عمومی

دیکشنری عربی به فارسی

آیا می‌خواهید زبان عربی را یاد بگیرید تا بتوانید اشعار درخشان نزار قبانی و محمود درویش را به عربی بخوانید؟ یا این‌که دوست دارید به عنوان مترجمی کاربلد، وارد عرصه ترجمه عربی شوید؟ شاید هم می‌خواهید تورلیدر شوید و جاذبه‌های ایران را به گردشگران عرب نشان دهید. فرقی نمی‌کنید هدف‌تان از یادگیری زبان عربی چیست، در هر صورت، باید دیکشنری عربی به فارسی را در کنارتان داشته باشید. تنوع فرهنگ‌های عربی به فارسی در بازار ایران آنقدر زیاد است که در هر کدام از مراحل یادگیری زبان عربی باشید، می‌توانید فرهنگ لغت عربی به فارسی متناسب با نیازتان را بیابید. اگر به زبان‌های دیگر نیز مسلط هستید، دنیای وسیع‌تر و انتخاب‌های بیشتری را پیش روی‌تان خواهید داشت. برای مثال، می‌توانید به سراغ دیکشنری عربی به انگلیسی و عربی به فرانسوی بروید.

در این مطلب، انواع دیکشنری عربی به فارسی را معرفی خواهیم کرد. همچنین، از دیکشنری‌های عربی به انگلیسی و فرانسه به عربی نیز برای‌تان خواهیم گفت. با شبکه مترجمین ایران همراه باشید.

فرهنگ معاصر عربی – فارسی

کتاب فرهنگ معاصر عربی - فارسی

وقتی به دنبال دیکشنری عربی به فارسی هستید، احتمالاً، فرهنگ معاصر عربی-فارسی، اثر دکتر آذرتاش آذرنوش، از اولین گزینه‌های پیش روی‌تان خواهد بود. این دیکشنری، با بیش از 5000 کلمه، بر اساس فرهنگ عربی- انگلیسی هانس ور، دانشمند آلمانی، است. دکتر آذرنوش، در تألیف این فرهنگ عربی به فارسی، اصطلاحات و واژگان جدید عربی را نیز آورده است و از دیگر دیکشنری‌های عربی به انگلیسی و همچنین، دیکشنری‌های عربی به فرانسه و عربی به فارسی بهره گرفته است.

نشر نی این دیکشنری عربی به فارسی را، در 1269 صفحه، منتشر کرده است. همچنین، نسخه الکترونیک این دیکشنری در اینترنت موجود است.

دیکشنری عربی به آلمانی هانس ور

همان‌طور که گفتیم، آذرنوش دیکشنری فرهنگ معاصر عربی- فارسی را بر اساس فرهنگ عربی-انگلیسی هانس ور نگاشته است. دیکشنری عربی-انگلیسی هانس ور آلمانی نیز داستان خودش را دارد. در واقع، این دیکشنری، در ابتدا، دیکشنری عربی به آلمانی بوده است. هانس ور، مدت‌ها قبل از آغاز جنگ جهانی دوم، شروع به تدوین این لغت‌نامه کرد و طی تدوین آن، به سراغ منابع زیر رفت:

  • آثار طه حسین
  • آثار توفیق‌الحکیم
  • آثار محمود تیمور
  • آثار منفلوطی
  • آثار جبران خلیل جبران
  • آثار امین‌الریاحی
  • سالنامه‌ها، مجله‌ها، روزنامه‌ و کتاب‌های درسی عربی

حاصل کار هانس ور، در سال 1959، در قالب دیکشنری عربی  به آلمانی منتشر شد. در سال 1959، این دانشمند آلمانی ویراست جدید این دیکشنری را منتشر کرد. هانس ور، برای ویراست جدید کتابش، به سراغ آثار اشخاصی چون عبدالسلام عجیلی، کرم ملحم کرم و میخائیل نعیمه رفت. علاوه بر این‌ها، مثل زمان تدوین اولین نسخه، به سراغ مطبوعات و کتب درسی جدید نیز رفت.

دیکشنری عربی به انگلیسی هانس ور

دیکشنری عربی به انگلیسی هانس ور

پس از انتشار ویراست جدید دیکشنری عربی به آلمانی، هانس ور تصمیم به ترجمه این دیکشنری به زبان انگلیسی گرفت. این دانشمند آلمانی، هنگام ترجمه دیکشنری عربی به انگلیسی، میلتون کوان را نیز در کنار خود داشت. در سال 1961، دیکشنری عربی به انگلیسی هانس ور منتشر شد. بسیاری موسسه‌ها و شرکت‌های عربی-آمریکایی به انتشار این دیکشنری کمک کردند. این اثر هانس ور، همواره، از پرکاربردترین و محبوب‌ترین دیکشنری‎های عربی به انگلیسی است.

فرهنگ جیبی عربی- فارسی

فرهنگ جیبی عربی- فارسی، اثر دکتر حمید طبیبیان، یکی دیگر از دیکشنری‌های پرکاربرد عربی به فارسی است. در حال حاضر، نشر امیرکبیر فرهنگ جیبی عربی به فارسی را، در 574 صفحه، منتشر می‌کند.

فرهنگ بزرگ جامع نوین (عربی به فارسی)

فرهنگ بزرگ جامع نوین (عربی به فارسی)

 

فرهنگ بزرگ جامع نوین (عربی به فارسی) ترجمه المنجد (با اضافات)، ترجمه احمد سیاح، یکی دیگر از فرهنگ‌های مهم عربی به فارسی است. مؤلف این دیکشنری لویس معلوف است و سیاح آن را به فارسی برگردانده است. در حال حاضر، نشر اسلام این لغت‌نامه عربی به فارسی را در دو مجلد منتشر می‌کند. این دو جلد، در مجموع، حاوی 2337 صفحه است. به علاوه، این فرهنگ عربی به فارسی به همراه CD در بازار عرضه می‌شود.

فرهنگ دانشگاهی عربی فارسی

 

کتاب فرهنگ دانشگاهی فارسی به عربی از گزینه‌های مناسب برای دانشجویان رشته عربی است. این دیکشنری را المنجدالابجدی تألیف کرده است و احمد سیاح آن را به فارسی برگردانده است. نشر فرحان فرهنگ دانشگاهی عربی به فارسی را، در 952 صفحه، منتشر کرده است.

فرهنگ ‌المعجم الوسیط (عربی به فارسی)

فرهنگ ‌المعجم الوسیط (عربی به فارسی)

فرهنگ المعجم الوسیط یکی دیگر از دیکشنری‌های جامع عربی به فارسی است. محمد بندر ریگی مترجم این فرهنگ است و مؤلف‌های آن عبارتند از دکتر ابراهیم انیس، عطیه الصوالحی، محمد خلف احمد و دکتر عبدالحلیم منتصر. انتشارات اسلامی این فرهنگ عربی به فارسی را در دو مجلد و 2272 صفحه منتشر می‌‎کند.

فرهنگ دانش‌آموز (عربی به فارسی و فارسی به عربی)

اگر به دنبال لغت‌نامه‌ای هستید که عربی به فارسی و همچنین، فارسی به عربی باشد، فرهنگ دانش‌آموز گزینه مناسبی برای شما است. این فرهنگ لغت عربی نیز اثر احمد سیاح است. نشر اسلام این فرهنگ عربی را در 800 صفحه منتشر می‌کند.

دیکشنری تصویری Arabic-English Bilingual Visual Dictionary

دیکشنری تصویری Arabic-English Bilingual Visual Dictionary

 

دیکشنری تصویری عربی به انگلیسی Arabic-English Bilingual Visual Dictionary از بهترین گزینه‌ها برای یادگیری زبان عربی است. این دیکشنری، با بیش از 6000 تصویر، یادگیری عربی را برای دوستداران زبان شیوای عربی آسان‌‎تر کرده است. ساختار دیکشنری این دیکشنری عربی به انگلیسی بر اساس موضوع است، نه حروف الفبا. بنابراین، می‌توانید واژگان مربوط به هر موضوع را، به طور کامل، یاد بگیرید. همچنین، اگر قصد سفر به یک کشور عربی را دارید، این دیکشنری تصویری می‌تواند در سفر همراهتان باشد.

این دیکشنری عربی به انگلیسی اپلیکیشن رایگان نیز دارد و استفاده از آن بسیار آسان است. اپلیکیشن دیکشنری تصویری عربی را از Google Play و App Store دانلود کنید. با استفاده از این اپلیکیشن، می‌توانید تلفظ واژگان را نیز به راحتی یاد بگیرید.

دیکشنری Oxford Essential Arabic Dictionary (انگلیسی به عربی و عربی به انگلیسی)

دیکشنری Oxford Essential Arabic Dictionary با بیش از 16000 واژه و عبارت، از کامل‌ترین و به‌روزترین دیکشنری‌های عربی است. استفاده از این دیکشنری بسیار آسان است. اگر می‌خواهید از دیکشنری‌های عربی به فارسی فراتر روید، می‌توانید این گزینه انتخاب کنید.

دیکشنری Merriam Webster’s Arabic-English Dictionary (عربی به انگلیسی)

دیکشنری عربی به انگلیسی Merriam Webster’s Arabic-English Dictionary از پرفروش‌ترین دیکشنری‌های عربی به فارسی است. در این دیکشنری، می‌توانید به‌روزترین واژگان عربی و انگلیسی را مشاهده کنید. همچنین، اگر به دنبال یادگیری زبان عربی هستید، می‌توانید در کنار فرهنگ عربی به فارسی، از این دیکشنری عربی به انگلیسی نیز استفاده کنید.

دیکشنری Arabic-English Dictionary of Qurʾanic Usage

اگر علاقه‌مند به ترجمه قرآن هستید و می‌خواهید علاوه بر دیکشنری‌های عربی به فارسی، گزینه‌های دیگری را نیز داشته باشید، از دیکشنری عربی به انگلیسی Arabic-English Dictionary of Qurʾanic Usage غافل نشوید. این دیکشنری بسیار جامع است و مؤلفان آن، السیاد بدوی و محمد عبدل حلیم، سال‌ها تجربه در مطالعات قرآنی دارند.

دیکشنری COMPACT PLUS FRANÇAIS-ARABE (عربی به فرانسه)

دیکشنری COMPACT PLUS FRANÇAIS-ARABE (عربی به فرانسه)

اگر مسلط به زبان فرانسه هستید و می‌خواهید زبان عربی را نیز بیاموزید، دیکشنری COMPACT PLUS FRANÇAIS-ARABE گزینه بسیار مناسبی برای‌تان خواهد بود. این دیکشنری جامع حاوی دویست هزار واژه است. همچنین، می‌توانید معادل واژگان تخصصی رشته‌هایی مانند اقتصاد، علوم سیاسی، علوم فنی و مطالعات فرهنگی را نیز در این دیکشنری عربی به فرانسه بیابید. این دیکشنری فرانسه به عربی در 1728 صفحه منتشر می‌شود.

سخن آخر

همان‌طور که مشاهده کردید، تنوع دیکشنری عربی به فارسی در بازار کم از تنوع دیکشنری انگلیسی به فارسی ندارد. اگر در پی یادگیری زبان عربی هستید یا می‌خواهید وارد مراحل پیشرفته یادگیری عربی بشوید، می‌توانید از فرهنگ عربی به فارسی متناسب با نیازتان استفاده کنید. همچنین، اگر به زبان‌های دیگر، مانند فرانسه و انگلیسی، مسلط هستید، می‌توانید در مسیر یادگیری زبان عربی، از انواع دیکشنری عربی به انگلیسی و عربی به فرانسه بهره بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا