عمومی

معرفی رشته زبان و ادبیات فرانسه

اگر بخواهیم به‌طور کلی به معرفی رشته زبان و ادبیات فرانسه بپردازیم، این رشته به بررسی ادبیات مکتوب زبان فرانسه می‌پردازد. دانشجویانی که این رشته را به‌عنوان رشته دانشگاهی خود انتخاب می‌کنند می‌توانند انتظار داشته باشند که پس از فارغ‌التحصیلی بتوانند به زبان فرانسوی صحبت کنند، بخوانند، بنویسند و زبان فرانسوی را درک کنند. اما تمرکز اصلی این رشته بر روی ادبیات فرانسه است که در آن با شاعران و نویسندگان فرانسوی و آثار آنها آشنا خواهید شد.

معرفی رشته زبان و ادبیات فرانسه

کشور فرانسه دارای ادبیات غنی است و بسیاری از نویسندگان و شاعران بزرگ دنیا مانند ویکتور هوگو در این کشور به دنیا آمده‌اند. در ادامه به معرفی رشته زبان و ادبیات فرانسه می‌پردازیم تا شما را با این رشته آشنا کنیم:

دروس رشته زبان و ادبیات فرانسه

با وارد شدن به رشته زبان و ادبیات فرانسه ابتدا باید دوره مقدماتی زبان فرانسه را پشت سر بگذارید. در دوره مقدماتی با درس‌هایی مانند زبان اختصاصی فرانسه، مکالمه زبان فرانسه، ترجمه ساده، خواندن متون اسلامی به زبان فرانسوی، آواشناسی و فرانسه، نقد ادبی، ترجمه انواع متون فرانسه به فارسی و یا از فارسی به فرانسه و واژه‌شناسی زبان فرانسه و غیره آشنا خواهید شد.

دروس تخصصی رشته زبان و ادبیات فرانسه هم عبارتند از: خواندن و درک متون گوناگون فرانسوی، ترجمه گروهی در کارگاه ترجمه، ترجمه متون علمی و فنی، ترجمه شفاهی زبان فرانسه، ترجمه متون مطبوعاتی فرانسه و غیره.

مهارت‌های لازم برای رشته زبان و ادبیات فرانسه

مهارت‌های خواندن، شنیداری، نوشتاری و صحبت کردن از مهارت‌های ضروری برای موفقیت در رشته زبان و ادبیات فرانسه است. این 4 مهارت، پایه ورود به این رشته محسوب می‌شوند. البته اگر قبل از ورود به این رشته با زبان فرانسه آشنایی نداشته باشید نیازی به نگرانی نیست، چون در دوره مقدماتی این مهارت‌ها را یاد خواهید گرفت. بهتر است علاوه بر یادگیری در دانشگاه خودتان هم به‌طور همزمان به یادگیری این زبان بپردازید تا تسلط کامل را برای به دست آوردن این چهار مهارت داشته باشید.

فرصت‌های شغلی برای رشته زبان و ادبیات فرانسه

قطعاً در هر رشته‌ای تحصیل کنید، می‌خواهید بدانید بعد از فارغ‌التحصیلی چه فرصت‌های شغلی در انتظار شما است. در ادامه معرفی رشته زبان و ادبیات فرانسه شما را با فرصت‌های شغلی این رشته آشنا می‌کنیم:

مترجمی غیر رسمی زبان فرانسه

رشته‌های زبان یکی از رشته‌هایی هستند که حتی در دوران دانشجویی هم می‌توانید مشغول به کار شوید. برای مثال، اگر به کار ترجمه علاقه داشته باشید، می‌توانید با ترجمه متون فرانسوی به فارسی و یا فارسی به فرانسوی شروع کنید. برای اینکه در ترجمه متون فرانسوی موفق شوید باید به اندازه کافی تمرین کنید. اگر به زبان فرانسه تسلط کافی داشته باشید می‌توانید به‌عنوان مترجم شفاهی فرانسه مشغول به کار شوید.

 مترجم رسمی زبان فرانسه

برای اینکه مترجم رسمی قوه قضائیه شوید، باید در آزمون مترجمی رسمی به‌صورت کتبی و شفاهی که از سوی قوه قضائیه برگزار می‌شود شرکت کنید. با قبولی در این آزمون، شما اسناد و مدارکی را که برای ارائه به سفارت فرانسه لازم هستند را ترجمه و مهر و امضاء خواهید کرد. از مهارت‌های ضروری برای این شغل، آشنایی و تسلط کامل به لغات حقوقی زبان فرانسه است.

آموزش و تدریس زبان فرانسوی

اگر به تدریس و آموزش زبان فرانسه علاقه داشته باشید، می‌توانید در موسسات زبان‌های خارجه به افراد علاقمند این زبان را آموزش دهید. برای این کار باید از مهارت‌های مدیریت کلاس، مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های بین فردی خوبی برخوردار باشید. همچنین می‌توانید این زبان را به‌صورت خصوصی نیز تدریس کنید.

صنعت توریسم

صنعت توریسم یکی از صنایعی است که به سرعت در حال پیشرفت است و فرصت‌های شغلی بسیاری را فراهم کرده است. اگر به مسافرت و گردش و تفریح علاقه داشته باشید، می‌توانید با تورلیدری زبان فرانسه هم کسب درآمد کنید و هم از سفر و تفریح‌تان لذت ببرید. برای این که در این کار موفق شوید باید بتوانید به شیوایی فرهنگ و طبیعت هر مکان را برای گردشگران به زبان فرانسوی توضیح دهید.

امکان مهاجرت با رشته زبان و ادبیات فرانسه

هدف بسیاری از افرادی که این رشته را به‌عنوان رشته دانشگاهی انتخاب می‌کنند مهاجرت به کشورهای دیگر است. برای ادامه تحصیل در رشته زبان و ادبیات فرانسه می‌توانید یکی از کشورهای فرانسه و یا کانادا را انتخاب کنید. حتی اگر رزومه خوبی هم داشته باشید ممکن است بتوانید از شرایط بورسیه استفاده کنید و به‌صورت رایگان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری زبان فرانسه تحصیل کنید.

کلام آخر

انتخاب رشته تحصیلی برای آینده شغلی یکی از موارد مهمی است که باید به آن توجه کنید. هدف این مقاله این بود که با معرفی رشته زبان و ادبیات فرانسه با این رشته آشنا شوید و پس از جمع‌بندی همه مواردی که در این مقاله به آنها پرداخته شد، بتوانید تصمیم درستی بگیرید. شاید هنگام انتخاب رشته نگران این باشید که عدم آشنایی با این زبان ممکن است باعث شکست شما در این رشته شود. اما رشته زبان و ادبیات فرانسه با رشته زبان انگلیسی متفاوت است و بد نیست بدانید که از همان ابتدا زبان فرانسه به‌صورت پایه برای دانشجویان این رشته آموزش داده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا