برای مترجمبرای کاربر

چگونه یک فریلنسر موفق باشیم؟ 5 گام موفقیت یک فریلنسر

این روزها خیلی از افراد با هر زمینه شغلی ترجیح میدهند فریلنسر باشند. تمام وقت کار کردن به دلایل مختلفی برای همه میسر نیست و در ضمن خیلی ها ترجیح میدهند از خانه کار کنند؛ شاید به این دلیل که مجبور هستند از کسی در خانه مراقبت کنند یا این که همزمان با کار مشغول به تحصیل هم هستند. البته وقتی فریلنسر باشید حقوق ثابتی ندارید و این ممکن است از نظر ثبات مالی شما را نگران کند. اما جای نگرانی نیست. یک فریلنسر موفق میتواند درامد نسبتا خوبی هم داشته باشد. در ادامه به شما خواهیم گفت که فریلنسر دقیقا یعنی چه؟ و پنج راهکار اصلی موفقیت یک فریلنسر را به شما معرفی میکنیم. همینجا یادآوری کنیم که یکی از بهترین کارهای فریلنسری ترجمه است و شما می‌توانید برای شروع کار خود به عنوان مترجم آزادکار به صفحه استخدام مترجم ما مراجعه کنید.

فریلنسر (Freelancer) کیست؟ به چه کسی فریلنسر یا (آزاد کار) می گویند؟

در تعریفی ساده و مختصر می توان گفت وقتی شما در زمینه تخصص تان اما بدون تعهد با یک سازمان و یا شرکت مشخص و با مجموعه های گوناگون فعالیت حرفه ای خویش را دنبال کنید، شما یک فریلنسر خواهید بود. که می توانید بنابر نیاز و پروژه های در دسترس کارفرمایان خود را تغییر دهید.

در صورتی که شما شیفته حرفه تان هستید اما از شرایط شغلی خود رضایت ندارید و تصمیم دارید تا مسیر جدیدی را در زندگی شغلی خود ایجاد کرده و به عنوان یک فریلنسر موفق شروع به کار کنید این مطلب برای شما مفید خواهد بود.

شاید این تصور به اشتباه در مورد آزاد کاری وجود داشته باشد که شخص فریلنسر در خانه می نشیند و کارها به سراغ او میایند! اما یک فریلنسر موفق بایستی برای بدست آوردن پروژه های کاری و داشتن یک وضعیت ثابت به همراه امنیت شغلی، تلاش زیادی را به کار گیرد. اگر شما می خواهید یک فریلنسر موفق باشید، در این مطلب راهکارهایی ارائه می شود تا با به کار گیری آن ها بتوانید کلید موفقیت در این مسیر را به دست بگیرید.

چگونه یک فریلنسر موفق باشیم؟

 

فریلنسر

اگر در دنیای اشتغال و فریلنسری افرادی توانسته اند موفقیت زیادی را کسب کنند، پس شما نیز می توانید. ممکن است برای روزها، هفته ها و حتی ماه ها مسیر دشوار و چالش برانگیزی را پشت سر بگذارید. اما در نهایت شما می توانید مهارت لازم برای موفقیت را کسب کنید.

روزی که تصمیم می گیرید تا یک فریلنسر باشید باید بدانید که این مسیر سبک زندگی شما را تغییر خواهد داد. و نمی توان آن را تنها یک تغییر وضعیت شغلی تلقی کرد. در صورتی که شما تجربه لازم و کافی را در زمینه تخصص و حرفه خود داشته باشید، این مسیر برایتان هموارتر خواهد بود. شما به عنوان یک فریلنسر موفق مدیریت زمان خود را در دست خواهید داشت، و می توانید برای به روز کردن دانش و ارتقا سطح تحصیلی تان زمانی را در نظر بگیرید. و آن را در کنار انجام پروژه های کاری پیش ببرید.

حالا به سراغ رازهای یک فریلنسر موفق بودن و راهکارهای موجود برای دستیابی به این موفقیت می رویم. در زیر و در قالب چند نکته کلیدی و موثر، می خوانید که چگونه از صفر و گام به گام در مسیر فریلنسری قدم بگذارید و موفق شوید.

1) از روابط تان در جهت ایجاد یک موقعیت شغلی بهره ببرید.

 

فریلنسر

ارتباط های شما با دوستان، همکارهای قدیمی، فامیل، آشنایان و… می تواند پلی برای بدست آوردن موقعیت شغلی و پروژه های کاری ایجاد کند. در حقیقت تمام ارتباط های شما این پتانسیل را دارد که برایتان شرایطی را فراهم کند تا بتوانید حرفه و تخصص خود را معرفی کرده و از این طریق افرادی را که به دنبال یک نیروی حرفه ای مانند شما می باشند به راحتی پیدا کرده و همکاری تازه را آغاز کنید.

وقتی شما تصمیم می گیرید تا یک فریلنسر باشید، قدم نخست این است که تمام کسانی را که می شناسید در جریان این تصمیم مهم و بزرگ قرار دهید. با دوستانتان تماس بگیرید. به همکارهای قدیمی خود ایمیل بزنید. و آن ها را از این تغییر مطلع کنید. برای آن ها بازگو کنید که قصد دارید در زمینه تخصص و حرفه خود، کارهایی را به صورت پروژه ای و طبق قراردادی مشخص به صورت فریلنسر(دور کاری و یا آزاد کاری) انجام دهید. به آن ها بگویید که می خواهید از روزها و زمان خود بیشترین استفاده را ببرید و زمان های مشخصی را به هر پروژه اختصاص دهید. شما باید برای آشنایان خود بازگو کنید که در این مسیر خوشحال و راضی تر خواهید بود.

ممکن است در ابتدای این مسیر ارتباطی موجب شود تا در یک موقعیت شغلی قرار گیرید که از شما خواسته شده بدون دریافت وجه آن کار را به انجام برسانید. اینجاست که شما باید بین کسب تجربه و درآمد زایی یکی را انتخاب کنید. اما خوب است بدانید گاهی لازم است تنها برای کسب تجربه آن را بپذیرید. و تمام سعی خود را به کار گیرید تا آن پروژه را به نحو عالی اجرا کنید. و توانمندی های خویش را در معرض دید کارفرما قرار داده و به آنها نشان دهید که شما ارزش سرمایه گذاری را دارید. تا اگر در آینده پروژه و موقعیت مشابهی ایجاد شد، آنها شما را برای همکاری انتخاب نمایند. این جمله را همیشه به خاطر بسپارید: معرفی خود به عنوان یک نیرو حرفه ای و کارآمد، و همچنین پیدا کردن یک موقعیت شغلی تازه، دو روی یک سکه اند. شما بایستی در ذهن کارفرمایان تصویری حرفه ای به جا بگذارید تا هر زمان که آن ها نیاز به یک نیرو داشته باشند، بدون هیچ معطلی به شما رجوع کنند.

2) برای معرفی کسب و کار و حرفه تان کارت ویزیت طراحی کنید.

 

فریلنسر

برای خود یک کارت و یا رزومه طراحی کنید تا معرف شما باشد. این کارت بایستی شامل مشخصات کامل شما مانند نام، نام خانوادگی، تحصیلات، حرفه و مهارت هایتان باشد. چند نمونه از پروژه های کاری موفق خود را ذکر کرده تا نشان دهنده سطح تجربه شما باشد. شما باید به عنوان یک برند معتبر در زمینه حرفه خود شناخته شوید. بله یک برند! در حقیقت شما توانمندی های خویش را در این برند به فروش می رسانید. باید در یک ویترین توانمندی هایتان را در معرض نمایش قرار دهید تا دیده شوید. زیرا یک فریلنسر موفق رقبای زیادی دارد. شما همواره بایستی بهترین باشید و بهترین خود را نیز عرضه کنید.

3) از شبکه های اجتماعی و دنیای بی حد و مرز اینترنت، برای معرفی خود به کارفرمایان بهره ببرید.

 

لینکدین
لینکدین

یکی از محیط های مناسب برای معرفی کسب و کار و حرفه شما، شبکه های اجتماعی مختلف می باشد. امروزه اینترنت و شبکه های اجتماعی نقش پر رنگ و محو ناشدنی در زندگی ما دارد. استفاده از این شبکه ها همان اندازه که می تواند مضر و آسیب رسان باشد، اگر در جهت درست به کار گرفته شود می تواند تا در حد زیادی مفید و سودمند هم باشد. اگر شما در دنیای واقعی بتوانید در هر روز حداکثر 10 نفر را ملاقات کنید، در فضای مجازی این امکان وجو.د دارد تا شما روزانه 100 ها شخص جدید را ملاقات کنید. البته این تنها ابتدای راه است. شما باید بتوانید ارتباط ها را به دنبای حقیقی برسانید. و توانمندی های خود را در دنیای حقیقی به اثبات برسانید. شبکه های اجتماعی تنها راه و پلی هستند تا شما را به افراد تازه معرفی کنند. شما می توانید در این شبکه ها یک پروفایل شخصی و حرفه ای برای خود ایجاد کنید، تا کسانی که به حرفه شما نیازمند هستند بتوانند به راحتی و به سرعت شما را پیدا کرده و از این طریق ارتباط شغلی برقرار شود.

و البته دنیای بی حد و مرز اینترنت این امکان را فراهم می کند تا شما از فعالیت رقبای خود نیز با خبر شوید. کارهای آن ها را دنبال و مطالعه کرده و همواره سعی کنید که خود را به معیارهای حرفه ای و منحصر به فرد بودن در بازار کار فریلنسری نزدیک کنید.

البته در ابتدای این مسیر از اینکه دنبال کننده های زیادی ندارید نگران و نا امید نشوید. مهم ترین مسئله این است که شما در حرفه خود بهترین باشید. و بتوانید با معرفی مناسب خود، حرفه و مهارت هایتان در نظر و ذهن مخاطبان (کارفرمایان) جذاب باشید. این مهم است که با داشتن صداقت و به اشتراک گذاشتن یک تصویر حقیقی از خود اطمینان کارفرمایان را جلب کنید.

4) اگر می خواهید یک فریلنسر موفق باشید، برنامه و نظم را فراموش نکنید.

 

فریلنسر

یک فریلنسر موفق بایستی پروژه های خود را با نظم و برنامه ریزی پیش ببرد. مهم است که بعد از به دست آوردن پروژه و شروع به کار، با یک برنامه دقیق و مشخص پیش بروید. شما باید از شروع زمان پروژه، تاریخ تحویل آن را به کارفرما تعیین و مشخص کنید. و با یک برنامه ریزی مشخص فعالیت شغلی خود را آغاز کنید. یک پلن و برنامه ماهانه و یا هفتگی ترتیب دهید. و طبق آن پیش بروید و هر فعالیتی را که به انجام رساندید در لیست علامت بزنید. در ضمن از راهکارهای مدیریت زمان غافل نمانید. این نظم به شما کمک می کند تا کارها را به نحو درست و زمان دقیق به اتمام برسانید. درست است که نتیجه کاری برای تمام افراد شاغل مسئله مهمی می باشد، اما حضور پروژه های کاری موفق در کارنامه کاری یک فریلنسر موفق تاثیر دو چندانی دارد. زیرا اطمینان کارفرما را جلب می کند تا به جای هرکس دیگری شما را انتخاب کند.

5) رقبای خود را بشناسید، با آن ها هم صحبت شوید.

 

فریلنسر موفق

یک فریلنسر موفق کسی است که رقبای خود را می شناسد و سعی دارد تا از آن ها نیز یاد بگیرد. شاید این جمله یا ضرب المثل را شنیده باشید که می گویند: به دوستت نزدیک باش به دشمنت نزدیک تر! این جمله می تواند گویای این باشد که شما باید در این مسیر به رقبا و کسانی که از شما برتر هستند نزدیک باشید. شاید در مسیر فریلنسری که یک پروژه در اکثر موارد به صورت انفرادی به انجام می رسد، و در حقیقت یک اشتغال به شکل فردی می باشد، ارتباط نزدیک داشتن با رقبا و سایر کسانی که شرایط شغلی یکسانی با شما دارند دشوار و تا حدی غیر ممکن باشد. اما باز هم شبکه های اجتماعی به کمک شما میایند. شما می توانید با یک جستجو و سرچ تمام افراد شبیه به خود را پیدا کنید و دورادور با آن ها ارتباط برقرار کنید. می توانید از تجربه های یکسان صحبت کنید و اگر زمینه حرفه و شغلی متفاوتی داشته باشید، یکدیگر را برای بهبود وضعیت شغلی و داشتن درآمد و اعتبار بیشتر راهنمایی کنید. پس می توان گفت که برقراری یک رابطه دوستانه با رقبا و هم حرفه هایتان می تواند شما را بیشتر به موفقیت نزدیک کند.

و در آخر به یاد داشته باشید که تمام اطرافیان از خانواده، دوست، همسر، همکاران قبلی و… می توانند راهنماهای خوبی برای شما باشند. اما این شمایید که در این مسیر قدم گذاشته اید و بایستی مدیریت آن را به عهده بگیرید و باور داشته باشید که اگر تلاش کنید که بی نقص و بهترین باشید، روزی می رسد که شما به عنوان یک برند معتبر و حرفه ای شناخته می شوید و موفقیت در کار و حرفه تان خواهید داشت. و کارفرمایان در هر کجا اگر نیازمند به حرفه و تخصص شما باشند، به یک فریلنسر موفق، یعنی شما رجوع خواهند کرد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ممنونم خیلی کاربردی و قابل درک بود و چقدر به این مطلب نیاز داشتم
    سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا