پذیرش دانشگاه

نگارش انگیزه نامه | گام به گام + مثال‌های کاربردی

انگیزه‌نامه، که به‌ اختصار SOP هم نامیده می‌شود، بازتابی از شخصیتتان است که برای ثبت‌نام در دانشگاه‌های خارج از کشور در مقابل کمیته پذیرش به تصویر می‌کشید. شما این شانس را دارید که با ارائه مشخصاتتان از طریق نامه‌ای که ویژگی‌هایی شخصی‌تان را توصیف می‌کند که در مدارک تحصیلی‌تان نیامده است، کمیته را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهید.

همان‌طور که می دانید ترجمه ماشینی، مثل ترجمه گوگل ترنسلیت، همواره ایرادهایی دارد. به عبارت ساده، هیچ ترجمه‌ای جای ترجمه انسانی را نمی‌گیرد. اگر می‌خواهید ترجمه‌تان را مترجمی کاربلد و حرفه‌ای انجام دهد، می‌توانید به شبکه مترجمین ایران، بزرگ‌ترین سایت تخصصی ترجمه در ایران، اطمینان کنید. همواره، برندهای معتبری مانند سامسونگ، مزدا و هواوی به ما اعتماد کرده‌اند و ترجمه‌شان را به مترجمین مجرب ما سپرده‌اند. ما بیش از 45,000 مترجم داریم که هر کدام در رشته‌‌های تخصصی مشخصی تبحر دارند. برای مثال، محتوای تخصصی حوزۀ صنایع را به مترجمی می‌سپاریم که در این رشته تحصیل کرده است یا این‌که مسلط به متون این حوزه است. برای استفاده از خدمات ترجمه مقاله، ترجمه متن، ترجمه کتاب، ترجمه سایت، ترجمه کاتالوگ و بروشور و حتی ترجمه همزمان، کافی است وارد سایت شبکه مترجمین ایران شوید و سفارش‌تان را ثبت کنید. ثبت نام و آپلود فایل در سایت شبکه مترجمین ایران

 

انگیزه‌نامه یا SOP چیست؟

انگیزه‌نامه نامه مفصلی است که دانشگاه‌های خارج از کشور، در طول پروسه درخواست پذیرش مطالبه می‌کنند. همان‌طور که از فرم کامل SOP مشخص است، انگیزه‌نامه نامه‌ای است که اهداف درخواست تحصیل در دوره‌ای خاص در دانشگاهی خاص را بیان می‌کند. این نامه شامل نکات مهم درباره خود شما است ازجمله این که چه کسی هستید، می‌خواهید چه کسی بشوید، و چقدر آمادگی دارید که یک دوره خاص را در یک موسسه بگذرانید.

این نامه می‌خواهد زندگی داوطلب، انگیزه‌های وی برای مسیر شغلی انتخاب‌شده، و اهداف او را روشن کند. ازاین‌رو، باید درباره رویدادهایی در گذشته صحبت کنید که بر روی مسیر شغلی‌تان در یک حوزه خاص که تمایل دارید با پیوستن به یک دوره/کالج در آن رشد کنید، تأثیرگذار بوده است.

رهنمودهایی برای نوشتن SOP

با اینکه تعداد زیادی قالب و نمونه آنلاین برای SOP در دسترس است که متقاضیان می‌توانند از آن‌ها برای نوشتن SOP استفاده کنند، اما همچنان انتخاب یک قالب مناسب دشوار است. همچنین، شما نمی‌توانید جزییات صحیح قالب‌بندی موردنیاز برای یک پیش‌نویس خاص یا ترتیب زمانی ایده‌آل را پیدا کنید.

نحوه نوشتن انگیزه نامه

آیا باید نامتان را در انگیزه‌نامه بنویسید؟

در یک SOP مرسوم، نیازی به نوشتن نامتان یا جزییات دوره در هیچ کجای نامه نیست. SOP بخشی از پروفایل درخواست پذیرش/ دانشجویی‌تان است، بنابراین، به‌طور پیش‌فرض نام و جزییات دوره‌تان را دربر خواهد داشت. بااین‌حال، ممکن است وارد کردن نام و جزییات دوره‌تان در SOP توسط برخی از دانشگاه‌ها یا مدارس الزامی باشد. این دانشگاه‌ها درباره چگونگی و مکان نوشتن مشخصات شخصی‌تان در یک نامه، دستورالعمل‌های خاصی را ارائه می‌کنند. بنابراین، شما ملزم هستید به‌طور کامل دستورالعمل‌های آن را دنبال کنید.

طول یک انگیزه‌نامه باید چقدر باشد؟

انگیزه‌نامه به‌طور ایده‌آل باید بین ۱ تا ۲ صفحه شامل ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ کلمه باشد. بااین‌حال، طول این سند ممکن است بسته به الزامات خاص یک دانشگاه متفاوت باشد. برخی از دانشگاه‌ها طول و الگوی ثابتی برای SOP های موردنیاز دارند که فقط شامل ۵۰۰ کلمه ثابت و حتی در بعضی موارد شامل ۲۰۰ کلمه است. اکثر دانشگاه‌ها، طول عمومی حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ کلمه را می‌پذیرند که در برخی موارد ممکن است از ۱۰۰۰ کلمه فراتر رود، اما نباید از ۱۲۰۰ کلمه بیشتر شود.

به‌طورکلی، نوشتن داستانی از زندگی‌تان که اهمیت هر رویداد را در شکل‌دهی یا قالب‌بندی شخصیتتان شرح دهد، کار آسانی است. با این حال، وقتی نوبت به تعریف SOP شما در محدوده واژگان مکاتباتی ابلاغ‌شده توسط برخی از دانشگاه‌ها می‌رسد با این چالش روبرو هستید که بهترین توصیف از خودتان را با کلمات محدود به تصویر بکشید. در چنین مواردی، بهتر است مهم‌ترین دستاوردهایتان را از هر مکانی که در آن بوده‌اید مثل مدرسه، کالج، اداره و غیره، ذکر کنید.

برخی از دانشگاه‌های خارج از کشور نیاز به SOP ندارند، آن‌ها ترجیح می‌دهند نامه‌های آماده همراه با محدودیت کلمه به شما ارائه دهند.

راهکارهایی برای نوشتن یک SOP قدرتمند و متقاعدکننده

چه برای یک دوره لیسانس و فوق‌لیسانس و چه برای یک دوره تحصیلات تکمیلی (دکتری) اقدام کنید، استراتژی نوشتن یک انگیزه‌نامه قوی این است که کاملاً متمرکز به نظر برسید. باید به‌دقت تمام نقاط بین رسیدن به اهدافتان از طریق انتخاب مدرسه و دوره را با شروع بیان سوابق تحصیلی و حرفه‌ای‌تان تا آرزوهای شغلی، به هم مرتبط کنید.

راهنمای نگارش انگیزه نامه

نامه باید همواره در مسیری باشد که تجارب گذشته، مشارکت‌های حال حاضر و برنامه‌های آینده‌تان را پوشش دهد. نکته مهمی که هنگام نوشتن SOP باید در نظر داشته باشید تقسیم آن به پاراگراف‌هایی است که تمام اشاره‌گرها را پوشش دهد. در اینجا نگاهی داریم به نحوه نوشتن SOP ای که پروفایل‌تان را به بهترین نحو ارائه دهد:

مقدمه SOP: پاراگراف اول

این پاراگراف معمولاً با معرفی اشتباه می‌شود. این پاراگراف نباید شما را معرفی کند اما باید درباره چیزی که شما می‌خواهید درباره آن در SOP شما صحبت کنید، باشد. چند رویکرد وجود دارد که ممکن است در نوشتن این پاراگراف اتخاذ کنید:

  • بحث درباره هدف بلندمدتتان و ارتباط آن با ایده‌تان برای دنبال کردن دوره‌ای که برای آن اقدام کرده‌اید
  • تشریح درکتان از زمینه انتخابی و نوشتن درباره چگونگی مشارکت‌تان در آن زمینه
  • شرح سابقه‌تان در ۲ الی ۳ خط و ارتباط دادن آن به اهداف آینده‌تان
  • نوشتن درباره حکایتی که به شما در درک علایق حرفه‌ای‌تان در زمینه انتخابی کمک کرده است

پاراگراف دوم و سوم SOP: سابقه تحصیلی و تجربه حرفه‌ای

این پاراگراف از سابقه تحصیلی‌تان تشکیل شده است: آنچه تاکنون انجام داده‌اید، آنچه در حال حاضر دنبال می‌کنید، نقاط قوت و پروژه‌های تحصیلی‌تان، ارتباطی که با صنعت داشته‌اید و غیره.

پاراگراف چهارم SOP: چرا این دوره؟

در این پاراگراف باید درباره این موضوع صحبت کنید که چرا تمایل به شرکت در این دوره را دارید و چه واحدهایی را در این دوره خواهید گذراند. این پاراگراف همچنین باید مهارت‌هایی را که در طی مدت این دوره کسب خواهید کرد و به شما در پیشرفت مهارت‌های موردنظر در تحقق اهداف‌تان کمک می‌کند، پوشش دهد.

پاراگراف پنجم SOP: اهداف شغلی

این مهم‌ترین پاراگراف انگیزه‌نامه است که باید درباره اهداف کوتاه و بلندمدتتان صحبت کنید. هدف آنی شما همان جایی است که می‌خواهید بلافاصله بعد از تکمیل دوره در آن مشغول بکار شوید. شما باید بتوانید برخی از شرکت‌های کشور مقصد را به همراه موقعیت شغلی‌ای که خود را در آن تصور می‌کنید، نام ببرید. این پاراگراف باید نوع پروفایل شغلی که می‌خواهید در آن کار کنید را شرح دهد.

سپس نوبت اهداف بلندمدتتان است، قسمتی که باید در آن جایگاهی که برای خود در ۱۰ الی ۱۲ یا ۱۵ سال آینده متصور هستید، ذکر کنید. این ممکن است شامل تمایل‌تان برای کار درسطح مدیرعامل/مدیر ارشد مالی/مدیر ارشد فنی یا شاید تأسیس یک شرکت متعلق به خودتان، باشد. این پاراگراف حتی ممکن است شامل رویای‌تان برای گسترش تجارت خانوادگی‌تان تا خارج از مرزهای کشور باشد. همچنین ممکن است علاقه‌مند به ادامه تحصیل مثلاً در مقطع دکتری باشید که می‌تواند در این پاراگراف گنجانده شود.

موارد بیشتر در این بخش می‌تواند شامل تمایل‌تان به استاد یا محقق شدن باشد. درهرصورت، پیشنهاد می‌شود که از اهداف کسب‌وکار، قوانین و ارزش‌های اصلی‌تان و یا چگونگی تأثیرتان بر روی جوانان مشتاق این صنعت، صحبت کنید. شما باید بتوانید «چگونگی ایجاد تغییر توسط خودتان در صنعت را با درنظرگرفتن سناریوهای فعلی صنعتی و گرایش‌های نوظهور» به تصویر بکشید.

پاراگراف ششم SOP: چرا این دانشگاه؟

این یک پاراگراف خاص است که در آن می‌توانید یک دانشگاه را متقاعد کنید که چقدر با خصوصیات شخصی‌تان تناسب دارد و شما یک کاندید ایده‌آل برای آن دانشگاه هستید. شما باید درباره برنامه تحصیلی دوره، کارهای تحقیقاتی، نام اساتید و همچنین فعالیت‌های خاص دانشگاه که می‌تواند در بهبود پروفایل‌تان کمک‌کننده باشد، صحبت کنید.

پاراگراف پایانی SOP:

در این پاراگراف تمایل و آمادگی‌تان برای پیوستن به دوره انتخابی باید نتیجه‌گیری شود. آر آنجا که این پاراگراف پایانی است، باید برای تمام چالش‌هایی که ممکن است پیشروی شما باشد، متمرکز و آماده به نظر برسید. این پاراگراف همچنین باید نشان دهد که شما برای موفقیت شوق و ذوق دارید و با کمک دوره و دانشگاه انتخابی قطعاً از منظر جهانی در صنعت تغییراتی ایجاد خواهید کرد.

دانلود بیش از 50 نمونه انگیزه‌نامه برای تحصیل در درجه‌های کارشناسی ارشد و دکترا. تمامی نمونه‌ها واقعی و مربوط به رشته‌های علوم انسانی و فنی و مهندسی هستند.

آیا SOP ها می‌توانند در دریافت بورسیه تحصیلی کمک کنند؟

اگر واجد شرایط دریافت هرگونه بورسیه تحصیلی مخصوص دانشگاه هستید، در طی مراحل اقدام به درخواست پذیرش، ملزم به نوشتن یک نامه/SOP مجزا هستید. یا به شما یک قالب نامه/ سؤال آماده همراه با محدودیت کلمه داده می‌شود یا از شما به‌سادگی درخواست می‌شود در یک SOP دلایلی را که فکر می‌کنید لیاقت دریافت این بورسیه تحصیلی را دارید و/یا چیزهایی که شما را از بقیه کاندیدها منحصربه‌فرد می‌کند، بیان کنید. بنابراین، SOP عمومی با SOP بورسیه تحصیلی متفاوت است.

در یک نامه/SOP درخواست بورسیه تحصیلی‌تان ملزم به برجسته کردن نقاط امتیازتان، دستاوردهای مهم، هرگونه خصوصیت/مهارتی که شما را از دیگر کاندیدها متمایز می‌کند و چیزهایی از این قبیل، هستید.

پیشنهاد می‌شود این مطلب را درباره ترجمه دانشجویی مطالعه کنید:

ترجمه دانشجویی | ترجمه ارزان تا ترجمه مقاله تخصصی

انگیزه‌نامه درمقابل معرفی‌نامه شخصی: تفاوت‌ها را بدانید

یک معرفی‌نامه شخصی، سوای چند مورد، بسیار شبیه به انگیزه‌نامه به نظر می‌رسد. درحالیکه SOP شامل یک نامه دو صفحه‌ای درباره انگیزه‌ها، اهداف، تجارب، و فعالیت‌های فوق‌برنامه شما است؛ از طرف دیگر، معرفی‌نامه شخصی یک نامه مختصر یک صفحه‌ای درباره انگیزه، الهامات و دستاوردهای شما است. یک معرفی‌نامه شخصی در مقایسه با یک SOP بسیار شخصی‌تر است، بنابراین، معرفی‌نامه باید با دقت آرزوها و انگیزه‌های‌تان را شرح دهد. SOP نسخه بسیار دقیق‌تر معرفی‌نامه شخصی است.

SOP درمقابل نامه انگیزشی

نامه انگیزشی، نامه‌ای است که مستقیماً به کمیته پذیرش/هیئت علمی دانشکده ارسال می‌شود و مقاصد، انگیزه‌ها و اهداف‌تان مربوط به دوره را شرح می‌دهد. SOP خطاب به شخص یا دانشکده خاصی نیست، و در قالب نامه نوشته می‌شود، درحالیکه نامه انگیزشی همواره خطاب به یک استاد یا دانشکده‌ای که تحت حمایت آن مشغول به تحصیل خواهید شد، است.

سؤالات متداول درباره انگیزه‌نامه (SOP)

 

آیا توصیه‌نامه‌ها و انگیزه‌نامه ها نیاز به تأیید دارند؟

تنها توصیه‌نامه‌هایتان باید توسط کالج یا شرکتتان تأیید شوند. SOP تا زمانیکه توسط دانشگاه مشخص نشده باشد نیاز به تأیید/خود-تایید ندارند. اگر شما از استاد دانشگاه/ آموزگار مدرسه یا مدیر/رئیستان، یک LOR می‌گیرید، باید همراه با مهر و سربرگ دانشگاه/مدرسه توسط توصیه‌کننده امضاء شود. به همین ترتیب، برای LOR های حرفه‌ای، امضای توصیه‌کنندگان مربوطه با مهر و سربرگ شرکت ضروری است.

چگونه SOP خود را اصلاح کنم؟

هنگامی که SOP خود را نهایی کردید، مجدداً اشتباهات دستوری و قالب‌بندی را بررسی کنید. قدم بعدی‌تان باید تحلیل و نقد نامه‌تان باشد. به SOP خود بنگرید و ببینید چه نقص‌هایی پیدا می‌کنید. برای ورودی‌های موثرتر، می‌توانید پیش‌نویس‌های‌تان را با دوستان و خانواده‌تان نشان دهید و ببینید چه عکس‌العملی خواهند داشت. بر این اساس، می‌توانید تغییراتی را در نامه‌تان ایجاد کنید اما زیاده‌روی نکنید و از قالب خارج نشوید. در آخر، خطاهای فاصله را بررسی کنید و SOP نهایی را که برای فرآیند پذیرش استفاده خواهید کرد، ذخیره کنید.

آیا باید نمرات پایین را در انگیزه‌نامه‌تان توضیح دهم؟

شما باید از ذکر هرگونه نمره پایین یا کاستی‌ها درباره خودتان در هرگونه اسناد پذیرش ازجمله SOP خودداری کنید. تعداد کمی از دانشگاه‌ها از شما درباره سال‌های فاصله (سال‌هایی که بین رفتن از یک دوره به دوره بعدی فاصله افتاده است) سؤال می‌پرسند. برای آن‌ها، می‌توانید دلیل فاصله افتادن بین تحصیلاتتان را توضیح دهید. به‌طورکلی، هیچ دانشگاهی درباره نمرات پایین در طول دوره تحصیلتان سؤال نمی‌کند زیرا انتخاب‌تان بستگی به معیارهای مختلفی ازجمله نمرات امتحان، پروفایل دانشجو، منابع مالی و غیره، دارد. بنابراین توصیه می‌شود از ذکر هرگونه نقص یا پایین بودن نمرات، خودداری کنید.

دانلود اینفوگرافی مفید درمورد بایدها و نبایدها در نوشتن انگیزه‌نامه تحصیلی

باید و نباید در نوشتن انگیزه نامه

اشتباهات رایج که باید در پرهیز شود

  • صحبت زیاد درباره رویاهای دوران کودکی‌تان
  • وقت کافی نذاشتن
  • ذکر کلیه اطلاعات حیاتی با یک روند منطقی ضروری است.
  • به اصل مطلب نپرداختن و توجه نکردن به اهداف شغلی

SOP بازتاب دستاوردهای قبلی و برنامه‌های آینده‌تان است. اگر بیشتر روی دستاوردهای‌تان تمرکز کنیم و کمتر به بحث درباره اهداف شغلی بپردازیم، کمیته پذیرش ما را به عنوان فردی مغرور و کم‌تمرکز قلمداد می‌کند.

  • بهره نگرفتن از دیگر نظرات

همواره از کمک‌های خارجی (دیگر افراد) استفاده کنید. ممکن است یکی از افرادی که می‌شناسید یا کسی که هدف‌تان را به خوبی درک کند وجود داشته باشد تا به شما در بیان صریح اهدافتان در پیش‌نویس کمک کند.

  • بیش از اندازه کمک گرفتن از دیگر افراد

جمله معروفی وجود دارد که «آشپز که دوتا بشود، غذا یا شور می‌شود یا بی‌نمک». مراجعه زیادی به افراد متعدد شما را به جایی نمی‌رساند. این امر می‌تواند منجر به سردرگمی شود و در نهایت، کار به نامه‌ای آشفته‌تر منتهی می‌شود که نمی‌توان آن را نهایی کرد.

  • انجام ندادن تحقیقاتتان

نوشتن مطالب تصادفی درباره دوره، دانشگاه یا کالج و کشور انتخابی در SOP تأثیر خوبی نخواهد داشت. اگر درباره رویاهایتان راجع به تحصیل در خارج از کشور بدون هیچ هدفی صحبت کنید یا درباره یک مقصد محبوب که همواره آرزوی رسیدن به آن را داشته‌اید بدون ارائه دلایل مرتبط برای انتخاب آن مقصد بحث کنید، یا از دلایلی مثل زیرساخت‌های دانشگاه یا شرایط آب و هوایی کشور یا حتی برخی از افراد آشنا که در کشور انتخابی زندگی می‌کنند سخن بگویید، آنگاه کمیته پذیرش ممکن است شما را ساده‌لوح و بی‌تجربه بپندارد.

  • نوشتن بیشتر یا کمتر از حد مورد نیاز (درک نکردن مقدار فضا و محدودیت کلمات)
  • بیش از حد رُک صحبت کردن یا بیش از اندازه راحت بودن در آغاز نامه و نتیجه‌گیری
  • استفاده زیادتر از حد معمول از اصطلاحات و عبارات تکنیکی

اشتباهات رایجی که باعث می‌شود رد شوید یا برای همیشه در فهرست سیاه قرار بگیرید

هرگز دروغ نگویید و اطلاعات غلط در اسنادتان ارائه نکنید.

هرگز SOP یا نامه‌تان را از دوستان‌تان یا اینترنت کپی نکنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم تمامی نکاتی که در نگارش انگیزه‌نامه تحصیلی موردنیاز است به شما آموزش دهید. حالا که آماده نوشتن هستید می‌توانید آن را به زبان فارسی بنویسید و از سرویس ترجمه فارسی به انگلیسی ما برای نگارش متن خوب انگلیسی استفاده کنید. اگر هم متن SOP را به انگلیسی نوشته‌اید، ما در خدمات ویرایش نیتیو خود آماده هستیم تا آن را به زبان معیار انگلیسی نزدیکتر کنیم.

منبع
Statement of Purpose (SOP): All you need to know!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ………….. با سلام خیلی ممنونم از مطالب مفیدیتون اما یه سوالی برام پیش امده اینکه ایا در سایت دانشگاه درمورد انگیزه نامه اینکه چه چیزی دران بنویسیم درسایت وجود دارد یا خیر؟و سوال دوم اینه که انگیزه نامه را باید همراه با ریز نمرات و باقی مدارک که برای پذیرش میخواهند بفرستیم یا به صورت جداگانه در یه قسمتی از سایت دانشگاه بارگذاری کنم؟ممنون میشم راهنماییم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا