عمومی

توصیه نامه تحصیلی

اگر قصد دارید در یکی از کشورهای خارجی ادامه تحصیل دهید، حتماً  اسم توصیه نامه تحصیلی یا ریکامندیشن لتر به گوش‌تان خورده است. ریکامندیشن لتر یا همان توصیه نامه تحصیلی یکی از مدارک مهمی است که برای محقق شدن رویای تحصیل در خارج از کشور به آن نیاز دارید. یادتان باشد که هر چقدر این توصیه‌نامه نگارش صحیح‌تری داشته باشد و از طرف شخص متعبرتری برای ما صادر شده باشد، اعتبار بیشتری دارد. با وجود این، هر چه توصیه‌نامه تحصیلی‌تان معتبرتر باشد، به همان میزان به خواسته‌های‌تان نزدیک‌تر می شوید. اگر استادتان نتواند توصیه نامه انگلیسی بنویسید، می‌بایست علاوه بر ترجمه مقاله و ترجمه انگیزه نامه، به فکر ترجمه توصیه نامه نیز باشید.

در این مطلب، هر آنچه در مورد توصیه‌نامه تحصیلی بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با شبکه مترجمین ایران همراه باشید!

توصیه نامه تحصیلی چیست؟

توصیه نامه تحصیلی یا ریکامندیشن لتر (recommendation letter) یکی از سندهای رسمی است که برای گرفتن اپلای و ادامه تحصیل در خارج از کشور به آن نیاز داریم. محتوای این سند شامل نظرات اشخاص معتبری مثل اساتید دانشگاهی یا مدیران در مورد نحوه‌ی عملکرد تحصیلی، شخصیت علمی و مهارت‌های شخصی و گروهی‌تان است. به بیان ساده‌تر، توصیه‌نامه تحصیلی نظر شخصی معتبر و با تجربه در خصوص اثبات لیاقت و توانایی ما برای تحصیل در دانشگاه مقصد است.

چرا توصیه‌نامه تحصیلی مهم است؟

رقابت بالا برای گرفتن اپلای در دانشگاه‌های معتبر و مطرح اروپایی یا آمریکایی باعث شده است تا عمده این دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو، به رزومه و انگیزه نامه شخص متقاضی توجه زیادی داشته باشند. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، توصیه‌نامه تحصیلی یکی از اسنادی است که برای دانشگاه مورد نظرمان ارسال می‌کنیم تا مورد بررسی قرار بگیرد.

شاید این سؤال پیش بیاید که توصیه‌نامه چه تأثیری در رزومه ما دارد؟ در جواب این سؤال می‌توانیم بگوییم که طبق تعریف توصیه‌نامه تحصیلی، این سند به ما کمک می‌کند دانشگاه مقصد را از توانایی‌ها و شایسنگی‌های‌مان مطلع کنیم. علاوه بر این، اگر در هنگام ارسال درخواست به دانشگاه مورد نظرتان، توانایی و مهارتی را ذکر کرده باشید، توصیه‌نامه تحصیلی در اثبات این مهارت یا توانایی کمک زیادی می کند.

انواع توصیه نامه تحصیلی

توصیه‌نامه‌ تحصیلی انواع مختلفی دارد که مهم‌ترین انواع آن شامل موارد زیر می شود:

  • توصیه نامه‌های تحصیلی برای کالج‌
  • توصیه نامه تحصیلی برای تحصیل در مقطع کارشناسی
  • توصیه نامه تحصیلی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد
  • توصیه نامه برای تحصیل در مقطع دکتری
  • توصیه نامه دریافت کمک هزینه تحصیل
  • توصیه نامه برای دریافت فاند و بورسیه دانشگاهی
  • توصیه نامه‌های تدریس به عنوان استادیار

چه کسی برای‌ ما توصیه نامه تحصیلی بنویسد؟

اساتید دانشگاه اولین و بهترین گزینه برای دریافت توصیه نامه تحصیلی هستند. در واقع، علاوه بر مقاله نویسی، در مورد نوشتن توصیه نامه نیز به اساتید نیاز دارید. در بین اساتید نیز، اساتیدی که جزو هیئت علمی دانشگاه هستند و مرتبه علمی‌شان بالاتر است، در مقایسه با دیگر اساتید، اولویت بیشتری دارند. اما در انتخاب این اساتید بهتر است یک شرط دیگر را هم رعایت کنید: کسانی را انتخاب کنید که آشنایی بیشتری با شما دارند و از فعالیت‌های علمی اخیرتان کاملاً مطلع باشند. بدین ترتیب، اساتید، با آگاهی از این موارد، می‌توانند توصیه‌نامه بهتری را برای‌تان بنویسند.

توصیه‌نامه متشکل از چه بخش‌هایی است؟

برای نوشتن توصیه نامه تحصیلی، باید با بخش‌های مختلف توصیه‌نامه آشنایی داشته باشید. برخی دانشگاه‌ها نیز فرم مخصوصی را برای توصیه‌نامه‌های‌شان دارند و می‌بایست توصیه‌نامه را در همان قالب‌ها بنویسند.

اگر استادی توانایی نوشتن انگیزه‌نامه انگلیسی را نداشته باشد، می‌توانید خودتان آن را بنویسید، به انگلیسی ترجمه کنید و در نهایت، آن را به امضای استادتان برسانید.

در ادامه، از بخش‌های مختلف یک توصیه‌نامه و شیوه نگارش آن برای‌تان گفته‌ایم.

بخش اول: مقدمه

در قسمت مقدمه، باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشید:

  • در ابتدا، می‌بایست مخاطب توصیه‌نامه را مشخص کنید. مثلا، اگر این توصیه‌نامه را برای دانشگاهی در یکی از کشورهای اروپایی می‌خواهید، استادتان  مخاطب را مشخص کنید.
  • حتماً  رابطه شخص توصیه کننده را با خودتان ذکر کنید.
  • استادی که برای نوشتن توصیه نامه انتخاب می کنید باید توانایی‌ها و جایگاه علمی خودش را نیز شرح دهد  و به صورت مختصر، خودش را به عنوان شخصی معتبر معرفی کند.

بخش دوم: توانایی ها و مهارت ها

در بخش دوم توصیه نامه تحصیلی، استادتان باید از توانایی‌ها و مهارت‌های‌تان بگوید و نقاط قوت‌تان را نیز به صورت کامل بنویسد. یادتان باشد از اغراق بیش از حد در این قسمت، جداً خودداری کنید.

بخش سوم: تأیید لیاقت

در بخش سوم، توصیه‌کننده می‌بایست یک یا دو داستان یا خاطره را در مورد لیاقت‌تان یا توضیحی در مورد آخرین پروژه علمی‌تان بنویسد. خاطره یا داستان باید گویای توانایی و مهارت‌های‌تان باشد. باید توجه داشته باشید که این بخش از مهم ترین بخش های یک توصیه نامه است و باید در نگارش آن توجه ویژه ای داشته باشیم. دانشگاه مقصد نیز این قسمت را مورد بررسی دقیق تری قرار می دهد؛ به این دلیل که این بخش تأییدی بر داشتن لیاقت ما برای جایگاه موجود از سمت دانشگاه مقصد است.

بخش چهارم: تأکید بیشتر بر صلاحیت‌تان

در این قسمت، توصیه کننده باید تأکید بیشتری بر شایستگی‌تان برای رسیدن به موقعیت به وجود آمده داشته باشد. در این قسمت از توصیه نامه، استاد می‌بایست بر قبولی‌تان در دانشگاه تاکید کند. استادتان باید صراحتاً ذکر کند که ما لیاقت داشتن این جایگاه را داریم و دانشگاه مقصد ما را به عنوان دانشجوی جدید پذیرش کند.

بخش پنجم: راه‌های ارتباطی

در این قسمت، استاد باید راه‌های ارتباطی را، مانند آدرس محل تدریس(نشانی دانشگاه)، شماره تماس محل تدریس، شماره تماس شخصی، ایمیل و مواردی از این قبیلُ وارد کند تا در صورت نیاز، دانشگاه مقصد بتواند به راحتی با توصیه‌کننده‌تان در ارتباط باشد.

بخش ششم: امضاء

در انتها، از کلمات مؤدبانه‌ای مثل احتراماً یا با احترام، که به انگلیسی معادل With respect است، استفاده کنید و در نهایت، نام و نام خانوادگی استاد را درج کنید. استاد راهنما می‌بایست این قسمت را امضاء کنید.

سخن آخر

تا به این‌جا، با یکی از مهم‌ترین فاکتورها در گرفتن بورسیه تحصیلی دانشگاه‌های خارج از کشور به نام توصیه‌نامه تحصیلی آشنا شدید. توصیه‌نامه تحصیلی، به طور مختصر، سندی است که لیاقت شما را برای داشتن موقعیت مشخصی مثل ظرفیت تحصیل دانشگاه خارجی یا بورسیه تحصیلی مشخص می‌کند. توصیه‌نامه ساختار مشخصی دارد، اما برخی دانشگاه‌ها فرم مشخصی برای توصیه‌نامه دارند و دیگر لازم به نگارش توصیه‌نامه نیست. کافی است فرم توصیه‌نامه را پر کنید. اگر استاد مورد نظرتان مسلط به زبان انگلیسی نیست، می‌توانید خودتان توصیه‌نامه‌ای را به زبان انگلیسی بنویسید و آن را به زبان انگلیسی یا زبان مورد نظرتان ترجمه کنید.

توصیه نامه تحصیلی چیست؟

توصیه نامه تحصیلی یا ریکامندیشن لتر (recommendation letter) یکی از سندهای رسمی است که برای گرفتن اپلای و ادامه تحصیل در خارج از کشور به آن نیاز داریم.

انواع توصیه نامه تحصیلی

توصیه‌نامه‌ تحصیلی انواع مختلفی دارد که مهم‌ترین انواع آن شامل موارد زیر می شود:
توصیه نامه‌های تحصیلی برای کالج‌
توصیه نامه تحصیلی برای تحصیل در مقطع کارشناسی
توصیه نامه تحصیلی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد
توصیه نامه برای تحصیل در مقطع دکتری
توصیه نامه دریافت کمک هزینه تحصیل
توصیه نامه برای دریافت فاند و بورسیه دانشگاهی
توصیه نامه‌های تدریس به عنوان استادیار

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. باسلام میخواستم یک نمونه از توصیه نامه برایم بدید ویا یک توصیه نامه برایم بنویسید من مدرک لیسانس مهندیسی دارم میخوام برای فوق لیسانسم اقدام کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا