عمومی

تفسیر جواب آزمایش خون / ترجمه جواب آزمایش خون

وقتی جواب آزمایش خون را از آزمایشگاه دریافت می‌کنید، مطمئناً دوست دارید خودتان نگاهی به آن بیندازید و پیش از آن‌که وقت مراجعه به دکتر برسد، خودتان تا حدی متوجه شوید چه خبر است. اما هر جواب آزمایش پر از اصطلاحاتی است که ممکن است اصلاً تا به حال به گوش‌مان نخورده باشد. بنابراین، تفسیر جواب آزمایش خون و سر در آوردن از آن در گروی ترجمه جواب آزمایش خون است. باید معنی دقیق اصطلاحات به کار رفته در جواب آزمایش خون را بدانید تا بتوانید متوجه آن شوید. اما یادتان باشد در نهایت، تفسیر آزمایش خون کلی را فقط و فقط باید به پزشک بسپارید و به آنچه خودتان تفسیر می‌کنید اکتفا نکنید.

در این مطلب، هر آنچه باید در مورد تفسیر جواب آزمایش خون بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با شبکه مترجمین ایران همراه باشید!

آزمایش خون برای چیست؟

آزمایش خون را برای بررسی عوامل مختلف در بدن می‌دهیم. برای مثال، برای این‌که از وضعیت اعضای مختلف بدن، مانند کلیه، کبد، تیروئید و قلب، با خبر شوید، برخی عفونت‌ها را شناسایی کنیم یا اختلالات ژنتیکی را بررسی کنیم، به سراغ آزمایش خون می‌رویم.

پس از بررسی خون در آزمایشگاه، نتیجۀ آزمایش را در قالب یک گزارش به شما تحویل می‌گیرند. پیش از این، باید به آزمایشگاه مراجعه می‌کردید و فیزیک جواب آزمایش را تحویل می‌گرفتید، اما امروز، می‌توانید جواب آزمایش را به صورت آنلاین دریافت کنید و به سراغ تفسیر آنلاین جواب آزمایش خون نیز بروید. شاید برای شما جالب باشد که می توانید حتی آزمایش خون را ترجمه رسمی کنید، برای ثبت سفارش ترجمه رسمی می توانید به دارالترجمه شبکه مترجمین ایران مراجعه کنید.

معادل مخفف‌های موجود در جواب آزمایش خون

 

در هر جواب آزمایش خون، مخفف‌های متعددی را مشاهده می‌کنید که برای تفسیر نتیجه آزمایش خون، باید پاسخ آن را بدانید. برخی از این مخفف‌ها را در ادامه برای‌تان گفته‌ایم:

CBC: شمارش کامل خون (Complete blood count)

WBC: شمارش گلبول سفید خون (White blood cell)

RBC: شمارش گلبول قرمز خون (Red blood cell)

Cmm: تعداد سلول در هر میلی‌متر مکعب cells per cubic millimeter))

g/dL: گرم در هر دسی‌لیتر

IU/L: واحد بین‌‍الملل در هر لیتر

mEq/L: میلی اکی والان در هر لیتر

mmol/L: میلی مول در لیتر

ng/mL: نانوگرم در هر میلی لیتر

MPV: میانگین حجم پلاکت (Mean Platelet Value)

.CMP: پنل جامع متابولیک (Comprehensive metabolic panel)

تفسیر دقیق جواب آزمایش خون

اگر به فکر ترجمه جواب آزمایش خون هستید، بهتر است با یک سری اعداد نیز آشنا باشید. در ادامه، برای‌تان گفته‌ایم که هر کدام از اعداد موجود در آزمایش خون‌تان حاکی از چیست.

نیتروژن اوره خون (BUN)

به طور کلی، میزان طبیعی نیتروژن اوره خون بین 6-20 (mg/dL) در بزرگسالان است.

هر چه میزان BUN خون بالاتر باشد، احتمال نارسایی کلیه، خون‌ریزی روده، انسداد مجرای مثانه وجود بیماری‌های کلیوی، نارسایی قلبی و بالا بودن پروتئین بیشتر می‌شود.

پایین بودن میزان BUN خون حاکی از نارسایی کبدی، کمبود شدید پروتئین در رژیم غذایی یا سوء‌تغذیه است.

بنابراین اگر میزان  BUN خون‌تان بیشتر از 21  یا کمتر از 6 بود، حتماً به پزشک مراجعه کنید و آزمایش‌های بعدی را انجام دهید.

کلسترول خون

دو نوع کلسترول در خون وجود دارد:

  • کلسترول بد (LDL)
  • کلسترول خوب (HDL)

کلسترول بدن باید کمتر از 240 (mg/dL) باشد.

اگر کلسترول خون‌تان بالای  200 (mg/dL) باشد، در معرض خطر هستید.

اگر کلسترول خون‌تان بین 200 (mg/dL) و 240 (mg/dL) است، شما در معرض خطر قرار دارید.

کلسیم

کلسیم خون حاکی از میزان کلسیمی است که در استخوان‌ها ذخیره نشده است.

به طور طبیعی، میزان کلسیم باید بین 8.8  و 10.4 (mg/dL) باشد.

اگر بعد از شکستن استخوان، مدت زیادی کم‌تحرک باشید، میزان این کلسیم در بدن‌تان افزایش پیدا می‌کند. همچنین، عوامل دیگری مانند پرکاری تیروئید، سرطان، بیماری پاژه استخوان و سل نیز می‌توانند سبب افزایش کلسیم خون شود.

اما دلایل کاهش کلسیم خون چیست؟ عواملی مانند پرکاری تیروئید، افزایش فسفات خون، راشیتیسم و مصرف الکل می‌توانند سبب کاهش میزان کلسیم خون شود.

هورمون محرک تیروئید (TSH)

سنجش TSH خون خبر از وضعیت سلامت غده تیروئیدتان می‌دهد. سنجش این هورمون به شما کمک می‌کند متوجه شوید تیروئیدتان کم‌کار است یا پرکار. میزان طبیعی این هورمون در بدن باید بین 0.4- 4.0  mIU/L)) است.

چه عواملی بر نتیجه آزمایش خون تأثیر می‌گذارند؟

یک سری عوامل بر دقت آزمایش خون اثر می‌گذارند:

  • مصرف برخی نوشیدنی‌ها و غذاها
  • مصرف برخی داروها
  • استرس
  • ورزش سنگین
  • وجود برخی بیماری‌ها

از این رو، پزشک جواب آزمایش‌تان را با توجه به موارد مختلف بررسی و تفسیر می‌کند.

سخن آخر

تا به این‌جا با تفسیر جواب آزمایش خون آشنا شدید. پس از این، جواب آزمایش خون‌تان را با اطمینان خاطر بیشتری تفسیر می‌کنید و پیش از مراجعه به پزشک، تا حدی، جواب آزمایش‌تان را بررسی کنید و از وضعیت سلامتی‌تان مطلع شوید. اما یادتان باشد نباید گمان کنید که تفسیر و ترجمه آزمایش خون کافی است و دیگر نیازی به پزشک ندارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا