عمومی

پزشکی یا دندانپزشکی کدام بهتر است؟

تصمیم‌گیری بین دو رشته پزشکی یا دندانپزشکی خیلی هم راحت نیست. هر دو رشته نقش مهمی را در حل مسائل مرتبط با سلامت بازی می‌کنند. هر دو شغل جزو حرفه‌های برتر و مورد احترام هستند که بسیاری از افراد علاقمند به تحصیل در یکی از این دو رشته هستند. هر دو رشته فرصت‌هایی را برای یادگیری و رشد شغلی برای شما فراهم می‌کنند. اما باز هم ممکن است این سوال ذهن‌تان را مشغول کند که پزشکی بهتره یا دندان؟  قبل از این که به مقایسه پزشکی یا دندانپزشکی بپردازیم سرویس ترجمه تخصصی پزشکی شبکه مترجمین ایران را به شما معرفی کنم. اگه نیاز به ترجمه تخصصی مقاله، متن و کتاب دارید کافی است که سفارش خود را در سایت شبکه مترجمین ایران ثبت کنید.

پزشکی یا دندانپزشکی؟

قطعاً این دو رشته تفاوت‌های چشمگیری نیز دارند که باید بدانید:

  • در پزشکی، تخصص‌های زیادی برای ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه‌تان وجود دارد
  • در بیمارستان، پزشکان می‌توانند عضوی از یک تیم بزرگ باشند که به‌دنبال مراقبت از بیماران هستند.
  • به‌عنوان یک پزشک، می‌توانید تفاوت معناداری را در زندگی یک فرد ایجاد کنید.

پس پزشکی بهتره یا دندانپزشکی؟ خوب باید ویژگی‌های رشته دندانپزشکی را هم بررسی کنیم:

  • دندانپزشکی در مقایسه با پزشکی نیاز به مهارت‌های عملی زیادی دارد.
  • دندانپزشکان در انتخاب ساعت‌های کاری آزاد هستند و نسبت به پزشکان عمومی درآمد بیشتری دارند.

 

اگر هنوز شک دارید که برای شما پزشکی بهتره یا دندان؟ توصیه ما این است که اگر توانایی کار عملی و مستقل را دارید رشته دندانپزشکی را انتخاب کنید، اما اگر می‌خواهید در یکی از رشته‌های پزشکی تخصص بگیرید و به کار تیمی هم علاقه دارید، قطعاً با تاثیر مثبت بر زندگی بیماران احساس بهتری خواهید داشت.

کدام سخت‌تر است؟

پزشکی یا دندانپزشکی به‌راستی کدام رشته سخت‌تر است؟ اگر بخواهیم سختی از نظر ورود به دانشگاه را بیان کنیم سختی آن به دانشگاهی بستگی دارد که در آن پذیرش می‌شوید و همچنین به رقابت این دو رشته بستگی دارد که معمولاً رقابت برای قبولی در رشته دندانپزشکی کمی سخت‌تر است و افراد زیادی دوست دارند در این رشته تحصیل کنند. البته در برخی دانشگاه‌ها رقابت برای ورود به رشته پزشکی بیشتر است.

اما اگر بخواهیم رشته پزشکی یا دندانپزشکی را از نظر سختی دروس مقایسه کنیم باید بگوییم که در کل رشته پزشکی نسبت به رشته دندانپزشکی سخت‌تر است.

در دانشکده پزشکی دانش پزشکی با وسعت بیشتری مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما در دانشکده دندانپزشکی بیشتر بر روی مهارت‌های عملی تمرکز می‌شود.

نباید انکار کرد که پزشکی یا دندانپزشکی هر دو از رشته‌های عالی دانشگاهی هستند و تحصیل در آنها دستاورد قابل توجهی در نظر گرفته می‌شود.

اگر توانایی انجام مهارت‌های لازم برای دندانپزشکی را نداشته باشید، ادامه این رشته برایتان بسیار سخت خواهد بود. اما بیشتر دانشجویان تنها پس از چند ترم با کمی تمرین این مهارت‌ها را می‌آموزند.

در دانشکده پزشکی با انواع دروس تئوری سروکار خواهید داشت. ممکن است به‌طور همزمان مجبور شوید چندین مطلب جدید را یاد بگیرید که کمی چالش‌برانگیز است.

درآمد کدام رشته بیشتر است؟

طبیعی است که در مورد درآمد پزشکی و یا دندانپزشکی کنجکاو باشید  و بخواهید بدانید در زمینه درآمد، پزشکی بهتره یا دندان؟

به‌طور متوسط درآمد دندانپزشکان نسبت به پزشکان عمومی بیشتر است. مخصوصاً اگر در زمینه حرفه خود ماهر و شناخته شده باشند. اما رشته‌های تخصصی پزشکی قطعاً جزو پردرآمدترین رشته‌های دنیا محسوب می‌شوند.

 

مهارت‌های مورد نیاز برای هر دو رشته

برای هر دو رشته پزشکی یا دندانپزشکی باید مهارت‌های زیر را داشته باشید:

  • مهارت‌های برقراری ارتباط
  • مهارت‌های رهبری
  • مهارت‌های حل مسئله و تفکر انتقادی

البته دندانپزشکی  به میزان دقت، چابکی و بینایی قوی نیاز دارد، در برخی از رشته‌های پزشکی به‌عنوان جراح به همین مهارت‌های مشابه دندانپزشکی نیاز خواهید داشت.

برای پزشکی تخصص‌های زیادی وجود دارد، برای همین تنوع در رشته‌های پزشکی بیسار زیاد است. به همین دلیل امکان یادگیری مهارت‌های بیشتر در رشته‌های تخصصی پزشکی بیشتر است.

پس برای اینکه بدانید برای شما پزشکی بهتره یا دندانپزشکی؟ این سوال را از خودتان بپرسید که به یادگیری چه چیزهایی علاقه دارید؟

 

تعادل زندگی و کار: کدام رشته بهتر است؟  

اگر از نظر تعادل زندگی و کار بخواهیم پزشکی یا دندانپزشکی را انتخاب کنیم باید بگوییم در رشته دندانپزشکی می‌توانید بین زندگی و کارتان تعادل برقرار کنید. البته برخی رشته‌های پزشکی نیز وجود دارند که با تحصیل در آنها می‌توانید بین کار و زندگی‌تان تعادل داشته باشید مانند تخصص پوست. برای مثال می‌توانید آخر هفته‌ها و یا روزهای تعطیل در کنار خانواده و یا در تعطیلات باشید.

برای اینکه بدانید پزشکی بهتره یا دندان، به این فکر کنید که هر رشته چقدر با اهداف‌تان همخوانی دارد.

 

تفاوت دندانپزشکی با پزشکی

در رشته پزشکی عمومی، سلامت کلی بدن بررسی می‌شود. اگر بخش خاصی از اندام بیمار نیاز به پزشک متخصص داشته باشد، پزشک بیمار خود را به یک متخصص ارجاع می‌دهد. دندانپزشکی هم نوعی رشته تخصصی در نظر گرفته می‌شود که بر روی قسمت‌های خاصی از بدن یعنی دندان متمرکز است.

در رشته دندانپزشکی، بیمارانی که به شما مراجعه می‌کنند معمولاً به‌خاطر دندان درد و بیماری‌های مرتبط با دندان مراجعه می‌کنند، اما تعداد زیادی از مراجعین هم برای اهداف زیبایی به دندانپزشک مراجعه می‌کنند.

فراموش نکنید که تنها اهداف شخصی‌تان می‌توانند تعیین کنند که پزشکی بهتره یا دندانپزشکی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا