عمومی
موضوعات داغ

با شیوع کرونا در خانه بمانیم؟ باشگاه، سینما، خرید و کتابخانه نرویم؟

آیا رفتن به استخر عمومی خطرناک است؟ شرکت در سایر فعالیت‌های عمومی چطور؟

در خانه بمانیم و از شدت تنهایی دیوانه شویم یا بیرون برویم و خطر ویروس کرونا را به جان بخریم؟ در پاسخ به این سؤال، دکتر دانا الیوت اسریتر، فعالیت‌های عمومی سالم‌تر و کم‌خطر‌تر را برای ما مشخص کرده‌است.

اگر بگوییم شیوع سال 2019 ویروس کرونا زندگی روزانه مردم سنگاپور را مختل کرده است، حق مطلب را ادا نکرده‌ایم. با افزایش روزانه تعداد مبتلایان به این ویروس، مردم از حضور در مراکز خرید، فعالیت‌های گروهی، و هرجایی که مجبور به حضور در آن نباشند اجتناب می‌کنند. کودکان پس از تعطیلی مدارس مستقیم به خانه می‌روند، بزرگ‌سالان هم صرفاً به خاطر اینکه مجبور هستند به محل کارشان می‌روند. گرد‌همایی‌ها، جشن‌ها و همه‌ی دورهمی‌های تفریحی یا کنسل شده‌ و یا به زمان دیگری موکول شده‌اند.

استخر رفتن در زمان شیوع کرونا

مبارزه با این ویروس و شکست آن ممکن است زمان زیادی به‌ طول انجامد و ماندن در خانه برای مدت طولانی قطعاً ناخوشایند خواهد بود. شبکه اینترنتی نت‌فلیکس آن‌قدر برنامه دارد که می‌تواند شما و کودکان‌تان را سرگرم کند، درست است؟ وب‌سایت 8days.sg با دکتر دانا الیوت اسریتر، پزشک و هم‌بنیانگذار وب‌سایت Rxemedium.io (فعال در حیطه پزشکی از راه دور) گفتگو کرده و نظر وی در مورد فعالیت‌هایی که با وجود شیوع ویروس کرونا می‌توانید در خارج از خانه انجام دهید را جویا شده است. البته اگر شجاعت لازم برای خروج از خانه را دارید.

آیا با شیوع کرونا به استخر برویم؟

شاید با خودتان فکر کنید با وجود میکروب‌ها، ویروس‌ها و دیگر مواد کثیفی که در آب استخر شناور هستند، در این شرایط رفتن به استخر فکر خوبی نباشد. بااین‌حال، دکتر الیوت معتقد است که رفتن به استخر در واقع یکی از فعالیت‌های امن‌تر و کم‌خطر‌تر در مقایسه با سایر فعالیت‌های گروهی است. «ویروس کرونا از طریق قطرات کوچک مایعات بدن منتقل می‌شود و در استخر شنا، حجم آب آن‌قدر زیاد است که آن را به‌صورت کامل از بین می‌برد. ما هنوز نمی‌دانیم که آیا کلورین (کلر) می‌تواند این ویروس را از بین ببرد یا خیر. برای پاسخ به این سؤال باید منتظر جواب آزمایش‌ها باشیم، اما واقعیت این است که آب اثرات این ویروس را خنثی می‌کند و رفتن به استخر ضرری ندارد».

استخر رفتن در زمان شیوع کرونا

رفتن به استخر احتمالاً یکی از امن‌ترین فعالیت‌های ورزشی در شرایط فعلی است.

به گفته‌ی این پزشک، درصورتی‌که در کنار استخر و روی صندلی‌ها و میزها بنشینید، ممکن است ویروس از سطوح خشک به بدن‌تان منتقل شود. بنابراین، در صورت رفتن به استخر از این کار اجتناب کنید. بنابراین، اگر هنگام رفتن به استخر،‌مستقیم وارد آب شده، شنا کنید، و سپس بدون وقفه از استخر خارج شده و به خانه بروید و در آنجا دوش بگیرید، هم ویتامین‌ دی موردنیاز بدن را می‌گیرید و هم فعالیت امنی در بیرون از محیط خانه انجام داده‌اید.

آیا با شیوع کرونا خرید کردن خطرناک است؟

مراکز خرید به‌شکل ترسناکی خالی شده‌اند. اما به نظر دکتر الیوت، اگر مرکز خرید فضای بزرگ و سیستم تهویه‌ی خوبی داشته باشند، جای نگرانی نیست. به گفته‌ی او، «بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت، هیچ شواهد تایید‌شده‌ای مبنی بر انتقال این ویروس از طریق سیستم‌های تهویه وجود ندارد. اگر برای مدتی طولانی در فضای بسته‌تری باشید، مثلاً داخل وسایل نقلیه یا کابین هواپیما، قطعاً با خطر ابتلای بیشتری مواجه خواهید بود.»

حالا اگر در یکی از این مراکز خرید بزرگ، وارد مغازه کوچکی شوید و از روی بدشانسی مغازه شلوغ باشد و در فضایی قرار بگیرید که فرد آلوده قبلاً در آنجا بوده است چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ به نظر دکتر «چند عامل مختلف ابتلا یا عدم ابتلای شما به ویروس را تعیین می‌کند. تعداد افراد آلوده در یک زمان مشخص، آنچه توسط این بیماران لمس می‌شود و اینکه سرفه یا عطسه بکنند یا نه. همه‌ی این عوامل خطر ابتلای شما به ویروس را افزایش می‌دهند. و بله، اگر مراکز خرید بتوانند با سنجش حرارت افراد ورودی، بیماران احتمالی را غربالگری و جداسازی کنند، ایمنی این مکان‌ها بیشتر خواهد شد.»

بنابراین، اگر بخواهیم لپ کلام را بگوییم، می‌توانید به مرکز خرید رفته و در آن چرخ بزنید، اما با وارد نشدن به مغازه‌های شلوغ و لمس نکردن اشیاء غیرضروری، خطر ابتلا را به حداقل خواهید رساند. و اگر هم چیزی خریدید و آن را حمل کردید، تا قبل از شستن دست‌ها با صابون یا ضدعفونی کردن آن‌ها، صورت‌تان را لمس نکنید.

با ترس از غذای آلوده به کرونا چه کنیم؟

«رستوران‌ها معمولاً به خاطر اینکه فضای کمتری دارند، احتمال انتقال ویروس در آن‌ها بیشتر است. اگر کارکنان رستوران اقدامات احتیاطی مانند تمیز کردن محل و تعویض پارچه میز را بعد از رفتن هر مشتری انجام دهند، از نظر من مشکلی پیش نخواهد آمد.»

آیا سلامتی و باشگاه رفتن را تعطیل کنیم؟

«اوه! در مورد باشگاه قضیه کمی فرق می‌کند. در باشگاه افراد به‌شدت عرق کرده و از وسایل به‌ صورت اشتراکی استفاده می‌کنند. به همین خاطر موضوع جدی می‌شود. اگر بعد از استفاده‌ی هر فرد، وسایل تمیز شوند، احتمال بروز مشکل به حداقل خواهد رسید.»

اگر در باشگاه تجهیزات مورد استفاده‌تان را تمیز کرده و زیاد به دیگران نزدیک نشوید، رفتن به باشگاه به‌طور کلی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

باشگاه رفتن در زمان شیوع کرونا

خب، حالا اگر جوانب احتیاط را رعایت کنید؛ یعنی قبل از استفاده از هر دستگاه، آن را تمیز کرده و دست‌های‌تان را نیز ضدعفونی کنید وضعیت به چه شکل خواهد بود؟ به گفته‌ی این پزشک «در این صورت ایمنی کارتان بیشتر خواهد شد، اما اگر نزدیک فرد آلوده باشید و او سرفه کند، خطر ابتلا بالا خواهد رفت.» بنابراین، اگر می‌خواهید به باشگاه بروید، همه‌ی وسایل را قبل از استفاده تمیز کنید و مطمئن شوید که هنگام انجام حرکات کسی نزدیک‌تان نیست.

ورزش‌های فضای باز مانند تنیس

به نظر دکتر الیوت، «فعالیت‌هایی که در فضای باز انجام می‌شوند بی‌خطر هستند. در این شرایط تهویه و جابجایی هوا بهتر است و ویروس در هوا در یک جا باقی نمی‌ماند.» ما ورزش‌هایی را پیشنهاد می‌کنیم که در آن‌ها تماس فردی با دیگران کمتر رخ می‌دهد. ورزش‌هایی مانند تنیس، دویدن و دوچرخه‌سواری از ورزش‌هایی مانند بسکتبال و والیبال بهتر هستند.

در ورزش‌هایی مانند تنیس، دویدن و دوچرخه‌سواری که در فضای باز انجام می‌شوند، خطر ابتلا به ویروس کرونا پایین است.

ورزش کردن در زمان شیوع کرونا

کلاس یوگا یا رقص

«اگر با شریک رقص‌تان تماس جسمانی (لمس) دارید، در معرض خطر هستید. اما اگر به‌تنهایی تمرین رقص می‌کنید، خطر زیادی متوجه‌تان نخواهد بود. یوگا هم فعالیت بی‌خطری است، زیرا با دیگران تماس جسمی ندارید. بااین‌حال، اگر یوگای داغ انجام می‌دهید، درصورتی‌که دمای بالا ویروس را از بین نبرد، به علت رطوبت موجود در هوا ممکن است در معرض خطر ابتلا باشید. هنوز اطلاعات زیادی در مورد این ویروس نداریم، اما ویروس‌ها معمولاً از دمای بالا خوششان نمی‌‌آید.

یوگا معمولاً بدون تماس با دیگران انجام می‌شود، پس در کلاس‌های یوگا شرکت کرده و حرکات کششی را انجام دهید.

مطالعه و رفتن به کتابخانه در زمان شیوع کرونا

میز و صندلی‌ شاید خطرناک باشند، ولی کتاب‌؟ به عقیده‌ی این پزشک، «احتمالش کم است. حتی اگر کتاب‌ها برای مدتی روی قفسه باشند، ویروس آن‌قدر روی آن زنده نمی‌ماند که خواننده بعدی که آن را کتابخانه قرض می‌گیرد مبتلا کند. بنابراین، خطر کم است.» بیشترین خطر ابتلا به ویروس مربوط به زمانی است که شما طی نیم یا یک ساعت پس از لمس یک شئ توسط فرد آلوده، آن را لمس کنید. ازآنجایی‌که این ویروس برای زنده ماندن به میزبان زنده نیاز دارد، با گذشت زمان، خطر انتقال ویروس از این راه کاهش می‌یابد.

در مورد لزوم تمیز کردن کتاب قبل از قرض گرفتن یا بردن آن به خانه نیز از دکتر الیوت پرسیدیم. به نظر او «بله، می‌توانید جلد کتاب را با استفاده از یک پارچه مرطوب، یا افزودن ماده ضدعفونی‌کننده یا الکل به یک تکه پارچه، تمیز کنید. به نظر من با این کار هم خطر انتقال و هم تعداد ویروس‌ها به حداقل می‌رسد. اما حواستان باشد که به کتاب آسیبی نرسانید.»

آیا رفتن به سینما خطرناک است؟

«اگر فرد آلوده به ویروس در صندلی کناری شما نشسته باشد، به علت زمان طولانی نشستن در کنار وی (طول مدت فیلم بیش از 1 ساعت است) احتمال ابتلا به بیماری وجود دارد. اگر فرد سرفه یا عطسه کند، خطر بیشتر می‌شود.» بنابراین، اگر به سالن سینما تشریف می‌برید، از نشستن در کنار غریبه‌ها اجتناب کرده و قبل از لم دادن، دسته‌های صندلی و خود صندلی را تمیز کنید.

سینما رفتن در زمان شیوع کرونا

بریم فیلم ببینیم؟ مطمئن شوید که صندلی‌های‌ کناری‌تان خالی هستند. البته این روزها پیدا کردن صندلی‌های خالی در سینما راحت‌ است، چون خیلی‌ها به خاطر ترس از ویروس قید سینما را زده‌اند.

جمع بندی: در خانه بمانیم یا نه؟

در پایان، در نظر داشته باشید که در مورد شرایط کنونی آن‌قدر اما و اگر وجود دارد که اگر می‌خواهید 100 درصد از این ویروس در امان باشید، باید در خانه بمانید و قید بیرون رفتن را بزنید. اما اگر ماندن در خانه آن‌قدر برای‌تان سخت است که قبل از ویروس کرونا باعث مرگ‌تان می‌شود، حتما از خانه خارج شوید، منتها رعایت نکات ایمنی و احتیاطی لازم را فراموش نکنید.

منبع
Is It Still Safe To Go Swimming With The Novel Coronavirus Outbreak? How About Other Activities? We Ask A Doctor

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام درخانه ماندن خوبه اما بدون حقوق لاعقل اقای روحانی یک کمک خرجی متل یارانه بریزید به حساب سرپرست خانواده بهتر است که دربیمارستان بستری بشیم متشکرم

    1. بله راست میگن بدون حقوق که نمیشه زندگی کرد اگه قراره توخونه بمونیم بایددولت کمک مالی بکند

  2. سید آرمان زینی پور گفت:

    سلام من 14 سال دارم و معلم ریاضی ما اصرار میکنه که باید حتماً کلاس خصوصی 3 نفره بیایید آیا داخل این وضع ضرری دارد که به کلاس برویم؟ متراژ آن میز تقریبا 1تا2متر هست و هر 5نفر بر روی آن میز می‌نشینند لطفا جواب دهید. ممنون از سایت شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا