عمومی

معرفی 10 دیکشنری روسی

انتخاب بهترین دیکشنری روسی برای یادگیری و ترجمه زبان روسی

روزی روزگاری، ایرانیان برای پی بردن به راز پیروزی روس‌ها در جنگ‌های مختلف ترجمه روسی به فارسی را آغاز کردند. از آن‌جا که ترجمه بدون دیکشنری امکان‌پذیر نیست، گردآوری و تألیف دیکشنری روسی نیز آغاز شد. با گذر زمان، ایرانیان به متون ادبی روس و دیگر متون روسی نیز علاقه‌مند شدند و در نتیجه، تنوع دیکشنری‌های روسی در ایران بیشتر شد. امروز، دانشجویان، اساتید و مترجمین زبان روسی دیکشنری‌های متعددی را پیش روی‌شان دارند. بنابراین، فرقی نمی‌کند در کدام مرحله از یادگیری زبان روسی هستید یا این‌که می‌خواهید کدام متون زبان روسی را ترجمه کنید، در هر صورت، دیکشنری‌های روسی به فارسی متعددی را پیش رو دارید. اما کدام دیکشنری روسی را انتخاب کنیم؟ برای انتخاب دیکشنری روسی، باید دیکشنری‌های مختلف و ویژگی‌های‌شان را بشناسید.

در این مطلب، ده دیکشنری روسی را معرفی را خواهیم کرد و در مورد ویژگی‌های هر کدام خواهیم گفت. با شبکه مترجمین ایران همراه باشید.

فرهنگ روسی به فارسی

معرفی 10 دیکشنری روسی

فرهنگ روسی به فارسی، اثر گرانت آوانسوویچ واسکانیان، از دیکشنری‌های پرطرفدار روسی به فارسی است و نشر فرهنگ معاصر آن را در 1258 صفحه منتشر کرده است. این دیکشنری روسی بالغ بر سی و دو هزار لغت روسی را در خود دارد. این دیکشنری بسیار کامل است و حتی برای خواندن متون ادبی روس و ترجمه آثار نویسندگان روسی می‌توانید از آن بهره بگیرید. بنابراین، این فرهنگ‌ لغت روسی برای مترجمین، دانشجویان و اساتید زبان روسی بسیار مناسب است.

فرهنگ روسی، انگلیسی به فارسی

فرهنگ روسی، انگلیسی به فارسی

اگر به ریشه‌شناسی علاقه دارید و ترجیح می‌دهید واژگان را از این طریق یاد بگیرید، فرهنگ روسی، انگلیسی به فارسی را از یاد نبرید. نگارنده این واژه‌نامه روسی از ریشه‌شناسی واژگان روسی و فارسی گفته است. همچنین، در این دیکشنری، می‌توانید نکات دستوری زبان روسی را نیز یاد بگیرید.  این دیکشنری اثر دکتر علیرضا اکبری پور است و نشر پرسکا آن را در 280 صفحه منتشر کرده است.

این فرهنگ روسی برای کسانی مناسب است که آشنایی کافی با زبان انگلیسی نیز دارند.

فرهنگ آموزشی روسی به فارسی

فرهنگ آموزشی روسی به فارسی

فرهنگ آموزشی روسی به فارسی، اثر سوفیا کلیف سُوا، یکی دیگر از گزینه‌های مناسب برای زبان‌آموزان است. این لغت نامه روسی بیش از یازده هزار واژه را در خود دارد. این دیکشنری، همان‌طور که از عنوانش پیدا است، هدف آموزشی نیز دارد. در واقع، می‌توانید صداشناسی و صرف را نیز از طریق آن یاد بگیرید. این دیکشنری روسی را نشر جاودان خرد در 400 صفحه منتشر کرده است.

فرهنگ پلیتکنیک روسی به فارسی

فرهنگ پلیتیک روسی به فارسی، همان‌طور که از نامش پیدا است، حاوی اصطلاحات علمی و فنی است. ژورا میرزابکیان و الکساندرمیخائیلوویچ شویتوف این واژه‌نامه را تألیف کردند و نشر جاودان خرد آن را در 720 صفحه منتشر کرده است.  این دیکشنری پنجاه هزار واژه و اصطلاح علمی و فنی را در خود دارد، بنابراین، اگر می‌خواهید متون فنی را به زبان روسی بخوانید یا این‌که ترجمه تخصصی روسی را دنبال کنید، می‌توانید از این دیکشنری روسی به فارسی استفاده کنید.

دیکشنری دوسویه انگلیسی روسی آکسفورد

دیکشنری دوسویه انگلیسی روسی آکسفورد برای کسانی مناسب است که مسلط به زبان انگلیسی هستند و می‌خواهند روسی را نیز یاد بگیرند. این دیکشنری ششصد صفحه دارد و هفتاد هزار واژه و اصطلاح و عبارت را در خود دارد. در حال حاضر، انتشارات رهنما این دیکشنری را در اختیار علاقه‌مندان به زبان روسی قرار می‌دهد.

فرهنگ تصویری روسی به انگلیسی

Russian English Bilingual Visual Dictionary

فرهنگ تصویری روسی به انگلیسی (Russian English Bilingual Visual Dictionary) بیش از هفت هزار واژه و اصطلاح روسی را در خود دارد. این دیکشنری تصویری واژگان را از طریق تصاویر رنگی به شما یاد می‌دهد، همچنین، با ذکر نمونه‌های مختلف، کاربرد واژگان روسی را در جمله یادتان می‌دهد. اگر با زبان انگلیسی نیز آشنایی کافی دارید، این دیکشنری گزینه بسیار مناسبی برای‌تان است. از روزی که شروع به یادگیری الفبای روسی کردید، می‌توانید این دیکشنری تصویری روسی را در کنارتان داشته باشید.

این دیکشنری تصویری روسی بسیار کامل و جامع است. در واقع، از طریق این دیکشنری، می‌توانید انواع واژگان پرکاربرد در زبان روسی را یاد بگیرید. علاوه بر این‌ها، می‌توانید برنامه صوتی این دیکشنری روسی را از App و Google Play دریافت کنید و از این طریق، تلفظ دقیق واژگان و جملات روسی را یاد بگیرید.

فرهنگ فارسی به روسی: فرهنگ درسی برای فارسی‌زبانان

 

اگر زبان روسی را به صورت خودآموز یاد می‌گیرید و هیچ استادی ندارید، از این فرهنگ روسی غافل نشوید. فرهنگ فارسی به روسی جدول‌های مورفولوژی زبان روسی را نیز در خود دارد. این دیکشنری فارسی به روسی زیر نظر م. ی. رادویلسکی گردآوری شده است و 4600 واژه متداول زبان‌های فارسی و روسی را در خود دارد. همچنین، اگر علاقه‌مند به یادگیری ضرب‌المثل‌های روسی هستید، این دیکشنری فارسی به روسی گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود. در حال حاضر، انتشارات جاودان خرد این دیکشنری را در 800 صفحه منتشر می‌کند.

کتاب فرهنگ فارسی به روسی (دو جلدی)

کتاب فرهنگ فارسی به روسی، اثر یوری روبینچیک، نوری عثمانوف و جهانگیر دری، .یکی دیگر از دیکشنری‌های فارسی به روسی مناسب برای علاقه‌مندان به این زبان است. اگر به ترجمه ادبی روسی علاقه دارید یا این‌که می‌خواهید متون تخصصی اقتصادی را ترجمه کنید، می‌توانید از این کتاب بهره بگیرید.

انتشارات پرسکا این دیکشنری دو جلدی را در 1664 صفحه منتشر می‌کند.

فرهنگ موضوعی: فارسی- روسی و روسی- فارسی

کتاب فرهنگ موضوعی فارسی به روسی و روسی به فارسی، اثر مهناز صدری، اثری آموزشی است و بیش از چهار هزار واژه را در خود دارد. مبتدیانی که می‌خواهند واژگان پرکاربرد زبان روسی را یاد بگیرند می‌توانند از این کتاب بهره بگیرند.

فرهنگ فشرده تفسیری زبان روسی همراه با دستور زبان

فرهنگ فشرده تفسیری زبان روسی همراه با دستور زبان برای زبان‌آموزانی مناسب است که می‌خواهند واژگان و قواعد زبان روسی را یاد بگیرند. همچنین، اگر به دنبال دیکشنری روسی همراه با مثال هستید، این فرهنگ را از یاد نبرید. علیرضا عاملی ترجمه و تنظیم این فرهنگ را بر عهده داشته است.

سخن آخر

همان‌طور که مشاهده کردید، تنوع دیکشنری روسی در ایران بسیار زیاد است. در مرحله از یادگیری زبان روسی باشید، می‌توانید فرهنگ روسی متناسب با نیازتان را بیابید. همچنین، برای ترجمه متون مختلف روسی نیز می‌توانید از این واژه‌نامه‌های روسی کمک بگیرید. اگر آشنایی کافی به زبان انگلیسی داشته باشید، گزینه‌های بیشتری را پیش روی‌تان خواهید داشت و می‌توانید از انواع دیکشنری روسی به انگلیسی بهره بگیرید. برای انتخاب دیکشنری روسی، ابتدا باید انواع فرهنگ لغت روسی را بشناسید و ویژگی‌های‌شان را بشناسید. بدین ترتیب، می‌توانید دیکشنری متناسب با نیاز و سطح‌تان را تهیه کنید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام روز تان بخیر این یک کار خیلی خوب است و همه می‌توانند که از کتاب های مورد نظر خویش استفاده کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا