مقاله نویسی

ساختار مقاله isi – شرح مختصر اجزای مقاله

وقتی تصمیم به نگارش مقاله‌ای آکادمیک می‌گیرید و می‌خواهید ترجمه مقاله تان را در ژورنال‌های ISI منتشر کنید، مسیر رقابتی و پرچالشی را پیش روی‌تان خواهید داشت. در واقع، باید همه اصول و قوانین مربوط به نگارش مقاله ISI را بدانید تا بتوانید مقاله‌ای مقبول را بنویسید؛ مقاله‌ای که ژورنال مورد نظرتان آن را رد نکند. مقاله‌های علمی راهی برای تعامل میان دانشمندان و پژوهشگران در سراسر جهان است. اگر می‌خواهید این ابزار تعامل را انتخاب کنید، باید ساختار کلی آن را بشناسید و همچنین، نحوه نگارش تک تک قسمت‌های آن را بدانید. آما اصول مقاله نویسی چیست؟ مقاله ISI از چه قسمت‌هایی تشکیل می‌شود؟

در این مطلب، هر آنچه باید در مورد ساختار مقاله ISI بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با شبکه مترجمین ایران همراه باشید!

همان‌طور که می دانید ترجمه ماشینی، مثل ترجمه گوگل ترنسلیت، همواره ایرادهایی دارد. به عبارت ساده، هیچ ترجمه‌ای جای ترجمه انسانی را نمی‌گیرد. اگر می‌خواهید ترجمه‌تان را مترجمی کاربلد و حرفه‌ای انجام دهد، می‌توانید به شبکه مترجمین ایران، بزرگ‌ترین سایت تخصصی ترجمه در ایران، اطمینان کنید. همواره، برندهای معتبری مانند سامسونگ، مزدا و هواوی به ما اعتماد کرده‌اند و ترجمه‌شان را به مترجمین مجرب ما سپرده‌اند. ما بیش از 45,000 مترجم داریم که هر کدام در رشته‌‌های تخصصی مشخصی تبحر دارند. برای مثال، محتوای تخصصی حوزۀ صنایع را به مترجمی می‌سپاریم که در این رشته تحصیل کرده است یا این‌که مسلط به متون این حوزه است. برای استفاده از خدمات ترجمه مقاله، ترجمه متن، ترجمه کتاب، ترجمه سایت، ترجمه کاتالوگ و بروشور و حتی ترجمه همزمان، کافی است وارد سایت شبکه مترجمین ایران شوید و سفارش‌تان را ثبت کنید. ثبت نام و آپلود فایل در سایت شبکه مترجمین ایران
ساختار مقاله
ساختار مقاله

مقاله ISI چه قسمت‌هایی دارد؟

اگر می‌خواهید مقاله آکادمیک برای ژورنال‌های ISI بنویسید، در قدم اول، باید ساختار کلی یا قسمت‌های مختلف آن را بشناسید. مقاله آکادمیک متشکل از قسمت‌های زیر است:

  • عنوان
  • چکیده
  • کلید واژگان
  • مقدمه
  • مطالب و روش‌ها
  • نتایج
  • بحث
  • نتیجه‌گیری
  • تقدیر و تشکر
  • منابع

نگارش هر کدام از این قسمت‌ها نیز قوانین و اصول مختص به خودشان را دارند. در ادامه، از نحوه نگارش این قسمت‌ها، به تفصیل، برای‌تان خواهیم گفت.

عنوان

عنوان مقاله اولین چیزی است که خواننده را ترغیب به خواندن مقاله‌تان می‌کند. اما عنوان مقاله علمی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ عنوان مقاله باید علمی باشد و گویای مواد و مطالب درون مقاله‌تان باشد، چرا که عنوان اولین چیزی است که سردبیر و خوانندگان خواهند دید. عنوان مقاله باید مضمون اصلی مقاله‌تان را در خود داشته باشد و علاوه بر آن، جذاب باشد. یادتان باشد که نباید عنوانی طولانی بنویسید. همچنین، نباید در عنوان مقاله‌تان، از علائم اختصاری ناشناخته استفاده کنید.

چکیده

چکیده دومین قسمت از مقاله ISI است. در این قسمت، می‌بایست خلاصه‌ای کامل را از مقاله‌تان ارائه دهید. طول چکیده، بسته به ژورنال، متفاوت است، اما معمولاً، چکیده حاوی 200 کلمه است. در واقع، باید بتواند در 200 کلمه، نشان دهید موضوع مورد نظرتان ارزش تحقیق و پژوهش را داشته است و توانسته‌اید به نتایج قابل توجهی دست یابید. چکیده اصولی و خوب می‌تواند خواننده را ترغیب به خواندن ادامه مقاله کند. یادتان باشد چکیده را با ساختار مجهول بنویسید و در آن، فقط بر یافته‌های‌تان اشاره کنید و چیزی فرا تر از اطلاعات درون مقاله در آن نگنجانید. در ضمن، لازم نیست در این قسمت، به منابع مورد استفاده‌تان اشاره کنید.

اما زمان افعال در چکیده مقاله چیست؟ در چکیده مقاله، می‌توانید از زمان حال و همچنین، افعال زمان گذشته استفاده کنید.

کلید واژگان

بهتر است کلیدواژگان مقاله‌های آکادمیک عباراتی متشکل از 2 تا 4 کلمه باشند. کلیدواژگان باید کاملاً مرتبط با مضمون مقاله‌تان باشد. اما چرا باید کلیدواژگان مقاله علمی را مشخص کنیم؟ در واقع، کلید واژه باعث می‌شود دیگر پژوهشگران و نویسندگان نیز بتوانند مقاله‌تان را بیابند.

مقدمه

در بخش مقدمه، باید دلیل انتخاب موضوع‌تان را شرح دهید. در واقع، می‌بایست بگویید چرا این موضوع را برای پژوهش انتخاب کرده‌اید. در این قسمت، برخی اطلاعات زمینه‌ای را ارائه می‌دهیدو سوالات و مشکلات مربوط به موضوع‌تان را شرح می‌دهید. به عبارت ساده، در قسمت مقدمه، باید بگویید قرار است کدام شکاف را در ادامه مقاله‌تان پر کنید.

بهتر است در ابتدای مقاله، کلیت مقاله را توضیح دهید، سپس به سراغ جزئیات و مباحث اصلی بروید.

در بخش مقدمه، می‌بایست از پژوهش‌های گذشته و یافته‌های‌شان بگویید، نقص‌های‌شان را نشان دهید و سپس، از رویکرد خودتان بگویید.

در آخرین پاراگراف از مقدمه‌تان، باید ساختار مقاله و مباحث مطرح‎‌شده در بخش‌های بعدی را شرح دهید.

 مطالب و روش‌ها

نوشتن این بخش بسیار کسل‌کننده است، اما یادتان باشد اگر این بخش را با دقت بنویسید، شانس پذیرش مقاله‌تان بیشتر خواهد شد. به علاوه، می‌توانید نتیجه‌گیری بهتری را نیز بنویسید. در این قسمت، باید شرح دهید چه تکنیک، استراتژی و روشی را برای پژوهش و نگارش مقاله انتخاب کرده‌اید.

این قسمت نیز با ذکر کلیات شروع می‌شود و در نهایت، با ذکر جزئیات به اتمام می‌رسد. یادتان باشد که در این قسمت، باید از مسیرتان بگویید و نیازی نیست از مزایا و معایب روش‌های خاصی بگویید.

نتایج

در بخش نتایج، نوبت به بیان دستاوردها، یافته‌ها و اهمیت و اعتبارشان می‌رسد. همچنین، در این قسمت، باید یافته‌های آماری‌تان را نیز بیان کنید. یادتان باشد برای نگارش این قسمت از مقاله آکادمیک‌تان، باید از افعال زمان گذشته استفاده کنید.

در بخش نتایج، همان‌طور که از نامش پیدا است، باید نتایج اصلی پژوهش‌تان را بیان کنید. در واقع، باید گزارشی عینی از یافته‌های‌تان ارائه دهید. در صورت لزوم، می‌توانید از شکل‌ها و جداول نیز برای بیان نتایج استفاده کنید. می‌توانید داده‌های‌تان را تجزیه و تحلیل کنید و در نهایت، آن‌ها را در قالب جدول و شکل ارائه دهید.

بحث

در بخش بحث،  نوبت به تفسیر و تحلیل نتایج و دستاوردها می‌رسد. در این قسمت، باید طرح کلی پژوهش‌هایی که پیش‌تر در مورد عنوان مورد نظرتان انجام شده است و در مقدمه نیز در موردش گفته‌اید ارائه دهید. در این بخش، باید روش‌ها یا نتایج مقاله‌های پیشین را با روش و نتایج مقاله خودتان مقایسه کنید. برای نوشتن قسمت بحث، از افعال گذشته استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

در بخش نتیجه‌گیری مقاله ISI، باید خلاصه‌ای از کل مقاله‌تان ارائه دهید. در واقع، این قسمت شبیه به بخش چکیده است، اما محدودیت کلمه ندارد. نتیجه‌گیری جایی برای شرح اهمیت موضوع، نتایج پژوهش و پژوهش‌های آتی در این حوزه است. زمان افعال بخش نتیجه‌گیری گذشته و آینده است.

تقدیر و تشکر

بخش تقدیر و تشکر ضروری یا اجباری نیست. در این بخش، از همه کسانی که شما را در مسیر انجام پژوهش و نگارش مقاله یاری کرده‌اند تشکر می‌کنید. همچنین، می‌توانید از نهادهایی که سرمایه‌گذاری پژوهش‌تان را بر عهده گرفته‌اند، تجهیزات لازم را در اختیارتان قرار داده‌اند یا به هر طریقی، در مسیر پژوهش یاری‌تان کرده‌اند تشکر و تقدیر کنید.

منابع

در نهایت، نوبت به منابع می‌رسد. در این بخش، باید تک تک منابعی را که در نگارش مقاله‌تان استفاده کرده‌اید ذکر کنید.

سخن آخر

اگر به فکر انتشار مقاله در ژورنال‌های ISI هستید، در قدم اول، باید ساختار مقاله ISI را بشناسید. در واقع، اگر ساختار این مقالات را نشناسید، شانس انتشار مقاله‌تان کاهش خواهد یافت. مقاله ISI متشکل از این قسمت‌ها است: عنوان، چکیده، مقدمه، کلید واژگان، مطالب و روش‌ها، نتایج، بحث، نتیجه‌گیری، تقدیر و تشکر و منابع. با شناخت این قسمت و قوانین مربوط به نگارش هر کدام از آن‌ها، می‌توانید مقاله‌ای مقبول بنویسید و شانس پذیرش مقاله‌تان را افزایش دهید.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. بین المللی را اشتباه نوشته اید.

    1. حامد بصیرت گفت:

      با تشکر از اطلاع رسانی، اشتباه اصلاح شد.

  2. سلام و عرض ادب،
    از معلومات تان جهان سپاس. ممکن است یک نمونه بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا