاگ
- بهروزرسانیهای رسانههای اجتماعی
- عکسها و فیلمها
- مطالعات موردی
- اینفوگرافیک
- نمودار
- کتابهای الکترونیک
- اخبار و اطلاعیههای مربوط به کسبوکار
- معرفی محصولات
- رویدادهای صنعتی
- محتوای مربوط به تاریخهای مهم
برای مثال، در تقویم محتوایی مجله «تایمز»، محتوای مربوط به یک سال را برنامهریزی میکنند و موعدهایی را برای چاپ آنها در نشریه، انتشار بهصورت آنلاین و تبلیغات مشخص میکنند. قبل از دوره انتشار بعدی، برگزاری منظم جلسات برنامهریزی سرمقاله با حضور همه کسانی که در تولید محتوا دخیل هستندپیشبینی میشود.
سخن آخر
امروزه، بسیاری از راهبردهای برنامهریزی محتوا بر بهکارگیری روشهای اثربخش و کارآمد تولید محتوا تأکید میکنند. تقویم محتوا یکی از ابزارهای بازاریابی محتوا است که جهتگیری تولید و انتشار محتوا را در پلتفرمهای مختلف تعیین میکند. ایجاد تقویم محتوایی مناسب با تعریف نقش برای تمامی افراد دخیل در مدیریت محتوا، اجرای دقیق مراحل تولید محتوا و اصل بازخوردگیری امکانپذیر است.