عمومی

مقاله کنفرانسی چیست؟ چگونه مقاله کنفرانسی بنویسیم؟

همه ما می‌دانیم کنفرانس چیست و چرا برگزار می‌شود. کنفرانس محفلی برای ارائه دستاوردهای علمی، معرفی محصولات یا خدمات و تبادل نظر درباره آن‌ها هستند. معمولاً، نام کنفرانس عنوان دیگری را نیز در کنار خود دارد: مقالات کنفرانسی. مقاله کنفرانسی، طبیعتاً، ابزار انتقال یافته‌ها است. اما ساختار و چارچوب مقاله کنفرانسی چگونه است؟ هر مقاله کنفرانسی متشکل از چند صفحه و چه بخش‌هایی است. در این مطالب، هر آنچه باید در باره مقاله کنفرانسی و ساختار آن بدانید برای‌‎تان خواهیم گفت. با شبکه مترجمین ایران همراه باشید!

فرقی نمیکنه که شما نیاز به چه نوع ترجمه مقاله دارید ما در شبکه مترجمین ایران با داشتن مترجم های متخصص در رشته های مختلف به شما حرفه ای ترین سرویس ترجمه مقالات را ارائه می دهیم.

مقاله کنفرانسی چیست؟

مقاله کنفرانسی راهی برای عرضه دستاوردهای دانشی به مخاطبان کنفرانس‌ها است. مقاله کنفرانسی می‌تواند درباره یک کار مفصل علمی یا معرفی خدمت یا محصول باشد. این مقاله‌ها باید مطابق با دستورالعمل‌هی دبیرخانه کنفرانس باشند. مقاله کنفرانسی را باید آنقدر دقیق و استادانه بنویسید که همه جوانب پژوهش و نتایج آن را منعکس کند.

جایگاه مقاله کنفرانسی در کنفرانس چیست؟

مقاله کنفرانسی اصلی‌ترین بخش یک کنفرانس است. تیم ارزیابی مقالات کنفرانسی معمولاً، این شروط را برای پذیرش مقاله کنفرانسی تعیین می‌کنند:

  • نویسنده باید مقاله را رویداد اصلی کنفرانس ارائه دهد.
  • مقاله باید در مجموعه مقالات منتشر شود.
  • در پاره‌ای موارد، از نویسنده خواسته می‌شود تا اطلاعات تفصیلی پژوهش خود را در قالب جزوه یا کتابچه در اختیار حضّار قرار دهد.
  • مقاله در قالب پوستر ارائه شود.

چگونه به فراخوان کنفرانس‌ها دسترسی پیدا کنیم؟

برخی پایگاه‌های علمی داخلی و خارجی مختص به معرفی فراخوان‌های کنفرانس‌ها هستند. با جستجو در آن‌ها، می‌توانید از فراخوان کنفرانس‌های مرتبط با موضوع پژوهشی دلخواه‌تان مطلع شوید. بسته به گستردگی کنفرانس، معمولاً فراخوان‌های مقالات کنفرانسی از 3 تا 6 ماه قبل از برگزاری کنفرانس اعلام می‌شوند.

چگونه مقاله کنفرانسی بنویسیم؟

برای نوشتن مقاله کنفرانسی باید مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: کنفرانس مورد نظر را مشخص می‌کنید. هر سال، کنفرانس‌های مختلفی در سراسر جهان برگزار می‌شوند. در وهله نخست، با توجه به سطح علمی کنفرانس، مهلت زمانی و ساختار ارائه مقاله کنفرانسی، کنفرانس مناسب را انتخاب کنید.

مرحله دوم: شرایط کنفرانس را به‌دقت بررسی کنید. شرایط زیر معمولاً در پایگاه اطلاع‌رسانی کنفرانس اعلام می‌شوند.

  • محورهای کنفرانس، برنامه‌ها یا کارگاه‌های جنبی احتمالی
  • تاریخ‌های مهم، اعم از مهلت ارسال مقالات، زمان اعلام نتایج داوری مقالات، مهلت ثبت نام در کنفرانس و تاریخ برگزاری کنفرانس
  • هزینه‌های ثبت نام، اعم از هزینه ثبت نام با یا بدون مقاله کنفرانسی، هزینه صفحات مازاد مقاله بر صفحات تعیین شده توسط دبیرخانه
  • قالب ارائه مقاله، اعم از تعداد صفحات یا کلمات و شیوه‌های ارائه

مرحله سوم: انتخاب کنفرانس، تهیه و ارسال مقاله کنفرانسی در مهلت تعیین شده

ساختار مقاله کنفرانسی معمولاً چگونه است؟

ساختار مقالات کنفرانسی معمولاً از اجزای مشخصی تشکیل می‌شود. این اجزا عبارتند از:

  • چکیده: بخش اول مقاله کنفرانسی است که یافته‌های تحقیق را به‌طور خلاصه معرفی می‌کند. می‌توانید نکات اصلی تحقیق مانند هدف تحقیق، روش‌های مورد استفاده، یافته‌ها و نتیجه‌گیری تحقیق را در چکیده قرار دهید.
  • بررسی اجمالی و بیان مسئله: شامل نمایی کلی از موضوع تحقیق را می‌شود و مسئله‌ای را که از طریق بررسی پیشینه شناسایی کرده‌اید نشان می‌دهد. در این بخش، باید شکاف بین وضعیت ایده‌آل و موجود را برجسته کنید.
  • روش پیشنهادی: این بخش باید جزئیات مختصری در مورد روش‌های پیشنهادی، مفروضات و کارهای پژوهشی‌تان ارائه کند. برای بیان بهتر، می‌توانید از آمار و ارقام استفاده کنید.
  • تجزیه و تحلیل و نتایج: این بخش شامل تجزیه و تحلیل مختصری از داده‌ها و نتایج آزمون‌ها است.
  • نتیجه‌گیری و منابع: این بخش شامل نتیجه‌گیری تحقیق و توصیه‌هایی برای تحقیقات بیشتر است. همچنین، در این قسمت، باید همه مراجع را در نیز به‌درستی ذکر کنید.

چرا مقاله کنفرانسی مهم است؟

برای ارزیابی‌هایی نظیر مصاحبه‌های دکترا مقالات کنفرانسی، در مقایسه با مقاله‌های مجلات علمی، ضریب کمتری دارند. این موضوع شاید مقاله کنفرانسی را کم‌اهمیت‌تر از سایر مقالات جلوه دهد، اما درحقیقت، مقالات کنفرانسی مزایایی مختص به خود را دارند. در ادامه، به برخی از مهم‌ترین مزایای مقالات کنفرانسی اشاره خواهیم کرد:

  • فرصت تعامل با جامعه علمی: کنفرانس‌ها فرصت آشنایی با افراد فعال در حوزه‌های تخصصی مورد علاقه‌تان را فراهم می‌کنند. یک مقاله کنفرانسی می‌تواند بهانه‌ای برای آغاز یک همکاری علمی چندجانبه و طولانی‌مدت باشد.
  • آگاهی از موضوعات لبه فناوری: در کنفرانس‌ها غالباً آخرین یافته‌های دانشی در قالب مقالات کنفرانسی عرضه می‌شوند. آگاهی از چنین یافته‌هایی باعث می‌شود بینشی وسیع‌تری در مورد حوزه‌های پژوهشی مورد علاقه‌مان به دست بیاوریم.
  • فرصتی برای چاپ مقاله کنفرانسی در مجلات معتبر علمی: برخی کنفرانس‌ها این فرصتی را فراهم می‌کنند تا مقالات برتر در مجلات معتبر علمی به چاپ برسند. چنین فرصتی قطعاً بر اعتبار کار پژوهشی‌تان می‌افزاید.
  • فرصتی برای دیده شدن: معمولاً کنفرانس‌ها از طریق پلتفرم‌های مختلفی، اعم از وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و حتی بازتوئیت موضوعات، در سطح وسیعی از جامعه علمی منتشر می‌شوند. چنین فرصتی برای نشر آثار علمی قطعاً در انتشار مقاله از طریق مجله فراهم نیست.

نکاتی برای نوشتن یک مقاله کنفرانسی خوب

  • سبک نوشتاری مناسبی انتخاب کنید: نوع بیان در نوشتار خیلی مهم است. سعی کنید جملات ساده و اثرگذار انتخاب کنید. از اطناب بپرهیزید.
  • کم‌گوی و گُزیده‌گوی باشید: مقاله کنفرانسی یک رسانه شفاهی است. مخاطبان مقاله‌ای متمرکز بر جان کلام پژوهش را بهتر درک می‌کند.
  • سؤالات تحقیق را واضح بنویسید: سؤالات تحقیق در مقاله کنفرانسی، تا حد زیادی، بار طرح مسئله را به دوش می‌کشند.
  • متناسب با محورهای کلیدی کنفرانس پیش بروید: الزامات تعیین شده را دقیقاً رعایت کنید تا شانس پذیرش مقاله را افزایش دهید.

نوشتن مقاله کنفرانسی از نظر تعامل با سایر اندیشمندان و محققان حوزه پژوهشی مورد علاقه‌مان اهمیت دارد. برخی کنفرانس‌ها فرصت چاپ مقالات کنفرانسی برتر را در مجلات علمی فراهم می‌کنند. برای تهیه یک مقاله کنفرانسی خوب باید به الزامات کنفرانس دقیقاً توجه کنیم. خلاصه‌نویسی یک کار پژوهشی در مجال محدود مقاله کنفرانسی باید به‌گونه‌ای انجام شود که به ارزش علمی و یافته‌های پژوهشی خللی وارد نکند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا