عمومی

معروف ترین نویسندگان ترکیه

اگر بخواهیم در لابه لای ادبیات جهان جستجو کنیم و سری به کشورهایی بزنیم که  ادبیاتی غنی و سرشار از احساس و البته زیبا و تاثیر گذار دارند، قطعاً نام کشور ترکیه در این لیست به چشم می‌خورد. کشوری که در همسایگی شمال ایران قرار گرفته ‌است و می‌توان صدها هزار کلمه در مورد ادبیات شگفت‌انگیز و صد البته غنی آن نوشت. در این مقاله قرار است به بررسی آثار و معرفی برخی از معروف ترین نویسندگان ترکیه بپردازیم. نویسندگانی که آثارشان  جهانی شده و به چندین زبان در کشورهای مختلف ترجمه شده ‌است. پس اگر شما از دوستداران ادبیات هستید و علاقمند هستید تا در این مورد اطلاعات مفیدی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم که تا انتها با ما همراه باشید. اگر تمایل دارید که درباره ترجمه کتاب اطلاعات بیشتری دریافت کنید می توانید مطالب ما را در وبلاگ شبکه مترجمین دنبال کنید.

در مورد معروف ترین نویسندگان ترکیه بیشتر بدانیم…

اورهان پاموک، نابغه ی ادبیات ترکیه

اگر بخواهیم لیستی از معروف‌ترین نویسندگان ترکیه داشته باشیم، قطعاً نام اورهان پاموک در جایگاه شماره یک این لیست قرار می‌گیرد .تمام آثار این نویسنده در دسته پرفروش‌ها‌قرار می‌گیرند و توانسته‌اند فراتر از مرزهای ترکیه جای خود را در قلب کاربران پیدا کنند.

او همیشه این رویا را در سر داشت که هر آنچه که از ذهنش با قلم بر روی کاغذ می نویسد، مستقیم به قلب مردم راه پیدا کند و امروزه شاهد برآورده شدن این اتفاق هستیم.

در سال 2006، اورهان توانست جایزه نوبل ادبیات را کسب کند و امتیازی درخشان را به کارنامه هنری خود اضافه کند. نوشتههای اورهان بیشتر اجتماعی هستند و ردپای این نگرش را می‌توان در آثار او مشاهده کرد. در ادامه می‌توانید برخی از معروف‌ترین آثار این نویسندهی خلاق  را مشاهده کنید:

  •         کتاب سیاه (Black Book)
  •         استانبول: خاطرات و شهر (Istanbul: Memories and the City)
  •         موزه معصومیت (The Museum of Innocence)
  •         نام من قرمز است (My Name Is Red)

الیف شافاک، معاصر نویس معروف

«کتاب ملت عشق» نام آشنایی برای تمام افرادی است که علاقمند به مطالعه هستند و از دوستداران کتاب هستند. نویسنده این کتاب معروف الیف شافاک؛ یکی از نویسندگان معاصر ترک زبان است که آثار خود را به زبان انگلیسی و ترکی می‌نویسد. ترجمه ترکی به فارسی این کتاب نیز موجود است. الیف شافاک از نویسندگان تحصیل کرده است که مقطع دکترای خود را در رشته علوم سیاسی به پایان رسانده است. مجموع آثار این هنرمند ترک زبان به 19 جلد کتاب می‌رسد. اما بیشتر رمان های نوشته شده توسط وی بخصوص ملت عشق توانست سبب محبوبیت و البته شهرت او شود. این کتاب به 49 زبان در سراسر دنیا ترجمه شده است. در نهایت الیف شافاک توانست نشان شوالیه ادبیات را دریافت کند و موج زیادی از نظرات ارزنده را به سمت خود بکشاند.

کتاب‌های زیر محبوب ترین آثار در کارنامه ی هنری الیف شافاک :

  •         سه دختر حوا (Three Daughters of Eve)
  •         حرام زاده استانبول (The Bastard of Istanbul)
  •         ملت عشق (The Forty Rules of Love)

ناظم حکمت نویسنده آزاداندیش ترک

ناظم حکمت  یکی از نویسندگان ترک است که هیچگاه از بیان عقاید سیاسی خود هراسی نداشت و هرآنچه را که حقیقت بود در آثار خود بیان می‌کرد،

او شاعر و نمایشنامه‌نویس نیز بود. وی از دوران نوجوانی، یعنی زمانی که فقط 17 سال داشت، شروع به نوشتن شعر و انتشار آن‌ها کرد. قلم شیوا و به زبان آوردن حقیقت در نوشته های او خیلی زود باعث شد تا در بین مردم شناخته شود. همین بیان حقیقت سبب شد تا دولت ترکیه او را  دشمن خود بداند و نکتهی غم انگیز این است که ناظم حکمت مجبور شد به دلیل همین اشعار سالهای زیادی از زندگی‌اش را در تبعید بگذارند.

آثار برگزیده ناظم حکمت که همچنان در نقاط مختلف جهان خوانده می‌شوند به شرح زیر است:

  •         آن سوی دیوار – شعرهای برگزیده (Beyond the Walls: Selected Poems)
  •         ابر دلباخته
  •         از یاد رفته
  •         فریاد وطن
  •         یوسف و زلیخا

عدالت آقا اوغلو، از خاطره نویسی تا دریافت جایزه لیاقت

قرن بیستم را می‌توان دوران شکوه ادبیات ترکیه در نظر گرفت. در این عصر، نویسنده‌ی پرشوری مانند عدالت آقا اوغلو زندگی کرده و اشعار خود را به ثبت رسانده است که هنوز هم جزو بهترین ها در ادبیات ترکیه است.

عدالت آقا اوغلو در زمینه نوشتن داستان های کوتاه، رمان و همچنین خاطره نویسی فعالیت بی نظیری داشت به طوری که در سال 1995، از طرف رئیس جمهور ترکیه جایزه لیاقت Turkish President Merit Award رادریافت کرد . آغا اوغلو، در سال‌های فعالیتش ، توانست مدرک ادبیات فرانسهرا از دانشگاه آنکارا دریافت کند.

لطیفه تکین، رمان نویس تاثیرگذار

افتخار آفرینی و توسعه ادبیات ترک در قرن بیستم همچنان ادامه داشت و لطیفه تکین نیز یکی از افرادی بود که به پیشرفت و تحول ادبیات در این اثر کمک شایانی کرد.

شاید نام کتاب مرگ بی عار به گوشتان خورده باشد. یکی از مشهور ترین رمان هایی که در سال 1983 منتشر شد و موج عظیمی از مردم را به سمت خود کشاند، به گونه‌ای که همه جا صحبت از داستان این کتاب بود، داستانی از زندگی دختر جوانی که در ترکیه بزرگ می‌شود و با جامعه‌ای جن زده رو به رو می‌شود.

بیشتر آثار تکین  در ژانر رئالیسم جادویی هستند. داستان kayseri، که در مورد زندگی لطیفه در شهر قیطریه است، از دیگر نوشته های اثربخش این نویسنده با استعداد ترک است.

 

شمار نویسندگان معروف ترکیه و آثاری که از جان نوشته و منتشر کرده‌اند فراتر از چیزی است که در اینجا نوشته شده است. در این مقاله، سعی کردیم به برخی از تاثیرگذارترین نویسندگان اشاره کنیم که توانستند در ذهن ها ماندگار شوند و نشانی از خود را در گستره ی بیکران ادبیات ترکیه و جان بر جای بگذارند.

امیدواریم که خواندن این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا