مقاله نویسی

سرقت ادبی یا plagiarism یکی از علل رد شدن مقاله

تعریف سرقت ادبی و انواع آن ترجمه مقاله فارسی به انگلیسی

مقاله‌های پژوهشی اغلب بر پایه آثار پیشین تهیه می‌شوند و عنصری ضروری برای موفقیت آکادمیک هستند. در این میان، ارجاع‌دهی نامناسب می‌تواند هم احتمال پذیرفته شدن و انتشار مقاله را کاهش دهد و هم با ایجاد شائبه سرقت ادبی به اعتبار نویسنده لطمه بزند. به طور کلی، هرگونه بازنمایی افکار دیگران به عنوان افکار خود سرقت ادبی محسوب می‌شود. این عمل چنان در جوامع دانشگاهی تقبیح می‌شود که ممکن است نام نویسنده را برای همیشه در لیست سیاه قرار دهد. در این نوشتار در خصوص انواع سرقت ادبی در مقاله‌های پژوهشی سخن خواهیم گفت. بنابرین اگر ترجمه مقاله خود را به کسی میسپارید حتما قبل از ارسال مقاله، کپی نبودن جملات انگلیسی آن را بررسی کنید.

سرقت ادبی مستقیم

در این نوع سرقت ادبی، شما ایده‌ها و آثار دیگران را به نام خودتان ارائه می‌دهید.
مطالب دیگران به صورت کلمه به کلمه کپی می‌شود یا با تغییر جزئی در متن می‌آید.

سرقت ادبی موزاییکی

این نوع سرقت، سرقت ادبی وصله ای هم نامیده می‌شود.
زمانی که نویسنده قطعات مختلفی از منابع مختلف را در کنار هم قرار دهد، بدون اینکه آنها را در گیومه بیاورد یا در عین حفظ ساختار و معنای کلی متن از کلمات مترادف استفاده کند. به عبارت دیگر، نویسنده با «وصله کردن» چند تکه ایده یا متن متعلق به دیگران، ایده یا متن جدیدی به دست می‌آورد و آن را به عنوان اثر خود ارائه می‌دهد.

سرقت ادبی ایده‌ها

ذکر ایده یک فرد دیگر، به شکل نظریه، تفسیر، روش یا اصطلاح جدید، بدون ارجاع به منبع.
حتی اگر آن را با کلمات و ادبیات خود بازنویسی کرده باشید.

سرقت ادبی از منابع غیرعلمی

گاهی ممکن است منبعی که مطلب را از آن گرفته‌اید مربوط به ادبیات پژوهشی نباشد. با این حال، در صورتی که اطلاعات منحصر بفردی از ترجمه مقاله شما از آن منبع گرفته شده است، باید به آن ارجاع دهید. کتاب‌ها، وبسایت‌ها، وبلاگ‌ها، سخنرانی‌ها و حتی مکالمات شخصی جزء این منابع هستند.

سرقت از خود یا نشر مکرر

تکرار ایده‌های خودتان که پیش‌تر منتشر شده‌اند، چه به مقدار کم (مثلاً یک پاراگراف در داخل متن) یا در مقیاس بزرگ باشد (مثل انتشار ترجمه مقاله در دو نشریه مختلف) سرقت از خود نام دارد. بخشی از جنبه غیراخلاقی این کار ناشی از آن است که بیشتر نشریات پیش از پذیرش مقاله از شما می‌پرسند که آیا آن را در جای دیگری منتشر کرده‌اید یا نه. به علاوه، ممکن است، مثلاً در حالتی که کار پژوهشی را برای سازمان خاصی انجام داده‌اید، با این کار قانون کپی رایت را نقض کنید.

سرقت ادبی تصادفی

این نوع سرقت ادبی زمانی رخ می‌دهد که فرد اصول ارجاع را نداند یا آن را به درستی انجام ندهد و یا به صورت غیرعمد با استفاده از کلمات مشابه مطلب پیش‌گفته‌ای را بازگو کند بدون آنکه مرجع آن را نشان دهد. دانستن نحوه ارجاع و استناد در متن اهمیت زیادی دارد چرا که ناآشنایی با روش‌ها مسئولیت را از پژوهشگر ساقط نمی‌کند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا