عمومی

سخت‌ترین رشته‌های پزشکی کدام‌ها هستند؟

اگر از هر پزشک متخصصی بپرسیم که سخت‌ترین رشته‌های پزشکی کدام‌ها هستند، بدون شک رشته‌ای که در آن مشغول کار هستند را به‌عنوان سخت‌ترین رشته‌ پزشکی معرفی خواهند کرد. اما واقعاٌ برخی رشته‌های پزشکی هستند که ورود به آنها به چالش بیشتری نیاز دارد و نسبت به دیگر رشته‌ها در آنها رقابت بیشتری به چشم می‌خورد. البته سختی رشته‌های پزشکی از نظر رقابتی سنجیده می‌شوند که به دیگر موقعیت‌ها نیز بستگی دارد.قبل از این که به بررسی سخت‌ترین رشته‌های پزشکی   بپردازیم سرویس ترجمه تخصصی پزشکی شبکه مترجمین ایران را به شما معرفی کنم. اگه نیاز به ترجمه تخصصی مقاله، متن و کتاب دارید کافی است که سفارش خود را در سایت شبکه مترجمین ایران ثبت کنید.

سخت‌ترین رشته‌های پزشکی

رشته‌های پزشکی که در ادامه معرفی خواهیم کرد هم به‌لحاظ رقابتی و هم به‌لحاظ سخت بودن از سخت‌ترین رشته‌های پزشکی محسوب می‌شوند.

 جراح پلاستیک

بر طبق تحقیقات، جراحی پلاستیک یکی از سخت‌ترین رشته‌های پزشکی محسوب می‌شود. تخصص جراح پلاستیک بیشتر بر روی بافت نرم بدن مانند پوست، عضله و چربی است.  در واقع، کار جراح پلاستیک ترمیم و درمان هر قسمت از بدن است که قابل رویت است از ظاهر پوست گرفته تا شکل سینه، اندام‌ها و همچنین دستگاه تناسلی بدن.

هدف از جراحی پلاستیک، بازسازی، ترمیم آسیب ایجاد شده و یا بیماری‌هایی است که هم بر کارکرد و هم بر ظاهر بدن تاثیر می‌گذارند. پیوند پوست، ایمپلنت، لیپوساکشن و دیگر روش‌ها توسط جراح پلاستیک بر روی بیمار انجام می‌شود تا نتایج دلخواه به‌دست آید.

جراح پلاستیک مانند دیگر تخصص‌ها دارای فوق تخصص نیز است مانند جراح دست و صورت، جراح دست و سوختگی.

پوست

متخصص پوست به درمان انواع بیماری‌های پوستی از آکنه گرفته تا سرطان می‌پردازد. همچنین ممکن است معاینه روتین پوستی را برای پیگیری نشانه‌های انواع سرطان پوستی را انجام دهند و یا هر گونه تغییرات در ظاهر یا موقعیت خال‌ها را بررسی کنند. در واقع، متخصص پوست یکی از سخت‌ترین رشته‌های پزشکی است که رقابت در آن شدید است. این پزشکان به افراد مبتلا به آلرژی پوستی، عفونت‌ها، اگزما و دیگر مشکلات پوستی کمک می‌کنند. بسیاری از دانشجویان طرفدار این رشته سخت و رقابتی هستند، چون هم جزو رشته‌های پردرآمد پزشکی محسوب می‌شود و هم می‌توانید بین زندگی و کار تعادل برقرار کنید.

جراح مغز و اعصاب

جراح مغز و اعصاب یکی از سخت‌ترین رشته‌های پزشکی است، چون باید در مورد مغز، ستون فقرات، نخاع و سیستم عصبی اطلاعات و دانش کافی را داشته باشید و در حین حال بتوانید بیماری‌ها و آسیب‌های مرتبط با مغز را درمان کنید. تخصص جراح مغز و اعصاب به سه گروه درمان بزرگسالان، کودکان و نوزادان تقسیم‌بندی می‌شود.

جراحی کمر، برداشتن تومور، درمان عفونت‌ها و آسیب‌های مرتبط با مغز و نخاع، درمان سکته مغزی و بیماری دژنراتیو، تشخیص و درمان بیماری مزمن، صرع و سرگیجه همچنین تفسیر رادیولوژی بر عهده جراح مغز و اعصاب است.

متخصص گوش و حلق و بینی

همانطور که از نام این تخصص پیدا است، این متخصصین با بیماری‌های مرتبط با بینی، گلو و گوش و همچنین ساختار سر و گردن سروکار دارند. بیمارانی که به‌دنبال درمان بیماری‌های بینی، گوش، گلو و پایه جمجمه و همچنین جراحی‌های تومورهای خوش‌خیم گردن و سر هستند به دنبال این متخصصین هستند. این تخصص علاوه‌براینکه یکی از سخت‌ترین رشته‌های پزشکی محسوب می‌شود، یکی از پردرآمدترین آنها نیز به حساب می‌آید.

جراح ارتوپدی

پزشکان ارتوپد با نخاع، اندام‌ها و ساختارهای مفصلی برای درمان سیستم عضلانی اسکلتی سروکار دارند. بیمارانی که در اثر ترومای مادرزادی آسیب دیده‌اند توسط جراحان ارتوپدی درمان می‌شوند. رشته‌های فوق تخصص ارتوپدی بسیار متنوع است. برخی از پزشکان ارتوپدی در زمینه عمل دست و پا و زانو متخصص هستند. این پزشکان بیماری‌های خاص مانند سرطان یا آسیب‌های ورزشی را نیز درمان می‌کنند. رشته ارتوپدی یکی از سخت‌ترین رشته‌های پزشکی است، اما در عین حال یکی از پردرآمدترین رشته‌های پزشکی نیز محسوب می‌شود.

رادیوانکولوژی

رادیوانکولوژیست به‌عنوان یکی از سخت‌ترین رشته‌های پزشکی به درمان انواع سرطان تحت پرتو درمانی می‌پردازد. رادیوانکولوژی (پرتودرمانی) نوعی تخصص پزشکی است که نقش مهمی را در درمان چندگونه بیماری سرطان بازی می‌کند. اهداف درمان ممکن است برای محدود کردن پیشرفت سرطان یا کاهش علائم سرطان مانند درد باشد.

جراح عمومی

شاید با شنیدن جراح عمومی فکر کنید که تخصص چندان سختی نباشد، اما جراح عمومی باید دانش گسترده‌ای در مورد درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها با استفاده از تجهیزات و تکنیک‌های تخصصی باشد. اکثر جراحان عمومی، جراحی‌های روی پوست، گردن، سینه، شکم و شریان‌ها را انجام می‌دهند و بیماران مرتبط با ارتوپدی، بیماری‌های قلب و عروق و اعصاب را به دیگر متخصصین ارجاع می‌دهند. جراحان عمومی باید از زمان معاینه بیمار تا آماده‌سازی برای عمل و ارائه مراقبت‌های بعد از عمل باید در کنار بیمار باشند.

 کلام آخر

رشته‌هایی که در بالا معرفی کردیم جزو چالش‌برانگیزترین و سخت‌ترین رشته‌های پزشکی بودند که رقابت در بین این رشته‌ها بسیار زیاد است. با این وجود، اینکه رشته مورد علاقه‌تان تا چه حد سخت یا آسان است مهم نیست، بلکه مهم این است در رشته‌ای که آن را انتخاب می‌کنید بتوانید تبدیل به یکی از بهترین پزشکان در آن زمینه شوید. سعی کردیم با معرفی این رشته‌ها به شما بگوییم که با انتخاب این رشته‌ها با چه چالش‌هایی مواجه خواهید شد و چه انتظاراتی باید داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا