عمومی

معرفی رشته زبان و ادبیات عربی

معرفی رشته زبان و ادبیات عربی بیش از گذشته برای دانشجویان و یا دانش‌آموزان کنکور سراسری مهم شده است، چرا که زبان عربی زبان اول دنیای اسلام است و دانشجویان این رشته دوست دارند در مورد این رشته اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورند. دانشجویان این رشته قرار است در دوران تحصیل با تاریخ ادبیات عربی، متون عربی به نظم و نثر، فنون ترجمه عربی به فارسی و فارسی به عربی و خیلی از دروس دیگر آشنا شوند. قطعاً درس عربی که در مدارس تدریس می‌شود با دروس عربی که در دانشگاه تدریس می‌شود متفاوت است. درس عربی در مدارس به قواعد و صرف‌ونحو عربی می‌پردازد. درحالیکه رشته زبان و ادبیات در دانشگاه یک رشته تخصصی محسوب می‌شود.

 

معرفی رشته زبان و ادبیات عربی

در معرفی رشته زبان و ادبیات عربی قصد داریم تا شما را با این رشته بیشتر آشنا کنیم:

 توانایی‌های لازم

اولین شرط ورود به این رشته، داشتن علاقه و انگیزه لازم به زبان و ادبیات عربی است. همچنین باید در درس فارسی نیز از سطح بالایی برخوردار باشید تا بتوانید با تسلط بیشتری در این رشته تحصیل کنید. با اینکه این رشته جزو رشته‌های زبان‌های خارجی است، اما فقط در صورتی می‌توانید وارد این رشته شوید که در دبیرستان در رشته علوم انسانی تحصیل کرده باشید. البته مسئولان در پی این هستند که این رشته را مانند سایر رشته‌های زبان‌های خارجی شناور کنند تا اگر کسی به غیر از رشته انسانی به این زبان و ادبیات آن علاقمند باشد بتواند در این رشته تحصیل کند.

 

بازار کار و فرصت‌های شغلی

یکی از اولین جاهایی که ممکن است در آن استخدام شوید، وزارت آموزش و پرورش به‌عنوان معلم عربی است. همچنین می‌توانید به‌صورت آزاد در موسسات زبان‌های خارجی به تدریس زبان عربی مشغول شوید.

اگر زبان عربی را به‌خوبی یاد بگیرید و تسلط کافی را داشته باشید، می‌توانید در آزمون‌های قوه قضائیه نیز شرکت کنید و به‌عنوان مترجم رسمی زبان عربی مشغول به کار شوید.

بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته زبان و ادبیات عربی در سفارت‌خانه‌های کشورهای عربی زبان به‌عنوان مترجم و یا رایزن فرهنگی استخدام می‌شوند.

دفاتر روزنامه‌ها، نشریات، مجلات و موسسات فرهنگی و پژوهشی نیز به رشته زبان و ادبیات عربی نیاز دارند و می‌توانید در این مراکز به‌عنوان مترجم و محقق مشغول به کار شوید.

ترجمه متون و کتب عربی نیز از دیگر فرصت‌های شغلی است که در حال حاضر بازار کار نیاز مبرمی به این مترجمان دارد. برای این کار باید به زبان عربی و ترجمه متون عربی تسلط کافی داشته باشید.

اگر به فرصت‌های شغلی عالی‌تر فکر می‌کنید، باید در مقاطع بالاتر ارشد و دکترا در رشته زبان عربی تحصیل کنید تا بتوانید به‌عنوان استاد دانشگاه در دانشگاه‌ها تدریس کنید.

 

دروس رشته زبان و ادبیات عربی

در ادامه معرفی رشته زبان و ادبیات عربی، نوبتِ معرفی دروس این رشته است. ممکن است قبل از ورود به این رشته به آن علاقه شدیدی داشته باشید و ندانید که با چه دروسی سروکار خواهید داشت. برای همین آشنایی با دروس این رشته از اهمیت زیادی برخوردار است. برخی از دروس این رشته عبارتند از:

صرف و نحو عربی، مکالمه زبان عربی، روزنامه‌ها و مجلات عربی، متون حدیث، قرائت متون عرفانی، ادبیات تطبیقی، متون نظم و نثر از جاهلی تا پایان دوره اموی، نقد ادبی، ادب متعد اهل بیت، تاریخ ادبیات دوره عباسی اول، متون نظر و نثر دوره عباسی دوم، تاریخ ادبیات دوره عباسی دوم، متون نهج‌البلاغه.

 

پذیرش در رشته زبان و ادبیات عربی

برای ورود به رشته زبان و ادبیات عربی باید به دو نکته مهم دقت کنید. اولین مورد، میزان رقابت دانش‌آموزان کنکور سراسری است. تعداد متقاضیان این رشته در بین گروه علوم انسانی در حد متوسط است و چندان زیاد نیست. اما با توجه به اینکه در سالهای اخیر این رشته از بازار کار خوبی برخوردار بوده است توانسته است رقابت گسترده‌ای را در بین متقاضیان کنکور به‌وجود آورد. نکته دوم برای پذیرش در این رشته این است که باید به ظرفیت دانشگاه‌ها دقت کنید. ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی زبان و ادبیات عربی در دانشگاه سراسری و برخی از موسسات خصوصی و غیرانتفاعی برای علاقمندان به این رشته فراهم است.

قطعاً درس عربی مهم‌ترین درسی است که در کنکور سراسری باید روی آن تمرکز کنید تا مجاز به انتخاب رشته شوید. برخی از دانشگاه‌های برتر رشته زبان و ادبیات عربی عبارتند از دانشگاه تهران، دانشگاه اصفهان، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه خوارزمی.

 

کلام آخر

همیشه بازار کار برای کسانی که به رشته خود تسلط دارند فراهم است و اگر پشتکار لازم را داشته باشید می‌توانید در این رشته موفق شوید و به درآمد مورد نظرتان برسید. این رشته نسبت به رشته‌های دیگر علوم انسانی و یا رشته‌های زبان‌های خارجی طرفداران کمی دارد و برای وارد شدن به این رشته باید شناخت کافی را داشته باشید. در این مقاله سعی کردیم به معرفی رشته زبان و ادبیات عربی بپردازیم تا با این رشته بیشتر آشنا شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا