عمومی

معرفی رشته زبان و ادبیات آلمانی

یکی از مهم‌ترین شرایط زندگی در دنیای امروزی، تسلط به یک زبان بین‌المللی به غیر از زبان انگلیسی است. اگر قصد تحصیل در این رشته را دارید، هدف‌مان در این مقاله، معرفی رشته زبان و ادبیات آلمانی به‌عنوان پرگویش‌ترین زبان اتحادیه اروپا است. این رشته برای کسانی مناسب است که به فرهنگ و زبان آلمانی علاقه دارند. قبل از اینکه این رشته را به‌عنوان رشته دانشگاهی‌تان انتخاب کنید بهتر است در مورد آینده شغلی این رشته و بازار کار آن آشنا شوید.

 معرفی رشته زبان و ادبیات آلمانی

در همین ابتدای معرفی رشته زبان و ادبیات آلمانی باید به هدف این رشته بپردازیم:

  • هدف اصلی رشته زبان و ادبیات آلمانی، تربیت افراد مسلط به زبان آلمانی برای تدریس زبان آلمانی در موسسات و دانشگاه‌ها است
  • برآوردن نیاز بازار کار به رشته زبان و ادبیات آلمانی در حوزه‌های کاری مانند مترجمی و خدمات اداری در سازمان‌ها.

اگر قصد ادامه تحصیل در این رشته را داشته باشید می‌توانید در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان آلمانی تحصیل کنید.

 

توانایی‌های لازم برای رشته زبان و ادبیات آلمانی

باید بدانید که زبان آلمانی یکی از سخت‌ترین زبان‌های دنیا محسوب می‌شود. در واقع تنها با تحصیل در این رشته نباید انتظار درآمد بسیار بالا داشته باشید. بلکه باید به اندازه کافی به این زبان تسلط پیدا کنید و مطالعه مداوم داشته باشید. در واقع برای موفقیت در این رشته به علاقه و عشق زیاد به مطالعه زبان آلمانی نیاز دارید.

 

بازار کار رشته زبان و ادبیات آلمانی

در ادامه معرفی رشته زبان و ادبیات آلمانی می‌خواهیم با بازار کار و آینده شغلی این رشته آشنا شویم، چرا که حق طبیعی هر فردی است که در مورد آینده شغلی رشته تحصیلی‌اش نگران باشد. اگر جزو کسانی هستید که دروس را به‌صورت طوطی‌وار یاد می‌گیرند و فقط به دنبال گرفتن نمره هستند، باید بدانید که نمی‌توانید از آینده شغلی خوبی برخوردار باشید.

اگر به کار ترجمه متون آلمانی علاقمند باشید بهتر است تا تمام شدن دوران دانشگاه صبر کنید و تمام دوران دانشگاه را صرف یادگیری صحیح و اصولی زبان المانی کنید. سپس بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانید با همکاری در دارالترجمه‌ آلمانی شروع کنید و به ترجمه زبان آلمانی بپردازید.

با مهارت در ترجمه آلمانی می‌توانید در صداوسیما، مطبوعات و شرکت‌های مختلف استخدام شوید. ترجمه فیلم، ترجمه کتاب و یا همکاری با آموزشگاه‌های زبان‌های خارجی به‌عنوان مدرس زبان آلمانی از دیگر فرصت‌های شغلی رشته زبان و ادبیات آلمانی محسوب می‌شوند. اگر از توانایی لازم هم برخوردار باشید، می‌توانید به‌عنوان معلم خصوصی زبان آلمانی مشغول شوید که درآمد بالایی هم دارد.

 

دروس رشته زبان و ادبیات آلمانی

زبان‌شناسی و ادبیات آلمانی از مهم‌ترین دروس این رشته محسوب می‌شوند. همچنین پس از اینکه با نگارش و گرامر زبان آلمانی آشنا شدید، تدریس دروسی مانند نمایشنامه، تاریخ آلمان و غیره شروع می‌شود. اگر قبل از ورود به این رشته با ساختار زبان آلمانی آشنایی نداشته باشید لازم نیست نگران باشید، چون آشنایی با ساختار زبان اولیه از پایه یکی از اهداف مهم رشته زبان و ادبیات زبان آلمانی است. برای اینکه در کار ترجمه زبان آلمانی مهارت کافی را داشته باشید، دروس ساختار پایه زبان آلمان را باید جدی بگیرید. با اینکه بیشتر دروس این رشته مشابه با دروس مترجمی زبان آلمانی است، اما تمرکز اصلی آن بر روی ادبیات آلمانی است.

اصول نامه‌نگاری، جمله‌نویسی و مقدمات انشاء، سخنرانی و بحث، ترجمه پیشرفته زبان آلمانی، درآمدی بر ادبیات آلمان، بررسی آثار منثور زبان آلمانی، بررسی آثار ترجمه شده از زبان آلمانی به زبان فارسی و ترجمه متون اسلامی از دروس تخصصی رشته زبان و ادبیات آلمانی محسوب می‌شود.

 

نحوه پذیرش رشته زبان و ادبیات آلمانی

یکی از دغدغه‌های داوطلبان کنکور رشته‌های زبان‌‌های خارجی قبولی در محبوب‌ترین رشته‌های زبان خارجی است. با قبولی در آزمون سراسری زبان‌های خارجه می‌توانید زبان و ادبیات آلمانی را به‌عنوان رشته تحصیلی‌تان انتخاب کنید. البته برخی دانشگاه‌ها در حال حاضر ظرفیت پذیرش بدون کنکور رشته زبان و ادبیات آلمانی را دارند.

اگر در کنکور سراسری زبان‌های خارجه مجاز به انتخاب رشته شده باشید و بخواهید این رشته را انتخاب کنید، می‌توانید در فرم انتخاب رشته، گرایش زبان و ادبیات آلمانی را انتخاب کنید. البته زبان آلمانی جزو رشته‌هایی است که پذیرش آن از طریق کنکور سراسری محدود است و فقط برخی از دانشگاه‌های روزانه و دانشگاه آزاد پذیرش می‌پذیرند.

 

کلام آخر

شاید فکر کنید که چون زبان آلمانی از سخت‌ترین زبان‌های دنیا است پس یادگیری آن نیز سخت و دشوار است. اما بد نیست بدانید که اگر بتوانید زبان انگلیسی را به خوبی یاد بگیرید، پس می‌توانید زبان آلمانی را هم یاد بگیرید. در واقع، زبان آلمانی یکی از مهم‌ترین زبان‌های دنیا محسوب می‌شود چرا که زبان آلمانی یکی از زبان‌های اصلی علم و فلسفه محسوب می‌شود. در این مقاله تلاش کردیم تا با معرفی رشته زبان و ادبیات آلمانی شما را با این رشته آشنا کنیم تا با آگاهی بیشتری در مورد آینده شغلی‌تان تصمیم بگیرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا